چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 354475

وزوز گوش (tinnitus) زمانی است که صدای زنگ یا صداهای دیگری را در یک یا هر دو گوش خود تجربه می‌کنید. صدایی که هنگام وزوز گوش می‌شنوید ناشی از صدای خارجی نیست و افراد دیگر معمولاً نمی‌توانند آن را بشنوند.

وقتی گوش‌ها وزوز می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، وزوز گوش مشکل رایجی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به ویژه در افراد مسن شایع‌تر است.

وزوز گوش معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه‌ای مانند کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می‌شود. برای بسیاری از افراد وزوز گوش با درمان علت زمینه‌ای بهبود می‌یابد و باعث می‌شود وزوز کمتر شنیده باشد.


دکتر جواد امینی، متخصص گوش و حلق و بینی در مورد مشکل وزوز گوش می‌گوید: «صدای گوش یا وزوز گوش بر اثر شنیدن صداهایی است که منشأ خارجی ندارند. یعنی بیمار صدایی را می‌شنود که وجود خارجی ندارد. البته به ندرت ممکن است صدا به علت ضربان عروق مجاور گوش، انقباض گلو و عضلات قلبی باشد. چون در این صورت می‌توان با معاینه قلب روی مجرای گوش آن را شنید.»

ارتباط مشکلات شنوایی با وزوز گوش


به گفته دکتر امینی، صدای گوش در بیشتر بیماری‌های گوشی دیده می‌شود و معمولاً با مشکلات شنوایی همراه است. البته تاکنون مکانیسم چگونگی بروز آن به خوبی شناخته نشده است. اما به نظر می‌رسد این گونه صداها ناشی از تحریک سلول‌های حساس شنوایی یا رشته‌های عصبی و مراکز شنوایی باشد.

شناسایی و شدت صدا

به نظر می‌رسد نوع صدا در بیماران متفاوت است. اما معمولاً به شکل صدای مگس، صدای عبور هوا در یک منفذ، صدای خلاء یا سوت است که با دیاپازون (وسیله‌ای فلزی‌ با دو شاخه و پایه‌ای مشترک که با وارد شدن ضربه به شاخه‌های آن به ارتعاش درمی‌آید) می‌توان زیر و بم آن را شناخت.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی شدت صدا می‌تواند معمولی، خیلی شدید و غیرقابل تحمل باشد. این گونه صداها اغلب در محیط ساکت و بی‌صدا و شب‌ها هنگام خواب بیشتر حس می‌شوند و ممکن است در یک گوش یا هر دو گوش احساس شود.

بیمار منبع صدا را وسط سر خود احساس می‌کند. بنابراین گاهی افراد نگران ضایعه مغزی می‌شوند.

عوامل تشدید کننده بیماری


دکتر امینی می‌گوید شدت این بیماری با ایجاد احتقان و گرفتگی در گوش و با خم کردن سر و همچنین مصرف زیاد الکل، قهوه، سیگار بیشتر می‌شود.

ضمن آنکه بیماری‌های گوش خارجی یا میانی، پیرگوشی، مسمومیت گوش داخلی و حتی عفونت‌های عمومی، فشار خون بالا، کم‌کاری تیرویید، یائسگی، مشاغل پرسروصدا مانند آهنگری، تیراندازی نزدیکی به محل انفجار و هر صدای شدیدی می‌تواند از عوامل تأثیر گذار در این بیماری باشد.

درمان


به گفته دکتر امینی، اطمینان دادن به بیمار که مشکل حادی ندارد، رعایت موازین بهداشتی مانند دوری از سر و صدا، مصرف زیاد الکل و سیگار و دیگر محرک‌های عصبی نخستین گام برای درمان است.

استفاده از داروهای آرام‌بخش و در بعضی موارد نیز درمان‌هایی که صدای وزوز را کاهش می‌دهند یا پنهان می‌کنند و تحت تأثیر قرار دادن صدای گوش با استفاده از صداهای دیگری مانند موزیک ملایم، رادیو، و دیگر وسایل صوتی می‌تواند مفید واقع شود.

توجه به وضعیت روانی بیمارانی که از صدای شدید در گوش رنج می‌برند به حدی که تمایل به خودکشی پیدا می‌کنند بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha