پای پرانتزی یکی از شایع‌ ترین اختلالات در کودکان و بزرگسالان است که در مراحل اولیه توسط بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی درمان می‌ شود. اگر شما نیز از چنین مشکلی رنج می برید در ادامه همراه ما باشید تا با روش درمان آن آشنا شوید.

برای درمان پای پرانتزی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

پای پرانتزی یکی از شایع‌ ترین اختلالات در کودکان و بزرگسالان است که در مراحل اولیه توسط بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی درمان می‌ شود. اگر شما نیز از چنین مشکلی رنج می برید در ادامه همراه ما باشید تا با روش درمان آن آشنا شوید.

پای پرانتزی چیست؟

یکی از شایع‌ ترین اختلالات مادرزادی پای پرانتزی یا ژنوواروم است که در قسمت پاها و زانوها انحراف ایجاد می‌ شود و بین زانوهای فرد یک فاصله غیرطبیعی خواهد افتاد. زمانی پای پرانتزی ایجاد می‌ شود که بین دو زانو فاصله زیادی وجود داشته باشد. در حالت طبیعی زانوها در هنگام ایستادن زمانی‌ که قوزک پاها به یکدیگر چسبیده ۵ الی ۷ درجه انحراف به داخل دارند. حالا اگر این درجه بیشتر از حد طبیعی باشد زانوی پرانتزی ایجاد می‌ شود که در ظاهر پاهای فرد به شکل کمانی در می‌ آیند و ساق پاها در اثر این اختلال منحرف می‌ شود و بیش‌ از ۴ انگشت فاصله بین ۲ زانو وجود دارد.

دلایل ایجاد ژنوواروم از نظر بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی
طبق نظر پزشکان متخصص و نتایج حاصل از تحقیقات دلایل مختلفی برای پرانتزی شدن پاها وجود دارند که در این بخش مهم‌ ترین آن‌ ها را ذکر می‌ کنیم:

  • رشد طبیعی: زمانی‌ که کودکان در سن رشد هستند اعضای مختلف بدن آن‌ ها با سرعت‌ های مختلفی رشد می‌ کنند. هم ترازی اسکلتی این کودکان وقتی دچار تغییر می‌ شود، ظاهر اندام‌ ها غیرمعمولی خواهند شد. معمولاً پای پرانتزی در اثر رشد طبیعی در محدوده سنی کودکان تازه راه افتاده ایجاد می‌ شود. توجه داشته باشید که زانوی پرانتزی برای سن زیر ۲ سال به‌ خاطر رشد ساختمان اسکلتی کاملاً طبیعی است. در سن ۱۸ ماهگی این زاویه‌ پرانتزی پاها به حداکثر می‌ رسد و به‌ تدریج در سال‌ های بعدی کم می‌ شود و به حالت طبیعی در می آید.
  • بیماری بلانت: در دوران کودکی و نوجوانی بیماری بلانت پیش می‌ آید. در این کودکان با رشد غیرطبیعی صفحات در بالای استخوان ساق پا مواجه هستیم. در افراد جوان تشخیص این بیماری نسبت‌ به کودکان کمی سخت است. کودکانی که به این بیماری دچار هستند، به‌ تدریج بهبود پیدا نمی‌ کنند و به کمک تصویربرداری اشعه ایکس می‌ توان رشد صفحات آن‌ ها را مشاهده کرد.
  • راشیتیسم (نرمی استخوان): راشیتیسم یک بیماری بسیار نادر در جهان توسعه‌ یافته است اما هنوز هم این بیماری در بسیاری از نقاط در حال توسعه جهان وجود دارد. سوء تغذیه و کمبود برخی مواد غذایی که در سلامت استخوان نقش دارند شایع‌ ترین علل ایجاد راشیتیسم هستند. به‌ عنوان مثال کمبود کلسیم، فسفر و ویتامین دی در بدن باعث ایجاد راشیتیسم می‌ شوند. امروزه با وجود غذاهای غنی شده راشیتیسم بسیار نادر است.
  • آرتروز: در بزرگسالان شایع‌ ترین علت ایجاد پای پرانتزی، آرتروز یا فرسودگی مفاصل زانو است. آرتروز باعث ساییدگی غضروف و استخوان اطراف زانو می‌ شود. چنانچه این ساییدگی به‌ صورت یکنواخت پخش شود، تغییر شکلی به وجود نمی‌ آید ولی زمانی‌ که بخش داخلی مفصل زانو دچار سایش شده باشد، تغییر شکل به‌ صورت پای پرانتزی ایجاد می‌ شود. شدت ساییدگی بیشتر سمت داخلی مفصل زانو می‌ تواند درجه پرانتزی شدن پاها را مشخص کند.

پای پرانتزی توسط چه متخصصانی درمان می‌ شود؟

برای درمان پای پرانتزی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر در انتخاب پزشک دقت کنید و بدانید برای مشکل پای پرانتزی به چه متخصصی باید مراجعه کنید، دیگر لازم نیست پزشک شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد و با یک‌ بار ویزیت مشکل شما بررسی و درمان خواهد شد. پای پرانتزی توسط چندین متخصص تشخیص داده و درمان می‌ شود که در این بخش ما سه گروه از پزشکانی که پای پرانتزی را درمان می‌ کنند معرفی می کنیم.

  • متخصص ارتوپدی: زمانی‌ که از کودکی پای پرانتزی تشخیص داده شود باید برای درمان به متخصص ارتوپد اطفال مراجعه کنید اما فوق تخصص زانو می‌ تواند پای پرانتزی بزرگسالان را درمان کند.
  • فوق تخصص زانو: در زمینه تشخیص و درمان پای پرانتزی فوق تخصص زانو جزو بهترین پزشکان محسوب می‌ شود. در واقع فوق تخصص زانو همان متخصص ارتوپد است که با گذراندن ۲ تا ۳ سال بیشتر به‌ عنوان فوق تخصص در زیر گروه‌ های رشته جراحی زانو فعالیت می‌ کند. فوق تخصص زانو عمل جراحی سخت و مشکل پای پرانتزی را نیز انجام می‌ دهد و تنها این متخصصین هستند که می‌ توانند این مشکل را با جراحی برطرف کنند.
  • فیزیوتراپیست: معمولاً متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو فرد بیمار را برای اصلاح فرم پاها و توانبخشی به فیزیوتراپیست معرفی می‌ کند. توسط این پزشکان برنامه خاصی بر اساس شرایط و وضعیت جسمانی بیمار ارائه می‌ شود. فیزیوتراپی برای درمان پای پرانتزی اهمیت زیادی دارد و در واقع جزو راهکارهای بسیار ساده برای حل این مشکل محسوب می‌ شود. در فیزیوتراپی ها درمانگر پاهای پرانتزی را ماساژ می‌ دهد و با دادن ورزش‌ های خاص به درمان این مشکل کمک می‌ کند. فیزیوتراپی برای کودکان یک روش درمانی عالی است و در اصلاح نحوه راه رفتن آن‌ ها نقش ویژه‌ ای دارد. در کل فیزیوتراپی یک روش غیر جراحی برای کسانی است که می‌ خواهند در یک دوره ۳ تا ۵ ماه به نتایج مطلوبی دست یابند.

روش‌ های تشخیص پای پرانتزی

مشاهده فاصله بین زانوها یکی از ابتدایی‌ ترین روش‌ های تشخیص محسوب می‌ شود؛ یعنی زمانی که فرد ایستاده و پاها را کنار هم قرار می دهد، بین زانوها فاصله وجود دارد. در ادامه روش‌ های تشخیص زانوی پرانتزی را بررسی خواهیم کرد.

برای درمان پای پرانتزی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

۱. تشخیص پای پرانتزی با آزمایش: معمولاً دلایل زیادی برای ایجاد پای پرانتزی وجود دارد که در بخش‌ های قبلی برخی از آن‌ ها را ذکر کردیم. در هنگام مشاهده‌ چنین مشکلاتی چه در نوجوانان و کودکان و چه در بزرگسالان پزشک معالج یکسری آزمایش‌ ها را درخواست می‌ کند. معمولاً این آزمایش‌ ها مربوط به ژنتیک، خون، ادرار یا تراکم سنجی استخوان‌ های فرد است. در این آزمایش‌ ها میزان ویتامین دی فرد نیز مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

۲. تشخیص پای پرانتزی با اشعه ایکس: در مراحل بعدی تشخیص، پزشک تصویربرداری با اشعه ایکس را تجویز می‌ کند. در این روش به کمک اشعه ایکس محل ناهنجاری‌ ها در استخوان‌ درشت نی یا استخوان ران مشخص می‌ شوند و اندازه زاویه پای پرانتزی تعیین خواهد شد.

۳. تشخیص پای پرانتزی با سی‌ تی اسکن: سی‌ تی‌ اسکن نیز یکی دیگر از روش‌ های بسیار عالی برای تشخیص و انتخاب روش درمان پای پرانتزی است که در آن انحراف پاهای بیمار مشخص می‌ شود و حتی پس‌ از گذراندن مراحل درمانی پزشک می‌ تواند تأثیر روش اجرا شده را مشاهده کند.

به غیر از موارد ذکر شده روش‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از:

  • مصرف ویتامین دی با تجویز پزشک
  • گچ گرفتن پاها
  • استفاده از کفی های طبی و مخصوص
  • تجویز بریس یا زانوبندهای مخصوص
  • فیزیوتراپی
  • جراحی استئوتومی

بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی

برای درمان پای پرانتزی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی در تهران هستند که می توانید با خیال راحت پروسه درمان خود را زیر نظر ایشان بگذرانید. برای ویزیت حضوری توسط دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده از طریق همین سایت می توانید نوبت دریافت کنید و در زمان تعیین شده در مطب حضور یابید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha