یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 355569

هیچ نقطه خاصی در زندگی یک زن وجود ندارد که در آن از نظر جنسی به اوج خود برسد. اگرچه این یک باور رایج است که زنان در 30 سالگی به اوج جنسی خود می رسند، اما برای اکثر زنان این ادعا نادرست است.

اوج میل جنسی زنان در چه سنی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث نیوز، این یک باور رایج است که زنان در 30 سالگی و مردان در 20 سالگی به اوج جنسی خود می رسند. با این حال، تحقیقات معاصر این نظریه را تایید نمی کند. در عوض، تحقیقات بیان می‌کند که میل جنسی زنان تحت تأثیر عوامل مختلف بیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی است که سن عامل تعیین‌کننده آن نیست و این عوامل در طول زندگی زن تغییر می‌کنند.

نکات کلیدی

  • تعدادی از عوامل بیوپسی-اجتماعی بر میل جنسی زن تأثیر می گذارد، از جمله چرخه قاعدگی، استرس و وضعیت رابطه.
  • اکثر زنان در طول زندگی خود تغییرات زیادی را در میل جنسی خود تجربه می کنند. این یک اتفاق طبیعی است که تحت تأثیر تغییرات فیزیکی، ذهنی و عاطفی تجربه شده در طول زندگی است.

جنسیت‌شناس آلفرد کینزی و همکارانش در سال 1953 کتاب رفتار جنسی در زن انسان را منتشر کردند. تحقیقات انجام شده در این کتاب نشان می دهد که زنان در دهه 30 زندگی خود بیشترین تعداد ارگاسم را در مقایسه با هر گروه سنی دیگری داشتند. با این حال، استفاده از تعداد کل ارگاسم ها به عنوان شاخصی برای اوج جنسی، نمی تواند میل جنسی فرد را که مستقل از فعالیت جنسی است، در نظر بگیرد .

امروزه محققان بر این باورند که برخی از عوامل مرتبط با سن منجر به کاهش میل جنسی زنان می شود. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارند که بر میل جنسی زنان تأثیر می‌گذارند که بدون توجه به سن، در طول عمر آنها تغییر می‌کند.

عوامل بیولوژیکی موثر بر میل جنسی

هورمون های جنسی استروژن، پروژسترون و تستوسترون همگی در تولید مثل و رشد جنسی زنان نقش دارند. این هورمون ها در طول زندگی زنان دچار نوسان می شوند و می توانند بر میل جنسی آنها تأثیر بگذارند.

بیشتر بدانید: اوج میل جنسی زنان و مردان در چه سنی است؟

چرخه قاعدگی

چرخه قاعدگی شامل چهار مرحله مجزا است: قاعدگی، فاز فولیکولی، تخمک گذاری و فاز لوتئال. هر یک از این مراحل با افزایش و کاهش هورمون های جنسی کنترل می شود و به طور متفاوتی بر میل جنسی زن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، در طول قاعدگی، بسیاری از زنان دچار درد و بی خوابی می شوند که می تواند میل جنسی آنها را کاهش دهد. در مرحله تخمک گذاری، افزایش تستوسترون وجود دارد که میل جنسی را در بسیاری از زنان در این دوران افزایش می دهد.

بارداری

بسیاری از زنان افزایش میل جنسی را در مراحل اولیه بارداری به دلیل افزایش استروژن و پروژسترون گزارش می دهند که باعث افزایش روانکاری واژن و جریان خون به واژن می شود. با این حال، مطالعات نشان داده است که میل جنسی با گذشتن زمان بارداری کاهش می یابد.

یائسگی

یائسگی با کاهش استروژن مشخص می شود که منجر به کاهش روانکاری و نازک شدن دیواره واژن می شود که می تواند رابطه جنسی را دردناک کند و منجر به کاهش میل جنسی شود. علاوه بر این، محققان دریافته اند که تعریق شبانه و اختلالات خواب ناشی از یائسگی با کاهش میل جنسی زنان مرتبط است.

بیشتر بدانید: چگونه میل جنسی مان را زیاد کنیم؟

عوامل روانشناختی موثر بر میل جنسی

مغز نقش مهمی در عملکرد جنسی سالم دارد و هر گونه اختلال روانی احتمالاً بر میل جنسی تأثیر می گذارد.

فشار

استرس مزمن باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود که می تواند میل جنسی را در زنان کاهش دهد و چرخه قاعدگی را مختل کند. امروزه، زنان به طور فزاینده‌ای زندگی پر استرسی را تجربه می‌کنند، زیرا از آنها انتظار می‌رود که شغل، خانواده و فرزندان را مدیریت کنند که می‌تواند زمان در دسترس برای خودمراقبتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اضطراب

مانند استرس، اضطراب باعث سطوح بالای کورتیزول در بدن می شود که می تواند بر میل جنسی زنان تأثیر بگذارد. علاوه بر این، اضطراب مربوط به رابطه جنسی می تواند واکنش بدن به تحریک جنسی را کاهش دهد، از روانکاری واژن جلوگیری کند یا حتی باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک شود که همه اینها می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.

افسردگی

افسردگی یکی از علل اصلی کاهش میل جنسی در زنان است. مشخص شده است که افسردگی در زنان میل به لذت و همچنین صمیمیت عاطفی و فیزیکی را کاهش می دهد. داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی، به ویژه مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، میل جنسی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

در حالی که این داروها در کاهش علائم افسردگی موثر هستند، شناخته شده اند که باعث کاهش روانکاری واژن، به تاخیر انداختن ارگاسم و کاهش میل جنسی می شوند.

عوامل اجتماعی موثر بر میل جنسی

موارد زیادی در میزان میل جنسی زنان نقش دارد که می تواند هر روز تغییر کند.

وضعیت رابطه

مشخص شده است که هم مدت رابطه و هم رضایت بر میل جنسی زنان زندگی تأثیر می گذارد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که زنان در روابط طولانی مدت که رابطه خوبی با شریک زندگی خود داشتند، سطوح بالاتری از میل جنسی داشتند. به طور مشابه، زنانی که در روابط با شریک حساس، فهمیده و صمیمی روبرو بودند، صرف نظر از جنسیتشان، میل جنسی بالاتری نسبت به زنان با شریک بی توجه داشتند.

فرزندان

نیازهای جسمی و عاطفی کودکان، شانس زنان برای عمل به میل جنسی خود را کاهش می دهد یا به طور قابل توجهی آنها را کاهش می دهد، به ویژه در مورد کودکان خردسال.

بسیاری از زنان دارای فرزندان کوچک کاهش میل جنسی و برانگیختگی جنسی را به دلیل نیازهای شدید تربیت فرزندان خردسال گزارش می کنند.

بارداری، زایمان و شیردهی تأثیرات قابل توجهی بر زنان، هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی دارد، که همگی می‌توانند میل جنسی را تغییر دهند.

تصویر بدن

تصویر بدن یکی دیگر از عوامل اجتماعی مهم مرتبط با میل جنسی است. زنانی که به خود و بدنشان مثبت می نگریستند، نسبت به زنانی که بدنشان را منفی می بینند، میل جنسی، برانگیختگی جنسی، رضایت جنسی و شانس بالاتری برای ارگاسم دارند.

هیچ نقطه خاصی در زندگی یک زن وجود ندارد که در آن از نظر جنسی به اوج خود برسد. اگرچه این یک باور رایج است که زنان در 30 سالگی به اوج جنسی خود می رسند، اما برای اکثر زنان این ادعا نادرست است. عوامل زیستی-روانی-اجتماعی متعددی بر میل جنسی زنان، صرف نظر از سن تأثیر می گذارد. اکثر زنان در طول عمر خود به دلیل این عوامل تغییرات متعددی را در میل جنسی خود تجربه می کنند و این کاملا طبیعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha