سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 354404

فاضلاب شهری اهواز به رود کارون می‌ریزد؛ محیط زیست شاکی است، شرکت آب و فاضلاب وعده اصلاح می‌دهد.

کارون گرفتار ۲۴ نقطه سمی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، طرح جامع فاضلاب شهری اهواز بیشتر از سی سال پیش آغاز شد، اما هنوز به پایان نرسیده است. وعده‌های بی‌سرانجام مدیریت فاضلاب این شهر، کارون را مقصد نهایی فاضلاب شهری کرده است. اکنون جریان فاضلاب از ۲۴ نقطه شهر، به رودی می‌ریزد که پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رود ایران نامیده می‌شود. در روزهای گذشته مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان وعده داده است همه این نقاط ورودی فاضلاب اهواز به کارون تا پایان سال حذف شوند. این درحالی‌است که وعده‌های پیشین هنوز عملی نشده‌اند.

بخشی از فاضلاب شهری اهواز به سمت نهر «مالح» می‌رود، بخشی به تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز می‌رسد و مقداری به سمت تصفیه‌خانه فاضلاب خانه غرب. مقصد باقی فاضلاب رودخانه کارون است. این تمام مشکل نیست. باران که می‌بارد، خیابان‌های اهواز گرفتار آبگرفتگی شدید می‌شود و فاضلاب در آن جاری می‌شود. آبفا می‌گوید فاضلاب بالا می‌زند چون شبکه فاضلاب تکمیل نشده و در نقاط مختلف فرسوده شده و ریزش کرده است. وعده‌ها برای حل این مشکل به تکمیل طرح جامع فاضلاب شهری اهواز گره خورده است؛ طرحی که از سال ۱۳۷۱ آغاز شد و طبق وعده اتابک جعفری، مدیر عامل شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور باید تا پایان سال ۱۴۰۳ به آخر برسد.


چه بر سر کارون آمده است؟


دبی کارون «فعلاً» قابل قبول است. اینطور که علی بنی‌عگبه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفته در حال حاضر فاضلابی که وارد رودخانه می‌شود با فاصله زمانی و مکانی مشخصی می‌تواند در روند خودپالایی رودخانه حذف شود اما در تابستان اوضاع فرق می‌کند. «در تابستان که کمترین جریان عبوری آب در کارون وجود دارد، ورود فاضلاب شهری به رودخانه موجب افزایش بار آلایندگی و بروز مشکلاتی برای همه زیستمندان می‌شود.» بنی‌عگبه به ایسنا گفته است: «در حال حاضر فاضلاب شهری اهواز در ۲۴ نقطه وارد رودخانه کارون می‌شود. مقداری از فاضلاب شهری اهواز نیز به سمت نهر مالح، بخشی به سمت تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز و مقداری به سمت تصفیه‌خانه فاضلاب خانه غرب اهواز می‌رود. از طرف دیگر، پساب‌های کشاورزی هم وارد رودخانه می‌شوند که موجب افزایش شوری آب می‌شود و این مسئله نیز موجب می‌شود به‌ویژه در تابستان و پایان پاییز EC آب در رودخانه کارون بسیار بالا برود.»
به گفته او صنایع مستقر در اهواز به تصفیه‌خانه مجهز هستند و پساب‌های خود را تصفیه و خود استفاده می‌کنند یا با رعایت استانداردهای محیط زیستی وارد رودخانه می‌کنند. بیمارستان‌های مستقر در اهواز هم پساب خود را پس از تصفیه، وارد جمع‌کننده‌های فاضلاب شهری می‌کنند.

ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز ۱۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز عنوان شده و بنابر اعلام مسئولان شرکت آب و فاضلاب، این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال فعالیت است، اما بنی‌عگبه می‌گوید: براساس بررسی‌های انجام شده از خروجی تصفیه‌خانه شرق اهواز، این رقم قابل تأیید نیست و این تصفیه‌خانه با کمتر از این ظرفیت در حال فعالیت است.

تصفیه‌خانه فاضلاب شرق تکمیل نیست


شرکت آب‌وفاضلاب اهواز که در روزهای گذشته با رقم خوردن مرگ دومین کودک (در فروردین امسال) در جریان تکمیل شبکه فاضلاب، بیش از پیش در مرکز توجه قرار گرفته، اکنون مشغول اجرای طرح جامع فاضلاب است. در قالب همین طرح قرار است ورود فاضلاب به کارون قطع شود. مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان گفته است که برای این هدف «تلاش خواهیم کرد».
تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز درحالی هنوز تکمیل نشده که تاکنون چندین‌بار افتتاح شده است. خبر افتتاح این تصفیه‌خانه اولین‌بار ۲۱ آبان ۹۷ منتشر شد، اما پیش از آن در سال ۱۳۸۳ بانک جهانی ذیل پروژه‌ای، ۱۴۹ میلیون دلار برای اصلاح و تکمیل آب‌وفاضلاب شهرهای اهواز، شیراز و دو شهر دیگر اختصاص داده بود که ۱۰۹ میلیون دلار آن‌ در دولت نهم و دهم دریافت شد، اما هیچ‌گاه مشخص نشد این پول دقیقاً به چه مصرفی رسیده است.
حبیب‌الله مرادی، که سال ۱۳۸۴ مدیرعامل شرکت آبفای اهواز بود، به ایرنا گفته است که در آن زمان زمین تصفیه‌خانه شرق اهواز تملک شد و «قرار بود خروجی تصفیه‌خانه شرق اهواز با استانداردهایی که در آن زمان تعریف کرده بودند به کارون بیاید، به‌صورتی که مشکلی برای رودخانه نداشته باشد». کلنگ ساخت این تصفیه‌خانه در سال ۸۸ به زمین زده شد. فردوس کریمی، مدیرعامل وقت شرکت آب‌وفاضلاب اهواز، در روز افتتاح گفته بود: «در این سال‌ها به دلیل برخی چالش‌ها، روند اجرایی به کندی پیش رفت.» دوازده سال بعد خبر دیگری از این تصفیه‌خانه آمد. ۲۴ آذر ۱۴۰۰، محمدرضا کرمی، مدیرعامل وقت شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان گفت: «تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز وارد مدار شده است و مراحل آزمایشی را طی می‌کند. عملیات اجرایی تصفیه‌خانه غرب این شهر نیز با رفع موانع به‌زودی آغاز می‌شود.» دوم اردیبهشت سال پیش نیز بار دیگر آیین بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه با حضور صادق خلیلیان، استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استانی و محلی برگزار شد.
به گفته رئیس اداره محیط زیست اهواز با اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز در مدار است، جمع‌کننده‌های فاضلاب و ایستگاه پمپاژ آن هنوز تکمیل نشده‌اند. ظرفیت این تصفیه‌خانه ۱۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز عنوان شده است. بنابر اعلام مسئولان شرکت آب‌وفاضلاب، این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال فعالیت است اما بنی‌عگبه می‌گوید: «بر اساس بررسی‌های انجام شده از خروجی تصفیه‌خانه شرق اهواز، این رقم قابل تأیید نیست و این تصفیه‌خانه با کمتر از این ظرفیت در حال فعالیت است.»


وعده حذف ۶ ورودی فاضلاب تا تیرماه


محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان، هشت روز پیش در تور رسانه‌ای آبفای خوزستان گفت: «تا سال ۱۴۰۰ پیشرفت فیزیکی پروژه فاضلاب اهواز ۳۱ درصد بود و به دلایل مختلف در بسیاری از مناطق اهواز فاضلاب در زیر پای مردم بود و برای آن‌ها مشکل‌ساز شده بود.» اینطور که او گفته است پیشرفت فیزیکی پروژه اکنون از ۳۱ به ۵۴.۵ درصد رسیده و حدود ۸۵ درصد از نقاط بحرانی فاضلاب اهواز برطرف شده است. به گفته کرمی‌نژاد در این زمینه یکسری از تعهدات از سوی آبفا و یکسری از تعهدات از سوی قرارگاه خاتم پذیرفته و اجرایی شده است.
طبق توضیح او مجموع میکروتونل که در دو طرف رودخانه کارون در اهواز انجام خواهد شد حدود ۱۱ کیلومتر است که تاکنون حدود ۶ کیلومتر معادل حدود ۵۸ درصد از این کار انجام شده است و باقیمانده آن نیز در دست انجام است. همچنین ۶ نقطه ورود فاضلاب اهواز به رودخانه کارون تا تیرماه حذف می‌شود و تا شهریورماه ۴ نقطه دیگر نیز حذف خواهند شد و تعداد نقاط فاضلابی که از ورود به کارون حذف می‌شوند به ۱۰ نقطه خواهد رسید. قول آبفا برای اجرای پروژه فاضلاب اهواز ۳ ساله بود و مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان گفته است که «در یک‌سال و نیم باقی مانده قطعاً باید پروژه فاضلاب اهواز را تکمیل کنیم.»
حالا بنی‌عگبه می‌گوید: «انتظار می‌رود تصفیه‌خانه شرق اهواز با ظرفیت کامل وارد مدار شود و بتواند فاضلاب‌های شرق اهواز را تصفیه کند، اما فعلاً با ظرفیت حداقلی در حال فعالیت است. تصفیه‌خانه فاضلاب غرب نیز ظرفیتی کمتر از تصفیه‌خانه فاضلاب شرق دارد و برای اینکه این تصفیه‌خانه جوابگوی تصفیه فاضلاب غرب اهواز باشد، موضوع توسعه آن در طرح جامع فاضلاب اهواز دیده شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha