سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

۱۹ هزار و ۴۹۰ کشته، آمار قربانیانی است که سال گذشته در جریان سوانح رانندگی جانشان را از دست دادند. ۳۶۹ هزار و ۲۷۹ نفر هم در جریان این حوادث مجروح یا معلول شدند. آماری که براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور نسبت به مدت مشابه قبل از آن 16.4 درصد افزایش داشته است.

سوانح رانندگی با نزدیک به ۲۰ هزار کشته رکورد زد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، تلاش برای کشیدن ترمز سوانح رانندگی ثمری نداشت، به‌طوری‌که براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، سال گذشته با ۱۹ هزار و ۴۹۰ کشته رکوردی تازه در تقویم سوانح رانندگی کشور ثبت شد. از میان قربانیان سوانح رانندگی، ۱۵ هزار و ۴۳۹ نفر مرد و ۴ هزار و ۵۱ نفر هم زن بودند.


آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی روشن می‌کند که اراده‌ای برای پیشگیری از بروز این سوانح وجود ندارد. روشن می‌کند برنامه‌ها و جلساتی که برای پیشگیری از این سوانح برگزار می‌شود راه به جایی نمی‌برد. روشن می‌کند که شرکت‌کنندگان در این جلسات همواره برنامه‌هایشان را براساس مدل‌هایی که خود طراحی کرده‌اند، تدوین می‌کنند، نه براساس دلایلی که در بدنه اجتماعی وجود دارد.


خروجی این جلسات جز این نبوده که فشار روی عامل انسانی بیشتر شود با این استدلال که این راننده است که پایش را روی پدال گاز فشار می‌دهد و حادثه را رقم می‌زند. وقتی می‌شود به عامل انسانی فشار آورد، یعنی راه‌های دیگر به بن‌بست رسیده است. یعنی باید دور مافیای خودرو خط قرمز کشید و به او اجازه داد ارابه‌هایش را هر طور که دلش می‌خواهد، تولید و به هر قیمت که خواست به مصرف‌کننده قالب کند. تخلفاتش را قانونی کند که اگر کسی مقابلش قرار گرفت و به او نقد کرد بتواند بگوید که قانون فصل‌الخطاب است، یعنی به هر چهارچرخی که معاینه فنی داشته باشد، می‌شود اجازه داد چرخ‌هایش در جاده‌ها بچرخد.

به شهرداری‌ها و وزارت راه هم که نمی‌شود چیزی گفت. اگر نقاط حادثه‌خیز وجود دارد، راننده از مسیری به سمت مقصدش برود که حادثه‌خیز نباشد، این‌طور هم از مناظر بیشتری لذت می‌برد و هم دچار حادثه نمی‌شود! اینکه فقط مأموران پلیس که در ته‌خط چرخه بروز سوانح قرار دارند برای کنترل سوانح به خط شوند نشان می‌دهد دست‌های متولیان برای کاهش یا کنترل این آسیب خالی است. مردم هم چیزی را که مقابل‌شان قرار دارد، می‌بینند، یعنی مأموران پلیس را که در جاده‌ها و خیابان‌ها حضور دارند؛ بنابراین در نظر مردم این مأموران هستند که باید همه چیز را کنترل کنند برای همین چرخه سوانح رانندگی مدام برقرار است.


استان‌های پرخطر


آمارهای منتشر شده از سوی پزشکی قانونی نشان می‌دهد استان‌های فارس با هزار و ۵۶۷، سیستان و بلوچستان با هزار و ۴۵۳ و تهران با هزار و ۴۳۹ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۱۸۰، چهارمحال و بختیاری با ۲۲۹ و اردبیل با ۲۵۱ فوتی کمترین تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند. گزارش سازمان پزشکی قانونی همچنین نشان می‌دهد ۳۶۹ هزار و ۲۷۹ مصدوم به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲۶۰ هزار و ۳۰۰ نفر مرد و ۱۰۸ هزار و ۹۷۹ نفر زن بودند. بررسی‌ها در این باره نشان می‌دهد این آمار نسبت به مدت مشابه قبل از آن 16.4 درصد بیشتر شده است.


آمار قربانیان سوانح رانندگی در اسفندماه سال گذشته هم رشدی 30.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن داشت، به‌طوری‌که در این ماه هزار و ۷۴۵ نفر (هزار و ۳۷۵ مرد و ۳۷۰ زن) در جریان سوانح رانندگی جان باختند و ۲۸ هزار و ۱۶۶ نفر هم زخمی شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایشی ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. خونین‌ترین ماه سوانح رانندگی سال گذشته در شهریورماه ثبت شد، به‌طوری‌که در این ماه هزار و ۹۷۳ نفر کشته شدند. کمترین آمار قربانیان سوانح رانندگی هم با هزار و ۳۷۳ کشته در بهمن‌ماه به ثبت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha