بدن انسان به طور حتم یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های زنده‌ای است که بررسی آن می‌تواند شما را با موضوعات اعجاب‌انگیز متعددی روبه‌رو کند. بدن هر یک از ما دارای پیچیدگی‌هایی است که می‌توان سال‌ها به مطالعه و تحقیق درباره آن‌ها پرداخت. هر گاه به کوچک‌ترین جزئیات در بدن خود توجه کنید، خواهید دید که مکانیزم پیچیده و دقیقی در پس آن وجود دارد که در نهایت به واکنشی مناسب می‌انجامد. به عنوان مثال بارداری یکی از جالب‌ترین فرایندها در بدن بانوان است که سیستم آن را به کلی دچار تغییراتی می‌کند. با این حال سازگاری بدن با این فرایند به قدری دقیق است که برای کوچک‌ترین تغییرات ایجاد شده به نحوی تغییر می‌کند تا آسیب ناشی از آن را به حداقل برساند.

پریود چیست ؟ همه چیز در رابطه با قاعدگی یا عادت ماهانه

علاوه بر بارداری، رحم و تخمدان‌ها در طول زندگی همواره در حال فعالیت هستند که سیکل قاعدگی و پریود یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آن‌هاست. از آنجا که پریود نقش بسیار مهمی در سلامت سیستم زنانه در بانوان دارد، این مقاله را به آن اختصاص داده‌ایم. همراه ما باشید.

پریود چیست ؟ همه چیز در رابطه با قاعدگی یا عادت ماهانه

قاعدگی چیست؟

سیکل قاعدگی یکی از جالب‌ترین مکانیزم‌ها در بدن است که رحم را برای بارداری و نگهداری از جنین آماده می‌کند. از زمانی که دختران به بلوغ جسمی می‌رسند، چرخه قاعدگی یا همان پریود آغاز شده و هر ۳ تا ۵ هفته، یک بار این فرایند طی می‌شود. در هر دوره پریود، خون و بافت‌های تخریب شده رحم از راه واژن تخلیه خواهند شد تا رحم برای دوره بعدی آماده شود. هر دوره پریود در افراد مختلف متفاوت است و با توجه به سیستم بدن هر کدام، می‌تواند بین ۳ تا ۱۰ روز ادامه داشته باشد.

باید بدانید که سیکل قاعدگی در سال‌های اول بلوغ اغلب طولانی‌تر است و با افزایش سن، رفته‌رفته کوتاه می‌شود تا زمانی که با یائسه‌شدن فرد، دوره‌های پریود به پایان برسند. مادامی که بانوان پریود شوند، قدرت باروری در آن‌ها وجود دارد و به محض یائسگی، دوره باروری نیز به پایان می‌رسد. در واقع در هر ماه با آزاد شدن یک تخمک، در صورت عدم بارداری، قاعدگی شکل می‌گیرد. در ادامه بیشتر با سیکل قاعدگی آشنا خواهید شد.

آشنایی با مکانیزم قاعدگی

در بدن هر زن، دو تخمدان در طرفین رحم وجود دارند که با لوله‌های فالوپ به رحم متصل شده‌اند. در هر تخمدان تعدادی تخمک از زمان جنینی وجود دارند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند؛ برعکس اسپرم‌ها که پس از بلوغ تولید می‌شوند. تخمک‌هایی که در آخرین سال‌های باروری آزاد می‌شوند نیز همان‌هایی هستند که در دوران جنینی ایجاد شده بودند. حال پس از به بلوغ رسیدن فرد، هر ماه به طور معمول یکی از این تخمک‌ها آزاد می‌شوند. فرایند آزادسازی تخمک‌ها به واسطه هورمون‌های موجود در بدن تنظیم می‌شود. تعادل میان هورمون‌های استروژن و پروژسترون، همچنین LH و FSH سیکل پریود را تنظیم می‌کنند.

هر سیکل پریود از دو دوره لوتئال و فولیکولی تشکیل شده که در هر کدام از آن‌ها اتفاقات به خصوصی در رحم و تخمدان‌ها رخ خواهد داد. افزایش و کاهش هورمون FSH در دوره‌ها سبب رشد یک اووسیت (سلول جنسی ماده) و تبدیل شدن آن به فولیکول می‌شود. هنگام تکمیل شدن این رشد در روز چهاردهم چرخه، تخمک از تخمدان آزاد شده و به لوله‌های فالوپ راه پیدا می‌کند تا در صورت آمیختن با اسپرم، سلول زیگوت یا تخم را به وجود بیاورد. حال در صورتی که بارداری صورت نگیرد، بافت آندومتر ضخیم شده رحم به همراه این تخمک، از واژن خارج می‌شوند که همان پریود خواهد بود.

پریود چیست ؟ همه چیز در رابطه با قاعدگی یا عادت ماهانه

مزایای قاعدگی و فواید آن برای بدن بانوان

با وجود آن که اغلب بانوان قاعدگی را فرایندی آزاردهنده و دردناک می‌دانند، اما فوایدی که برای این پروسه اثبات شده است، می‌تواند دید شما را نسبت به عادت ماهیانه تغییر دهد. با بررسی این مزایا متوجه خواهید شد که همین چرخه طبیعی تا چه حد می‌تواند برای بدن شما مفید باشد. چند مورد از مهم‌ترین مزایای قاعدگی را در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  • جالب است بدانید که سیکل پریود با سایر سیستم‌های بدن علاوه بر رحم و تخمدان‌ها مرتبط است؛ به همین خاطر زمانی که مشکلی در سایر ارگان‌های مرتبط ایجاد شود نیز تغییراتی در دوره عادت ماهیانه ایجاد خواهد شد. از این رو می‌توان گفت که سیکل قاعدگی یک علامت خوب برای سنجش سلامت ارگان‌های بدن است.

  • ایجاد تعادل میان انواع هورمون‌های جنسی در بدن می‌تواند به سلامت بیشتر بانوان کمک کند. به عنوان مثال تعدیل سطح هورمون‌ها مقاومت استخوان‌ها را افزایش خواهد داد و عملکرد سیستم‌های بدن را بهبود خواهد بخشید.

  • تغییراتی که در هنگام قاعدگی در سطح هورمون‌های زنانه ایجاد می‌شود، تغییرات مثبتی در بدن هر زن ایجاد می‌کند. در روزهای اول قاعدگی حس و حال افسردگی و غم را احساس می‌کنید؛ این به دلیل کاهش سطح استروژن است. رفته‌رفته با افزایش سطح استروژن علاوه بر آن که خلق و خوی شما لطیف می‌شود، زیباتر و زنانه‌تر نیز می‌شوید. افزایش سطح هورمون استروژن می‌تواند استرس شما را از بین ببرد و پوست شما را نیز شفاف‌تر کند.

  • از آنجا که بافت تخریب شده رحم به همراه خون در عادت ماهیانه از بدن دفع می‌شود، آن را می‌توان یک پاکسازی طبیعی در بدن دانست. با هر بار پریود شدن به نوعی تصفیه خون اتفاق می‌افتد و بسیاری از مشکلات به واسطه از دست دادن خون حل خواهند شد.

چرخه قاعدگی و نظم آن

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که تمام بانوان باید به آن اهمیت دهند و حتماً مورد بررسی قرار دهند، نظم چرخه قاعدگی است. شاید برایتان عجیب باشد؛ اما در بانوان، نظم پریود پنجمین شاخصه از سلامت ارگان‌هاست. با همین جمله کوتاه می‌توان فهمید که نظم این چرخه باید رعایت شود تا بدن به خوبی فرآیندهای خود را پیش ببرد. حال به نظر شما نظم در پریود به چه معناست؟ آیا هر تغییراتی در آغاز و پایان عادت ماهیانه را می‌توان بی‌نظمی دانست؟

زمانی که دختران به بلوغ می‌رسند، معمولاً تا سه سال چرخه‌های نامنظمی را تجربه می‌کنند. در چنین حالتی اغلب فاصله بین سیکل‌ها بیشتر از ۳۸ روز خواهد بود و معمولاً خونریزی چندانی هم دیده نمی‌شود. با ورود به دهه دوم زندگی اغلب چرخه قاعدگی منظم می‌شود و هر چرخه باروری بین ۲۱ تا ۳۵ روز به طول می‌انجامد. دهه چهارم زندگی به سبب نزدیک شدن بدن به یائسگی، ممکن است چرخه‌ها مجدداً نامنظم شوند که این، لزوماً به معنای وجود مشکل نخواهد بود.

با این حال وجود برخی مشکلات و نامنظمی‌ها در پریود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. باید بدانید عدم نظم در قاعدگی علاوه بر اینکه می‌تواند نشانه‌ای از بروز یک مشکل باشد، در صورت عدم درمان ممکن است سبب بروز مشکلات دیگری نیز شود. از جمله مشکلات مهمی که ممکن است باعث بی‌نظمی در چرخه قاعدگی شوند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

  • نارسایی زودرس تخمدان

  • بیماری التهابی لگن

  • فیبروم رحمی

  • مشکلات خواب، خوراک، کاهش وزن بیش از حد

در صورت بروز چه مشکلاتی در پریود باید به پزشک مراجعه کنیم؟

باید بدانید که چند روز جابه‌جا شدن دوره پریود نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد و جای نگرانی نیست. تنها در صورتی که با موارد زیر روبه‌رو شدید، لازم است به پزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز، سونوگرافی رحم و تخمدان را برای بررسی‌های بیشتر انجام دهید:

  • در صورتی که بیش از ۹۰ روز از آخرین سیکل پریود شما گذشته باشد، در صورتی که باردار نباشید، لازم است به پزشک زنان مراجعه کنید.

  • در صورتی که فاصله بین دو چرخه کمتر از ۲۱ یا بیشتر از ۳۵ روز باشد، اگر پیش‌تر چرخه‌های منظمی داشتید، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

  • خونریزی شدید به اندازه‌ای که هر ۲ ساعت مجبور به تعویض پد یا تامپون خیس شوید، احتمالاً نیازمند توجه جدی خواهد بود.

  • چنانچه درد بیش از حد را در هر دوره پریود تجربه می‌کنید، مراجعه به پزشک می‌تواند در رفع مشکل مؤثر باشد.

  • اگر در فاصله بین دو چرخه قاعدگی دچار خونریزی می‌شوید، حتماً باید مورد معاینه قرار بگیرید.

  • در صورتی که استفاده از تامپون باعث بروز تب و تهوع شود، مراجعه به پزشک الزامی خواهد بود.

با این حال توصیه می‌شود در هر شرایطی برای اطمینان از سلامت رحم و تخمدان‌ها به صورت سالیانه به پزشک زنان مراجعه کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

پریود چیست ؟ همه چیز در رابطه با قاعدگی یا عادت ماهانه

کنترل چرخه قاعدگی با اپلیکیشن ایمپو

حال که به پرسش «پریود چیست» پاسخ دادیم و با جزئیات این چرخه طبیعی آشنا شدید، بهتر است کنترل دائمی نظم چرخه قاعدگی را در پیش بگیرید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، بتوانید به سرعت آن را برطرف کنید. اپلیکیشن ایمپو یک برنامه تخصصی در حوزه سلامت زنان است که از تیمی متخصص شامل پزشکان، روانشناسان، سکسولوژیست‌ها، کارشناسان و مهندسین فناوری اطلاعات برای خدمت‌رسانی به کاربران خود استفاده می‌کند. مشخص کردن جزئیات هر سیکل قاعدگی مختص به خودتان به همراه تشخیص هوشمند پریود نامنظم از جمله کاربردهای این اپلیکیشن کاربردی است. این اپلیکیشن بیش از یک میلیون بار توسط کاربران نصب شده و همین مسئله گواه کاربردهای گسترده این اپلیکیشن است.

نتیجه‌گیری

نظم دوره‌های پریود یکی از مهم‌ترین مواردی است که به عنوان یک زن، باید به آن توجه داشته باشید. با این حال باید بدانید که عدم نظم دوره‌ها نمی‌تواند به طور حتم نشان از بروز مشکل باشد؛ اما تا حد زیادی می‌تواند آگاهی شما را نسبت به فعالیت رحم و تخمدان‌ها افزایش دهد. ایمپو به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha