درحالی‌که طی یک سال گذشته افزایش چشمگیر قیمت همۀ اقلام و کالاهای اساسی در کشور مردم را ناراضی و سبد خرید خانوار و سفرۀ ایرانی‌ها کوچک کرده است، برای دولت نیز با هزینه‌های دو چندان همراه شد؛ به شکلی که موجی از انتقادات از سوی حامیان دولت نیز به راه افتاد. با وجود وعده‌های مکرر سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، مبنی بر کنترل قیمت‌ها در آیندۀ نزدیک به‌ویژه در بخش اقلام غذایی، به نظر می‌رسد موج جدیدی از گرانی‌ها در راه است. این بار مشاور اتحادیۀ مرغداران گوشتی و رئیس هیأت مدیرۀ اتحادیۀ مرکزی دامداران ایران از احتمال افزایش دوبارۀ قیمت مرغ و لبنیات خبر دادند.

موج جدید تورم در راه بازار مواد غذایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، روز گذشته بود که خبری بر وب‌سایت خبری اتاق بازرگانی ایران نقش بست. خبری که این‌بار هم سفرۀ کوچک‌شدۀ ایرانی‌ها را نشانه گرفته بود. رئیس هیأت مدیرۀ اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبری این نهاد از احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت مواد لبنی گزارش داده بود: «جلسات مربوط به اصلاح قیمت شیر خام برگزار و بر سر افزایش آن به هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان به توافق رسیده‌ایم و اکنون منتظر تأیید و ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار هستیم.»

زیان دامداران در تولید شیر به مرز ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. طبق گفته این اتحادیه، هزینه‌های تولید به ویژه هزینه‌های مربوط به نهاده‌های خوراک دام افزایش زیادی داشته و دیگر قیمت مصوب خرید شیرخام از دامداران متناسب با هزینه تمام شده تولید نیست.

افزایش ۳۰ درصدی مواد لبنی


رئیس هیأت مدیرۀ اتحادیۀ مرکزی دامداران ایران گفت: «جلسه‌های مربوط به اصلاح قیمت شیر خام برگزار و بر سر افزایش آن به هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان به توافق رسیده‌ایم و اکنون منتظر تأیید و ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار هستیم.
این خبر در حالی بیان شد که اتحادیه مرکزی دامداران ایران سال گذشته اعلام کرده بود زیان دامداران در تولید شیر به مرز ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. طبق گفتۀ این اتحادیه، هزینه‌های تولید به‌ویژه هزینه‌های مربوط به نهاده‌های خوراک دام افزایش زیادی داشته است و دیگر قیمت مصوب خرید شیر خام از دامداران متناسب با هزینۀ تمام‌شدۀ تولید نیست.
دولت پیش از پایان سال ۱۴۰۱ به دامداران وعده داده بود قیمت شیر خام را اصلاح کند، اما به‌دلیل همزمانی نوروز و ماه رمضان با این افزایش قیمت موافقت نکرد و هفتۀ آخر اسفند ستاد تنظیم بازار اعلام کرد اصلاح قیمت پس از پایان ماه رمضان محقق می‌شود.


حالا «اکبری» می‌گوید: «با افزایش قیمت مصوب خرید شیر خام از دامداران موافقت شده و توافق بر سر قیمت جدید بین دولت و دامداران صورت گرفته است. باتوجه‌به هزینۀ تمام‌شدۀ تولید، قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را پیشنهاد داده بودیم، اما دولت در قبال برخی کمک‌ها برای جبران هزینه‌های تولید، این قیمت را کاهش داد. دولت ابتدا قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان را پذیرفت، اما درنهایت قیمت ۱۵ هزار تومان برای خرید هر کیلوگرم شیر خام برای تأید و ابلاغ به ستاد تنظیم بازار ارسال شد. بر اساس توافق صورت‌گرفته، برخلاف گذشته میزان مبلغ در نظر گرفته‌شده به ازای هر یک درصد افزایش یا کاهش چربی شیر، با کارخانه‌های لبنی توافقی خواهد بود.»
براساس این گزارش این گزارش، اتاق بازرگانی ایران برآورد کرده است با افزایش قیمت شیر خام انتظار می‌رود دست کم ۳۰ درصد به قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری شامل؛ شیر نایلونی کم‌چرب ٩٠٠گرمی، شیر بطری کم‌چرب، پنیر یواف ۴۰۰ گرمی و ماست ساده ۵. ۲ کیلوگرمی کم‌چرب اضافه خواهد شد.
اما این تنها گرانی که در انتظار بازار است نیست. بلکه همزمان با انتشار این خبر، «خبرآنلاین» به نقل از مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور نوشت: «طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی، اگر افزایش قیمت نهاده‌های دامی از ۷ درصد بیشتر شود باید در قیمت مصوب مرغ تجدید نظر صورت گیرد.»


مرغ ۷۳ هزار تومانی


این خبر در شرایطی گفته شد که کمبود و گرانی مرغ طی هفته‌های گذشته باعث افزایش نگرانی مردم شد تا جایی که برای خرید مرغ‌های منجمد صف‌های طولانی در میادین میوه و تره بار تشکیل شده است.
پیش‌تر ستاد تنظیم بازار قیمت گوشت مرغ را کیلویی ۶۳ هزار تومان تعیین کرده بود، اما مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام قیمت‌های جدید مرغ و تخم‌مرغ از مردم به دلیل کاهش عرضه مرغ و افزایش قیمت این محصول پروتئینی در هفته‌های گذشته عذرخواهی کرد. بر این اساس قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان کیلویی ۷۳ هزار تومان با شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال تعیین شد.


محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در این خصوص توضیح داد: «امسال نیز مانند سنوات گذشته پس از چانه زنی بر سر هزینه‌های تولید، قیمت مرغ زنده و کشتار تعیین و اعلام شد. از ۴ ماه گذشته مذاکرات مبنی بر تعیین تکلیف افزایش قیمت مرغ با وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده بود و در نهایت بر سر قیمت مرغ زنده کیلویی ۵۲ هزار تومان و کشتار ۷۳ هزار تومان توافق شد.»


دو شرط تضمین عرضه مرغ


سروستانی با تأکید بر اینکه قیمت مرغ در کشتار تعیین شد، اما تنظیم و قیمت‌ها در بازار بر عهده این اتحادیه نیست، گفت: «تحویل جوجه یک‌روزه با قیمت مصوب به مرغدار و همچنین نظارت بر قیمت و توزیع مرغ به بازار دو شرط تضمین عرضه مرغ با قیمت مصوب دولت است. مرغداران در سال گذشته به ازای هر کیلوگرم ۱۰ تا ۱۵ تومان زیان دیده اند و علت اصلی آن، افزایش عرضه نسبت به تقاضا بوده است. با وجود اینکه سال گذشته قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده ۴۳ هزار تومان بود، متوسط فروش ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان بود.طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی، تا ۷ درصد افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید، مرغداران مجوزی برای افزایش مجدد قیمت در سال جاری نخواهند داشت، اما اگر از این میزان تورم نهاده‌های دامی بیشتر شود قطعاً قیمت مرغ تجدید نظر خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha