عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به رخداد زلزله 3.9 ریشتری در ملارد گفت احتمال داده می‌شود جنبائی نقطه انتهائی شرقی گسله چاقو موجب رخداد این زمین لرزه باشد. با توجه به طول گسل احتمالی مسبب زلزله، توان لرزه‌زائی بالائی برای آن تخمین زده نمی‌شود.

گسل احتمالی مسبب زلزله ملارد، توان لرزه‌زائی بالائی ندارد

به گزارش سلامت نیوز، علی بیت‌اللهی در کانال تلگرامی خود نوشت: براساس اعلام مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه ای با بزرگی 3.9 در مجاورت غربی ملارد رخ داد( در فاصله 5 کیلومتری غربی محدوده مرکزی ملارد). عمق کانونی برآورد شده برای این رخداد 8 کیلومتر و ساعت وقوع آن 10:28:39 به وقت محلی است.

وی افزود: فاصله مستقیم رومرکز زلزله 3.9 ملارد، با محدوده مرکزی تهران حدود 50 کیلومتر و از نقطه دریاچه شهدای خلیج فارس منطقه 22 تهران، 30 کیلومتر است. در محدوده اطراف رومرکز و در شرق آن شهر جدید اندیشه و شهریار واقع شده و در غرب رومرکز زلزله شهرک صنعتی صفادشت قرار دارد. نقطه رومرکزی زلزله با محدوده مرکزی شهر کرج نیز حدود 30 کیلومتر فاصله دارد.

بیت‌اللهی تاکید کرد: احتمال می‌رود زمین لرزه مذکور، در ساختمان های مرتفع واقع در ساختگاه های نرم در غرب تهران و جنوب کرج احساس شده باشد. رومرکز زلزله در جنوب امتداد گسل اشتهارد (حسامی، پژوهشگاه زلزله) و در راستای امتداد گسل چاقو(شیخ الاسلامی و همکاران، سازمان زمین شناسی) واقع شده است.

وی افزود: احتمال داده می شود جنبائی نقطه انتهائی شرقی گسله چاقو موجب رخداد این زمین لرزه باشد. با توجه به طول گسل احتمالی مسبب زلزله، توان لرزه زائی بالائی برای آن تخمین زده نمی‌شود. بخش شرقی شهریار، ملارد، اندیشه و بطور کلی جنوب کرج، محدوده ای تکتونیزه با گسله های نه چندان بدقت شناسائی شده است و ضرورت دارد شناسائی دقیق و میدانی گسله های این محدوده و پایش لرزه ای آنها با توجه به تمرکز جمعیتی موجود در محدوده، بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha