براساس گزارش های غیررسمی، همزمان با افزایش تورم و رشد سرسام آور قیمت ها و فشارهای اقتصادی به خانواده ها، سقط جنین در سالهای گذشته و بخصوص یکسال اخیر رشد معنا داری را داشته است.

تاثیر تورم و فشارهای اقتصادی در سقط جنین ها 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، در سال گذشته تعداد سقط ها تقریباً با یک سوم میزان تولد ها برابری داشت! طیف آماری از ۳۵۰هزار تا ۶۰۰هزار سقط در سال برای کشور ما گفته شده است؛ به عبارت دیگر روزی حداقل ۱۰۰۰ سقط جنین!

با این حال اخیرا معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در این زمینه، درحالیکه تلاش کرده تا نقش مسایل اقتصادی را در سقط جنین ها کمرنگ جلوه دهد گفت: مسئله فرهنگی و نگرش را عامل بسیار مهمی در سقط جنین می‌داند و نقش اقتصادی را تنها ۳۰ درصد می‌شمارد، لذا برای پیشگیری از سقط جنین باید تلاش کرد تا نگرش پدر و مادر را در مورد فرزندآوری و تعداد فرزندان تغییر داد.

اما این، تنها اظهار نظر در مورد نقش موثر معضلات اقتصادی در سقط جنین در ایران نیست کمااینکه دو سال قبل نیز شهلا خسروی، مشاوروقت وزیر بهداشت در امور مامایی نیز در این زمینه هشدار داده بود: در حال حاضر ۴۰ درصد زنان به دلیل نداشتن آمادگی مالی، ۳۶ درصد به علت نداشتن زمان مناسب و ۲۰ درصد به دلیل تداخل با فرصت‌های آینده اقدام به سقط جنین می‌کنند.

از مشکلات اقتصادی تا کمال گرایی

دکتر سمانه رضایی فرح آبادی، روانشناس و مشاور خانواده در تبیین دلایل سقط جنین «انتخابی» توسط مادران و زوجین گفته است: چند سال پیش تحقیقی در این زمینه انجام شد؛ بیشترین دلیلی که توسط این بانوان برای سقط فرزندان خود مطرح شد، مسائل اقتصادی بود. زوجینی که تصمیم به سقط جنین خود کرده اند، فکر می کردند از نظر اقتصادی آمادگی به دنیا آوردن فرزند را ندارند و برای نمونه نداشتن خانه را به عنوان یکی از این دلایل مطرح کردند.

سحرخیز در توضیح دیگر دلایل سقط جنین توسط زوجین گفت: پس از مشکلات اقتصادی، اختلافات خانوادگی دومین دلیلی است که زوجین تصمیم به سقط جنین کردند. در واقع زوج های جوان مدعی بودند زندگی شان هنوز پایدار نشده است و ترجیح می دهند چند سال بگذرد و هنگامی که زندگی شان پایدار شد تصمیم به فرزندآوری کنیم.

این کارشناس جمعیت و زنان و زایمان اظهار کرد: بیشترین مشوق برای سقط جنین مردان بودند. در مصاحبه هایی که صورت گرفت، بیشتر خانم ها تمایل به نگهداشتن فرزند داشتند زیرا بچه را جزوی از خود می دانند و از نظر روحی و روانی به آن وابسته هستند.

وی تجمل گرایی و کمال گرایی را از جمله دیگر عوامل تمایل زوج ها به سقط جنین دانسته و افزود: برخی از زوج های جوان به دنبال یک نوع کمال گرایی جهت فرزندآوری هستند. در واقع زوجین ترجیح می دهند زمانی بچه به دنیا بیاورند که تمام فاکتورها و استانداردها را داشته باشند و پس از آن اقدام به فرزندآوری کنند.

این شرایط در حالی مطرح می شود که چند سالی است سیاست رشد جمعینی را در دستور کار جدی خود قرار داده است و برای آن انواع مشوق های فرزند آوری را پیش بینی کرده است. راهکارهایی که گرچه تاکنون چندان مثمر ثمر نبوده است اما حکایت از عزم دولت برای رشد جمعیت کشور دارد.

در چنین شرایطی پدیده دلخراش سقط جنین عمدی علاوه بر تاثیری که از حیث جمعیتی در کشور دارد، زنگ خطر افول اخلاقی و انسانیت را به صدا در می آورد و باید به جد مورد توجه دست اندرکاران فرهنگی و مسئولان امر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha