یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 355378

چند ماهی از پایان یافتن ممنوعیت 2ساله فعالیت کشتی‌های صید به روش ترال می‌گذرد. از میان ابراز نگرانی‌های مسئولان و فعالان محیط‌زیست می‌توان فهمید که مافیای صید به روش ترال از هر راهی تلاش می‌کنند تا این روش را دوباره با انواع قراردادهای طولانی و موافقتنامه‌های اصولی زنده کنند.

تلاش مافیا برای دریافت مجدد مجوز صید صنعتی ترال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،اگرچه هم‌اکنون نمایندگان مجلس به‌دنبال توقف دائمی این روش هستند، اما آنچه در این سال‌ها رخ داد، تغییر روش صید و تمایل صیادان محلی به استفاده از ترال در همه فصول سال است. یگان حفاظت شیلات در سرتاسر سواحل جنوب تورهای ترال را ضبط و با صیادان متخلف برخورد قانونی می‌کند. با این حال براساس دستورالعمل صید ترال مصوب شورای‌عالی امنیت کشور، قرار است صیادان محلی در 2بازه زمانی تابستان و پاییز فقط میگو صید کنند.


اجازه به چپاول آبزیان نمی‌دهیم


سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس: پیش از ممنوعیت صید ترال در کشور شاهد نارضایتی بسیاری از سوی جامعه صیادی محلی بودیم. کشتی‌های صید ترال تخریب محیط‌زیست را طوری به اسم اشتغال‌زایی و نیاز کشور جلوه می‌دادند که حتی از دولت سوخت یارانه‌ای هم می‌گرفتند!

فراکسیون محیط‌زیست مجلس در میان تمام فشارها با تکیه بر بنیه کارشناسی و استدلال‌های علمی توانست سرانجام ممنوعیت ۲ساله‌ای از آذر۹۹ بر فعالیت کشتی‌های صنعتی صید ترال اعمال کند و موفق شدیم همچنان این ممنوعیت را حفظ کنیم.

منفعت مافیای ترال قطع شده و حالش اصلا خوب نیست و به هر دری می‌زند تا صید ترال را دوباره احیا کند. براساس توافق انجام شده قرار بود کشتی‌های صید ترال صید میان آبی در آب‌های دور دریای عمان را با نظارت کامل سازمان شیلات آغاز کنند که با وجود تامین ۷۰میلیارد تومان برای پرداخت حق عضویت کنوانسیون‌های بین‌المللی برای دریافت مجوز صیادی در آب‌های اقیانوس هند، حتی یک کشتی از این کشتی‌ها این فعالیت را آغاز نکردند و همچنان به‌دنبال این هستند که مجددا مجوز صید صنعتی ترال را در آب‌های سرزمینی بگیرند! این پنبه را از گوش خود بیرون کنید که فراکسیون محیط‌زیست مجلس مجددا اجازه چپاول و غارت ذخایر آبزیان کشور را به شما بدهد!


فقط کشتی‌های ایرانی

رئیس سازمان شیلات کشور سال گذشته اعلام کرد که صید ترال برای تدوین برنامه و ساماندهی به‌مدت 2سال متوقف شد. دستورالعمل صید ترال تدوین شده و این دستورالعمل به تصویب شورای‌عالی امنیت ملی کشور رسیده است. درصورت آغاز صید ترال حتما از کشتی‌های ایرانی استفاده خواهد شد. صید ترال از آب‌های عمیق بسیار ضروری است و سالانه میلیاردها تومان واردات خوراک آبزیان وجود دارد که با استفاده از پودر ماهی آب‌های عمیق می‌توان بخش زیادی از این نیاز را تامین کرد.



جزئیات دستورالعمل صید ترال


محمد طالبی‌متین، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی: سازمان محیط‌زیست به جهت حساسیت‌های ویژه اکوسیستمی در خلیج‌فارس با صید صنعتی ترال در این محدوده آبی مخالفت کرده و تنها با صید سنتی میگو به جهت آثار و تبعات اجتماعی ناشی از بیکاری جوامع محلی و منوط به انجام ارزیابی ذخایر در 3 استان ساحلی خلیج‌فارس موافقت کرده است.

متأسفانه ذخایر ماهیان تجاری ما به‌شدت کاهش یافته و در شرایط بحرانی قرار گرفته؛ به‌شکلی که هم میزان و هم سایز ماهیان تجاری کاهش یافته است. براساس این دستورالعمل، صید صنعتی ترال در محدوده‌هایی مشخص در خلیج‌فارس در اعماق بالای ۵۰متر به‌منظور صید ذخایر ماهیان یال‌اسبی پیش‌بینی شده است.

اما از ابتدا سازمان حفاظت محیط‌زیست با صید صنعتی ترال در این محدوده آبی مخالف بود و تنها با صید سنتی میگو در خلیج‌فارس موافقت کرد. در دریای عمان برای ذخایر گروه ماهی مرکب، یال اسبی، حسون و سلطان ابراهیم در محدوده‌های مشخص در دستورالعمل و در خارج از فاصله ۱۲مایلی ساحل و برای ذخایر فانوس ماهیان نیز در محدوده‌های خارج از فاصله ۱۲مایلی و در اعماق بالای ۲۰۰متر در محدوده‌های صیدگاهی مشخص، مناطقی تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha