سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 354692

مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به آثار مخرب کاهش آب‌های زیرزمینی از جمله فرونشست در پایتخت و بیشتر دشت‌های کشور هشدار داد و اعلام کرد: در محدوده جنوب غرب شهر تهران فرونشست ۱۷ سانتیمتر در سال ثبت و گزارش شده است.

فرونشست پایتخت به سالانه ۱۷ سانتیمتر رسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، در گزارش این مرکز با موضوع «فرونشست، کاهش منابع آبهای زیرزمینی و چالش برداشت بی رویه از این منابع» به چالش بزرگ کشور در این باره اشاره شده وآمده است : یکی از آثار مخرب فرونشست در زیرساختهای عمرانی و بافتهای شهری و کلانشهری روی می دهد. برای مثال عمده مصارف آب در شهر تهران اعم از شرب و آبیاری فضای سبز از منابع آب زیرزمینی تأمین می شود.

در شرایطی که ذخایر آب در سدهای تأمین کننده آب پایتخت درحال کاهش بوده و روند تجدید آنها در شـرایط بحرانی و کم آبیِ حاضر بسیار کند و ناچیز است، این فشار مضاعف نهایتا بر آبخوانهای پایتخت تحمیل شده و روند گسـترش فرونشست را در این کلانشهر جدی تر خواهد کرد.

این مرکز پژوهشی، کسریِ تجمعیِ آب در آبخوان ها را ۱۴۳ میلیارد مترمکعب تا پایان سال ۱۴۰۱ اعلام کرده است.به علت وسعت و نرخ بالای فرونشست در دشت های مختلف کشور و آسیب پذیری نقاط متراکم و حساس شهری مانند تهران، نیاز است تمامی راهکارهای علاج بخش در اسرع وقت و با حداکثر دقت پیگیری، مطالعه و اجرایی شود.

بنابراعلام مرکز پژوهش های مجلس، ۹۴ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی و مابقی هم در آب شُرب و صنعت مصرف می شود، اما با توجه به کاهش نزولات جوی و نیز منابع پشت سدها، برآورد می شود برداشت سالانه از آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی ۳۶.۴ میلیارد متر مکعب (معادل ۸۵ درصد برداشت سالیانه از آب های زیرزمینی)، شُرب ۴.۹ میلیارد متر مکعب (معادل ۱۱ درصد منابع آب های زیرزمینی) و صنعت ۱.۷ میلیارد متر مکعب (معادل ۴ درصد از منابع آب های زیرزمینی) باشد.

بازوی پژوهش پارلمان هشدار داده که زیرسـاختهایی مانند خطوط ریلی، خطوط انتقال برق، مراکز نیروگاهی و پژوهش های اتمی، مراکز تحقیقات دفاعی، تصفیه خانه های آب و فرودگاه ها بسـیار در مقابل گسترش پدیده فرونشست آسیب پذیر و نیازمند اقدام هستند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha