یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 355680

سن امید به زندگی در کشورهای دنیا به سرعت در حال رشد است و این روند در ایران هم دیده می‌شود؛ شاخص که یکی از معیارهای توسعه‌یافتگی، عدم‌توسعه‌یافتگی یا در مسیر توسعه بودن یک کشور را می‌توان با آن تخمین زد.

 امید به زندگی در ایران چقدر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،سازمان بین‌المللی همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) پیش‌بینی کرده با وجود اینکه تا سال2050 سن بازنشستگی 2.5سال برای مردان و 4سال برای زنان افزایش پیدا می‌کند، اما رشد امید به زندگی سریع‌تر از افزایش سن بازنشستگی خواهد بود. این عدد، همان عددی است که مشخص می‌کند متوسط عمر مردم یک کشور و جهان، چقدر است و چه نسبتی با میانگین جهانی دارد و از چه کشورهایی عقب‌تر است و از چه کشورهایی جلوتر.

آخرین برآوردهای بخش جمعیت سازمان ملل متحد اعلام می‌کند که میانگین عدد سن امید به زندگی در ایران برای هر دو جنسیت (مردان و زنان) 77.33سال، برای زنان 78.54سال و برای مردان 76.22سال است که البته برخی مطالعات داخلی این عدد را کمی بالاتر یا پایین‌تر هم اعلام می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که باید این عدد را در ایران، طبق گفته مرکز آمار که معتبرترین نهاد اطلاع‌رسان در این زمینه است، همان 74سال درنظر بگیریم. در این صورت، ایران از رتبه‌های 3‌رقمی به رتبه‌های 2رقمی آمده و به تعبیر برخی آمارها، ‌بالاتر از 50رتبه رشد داشته است.

این در حالی است که متوسط سن امید به زندگی در جهان 73 (برای هر دو جنسیت مردان و زنان) عنوان می‌شود که از این منظر، وضعیت ایرانی‌ها بالاتر از متوسط جهانی است. بهبود وضعیت بهداشت عمومی، کاهش مرگ‌ومیر مادران، بهبود وضعیت نگهداری از سالمندان و... ازجمله دلایل این رشد دانسته شده است. البته بررسی‌های جهانی هم نشان می‌دهد که نرخ امید به زندگی از 1950 میلادی تا 2020 صعودی بوده است.

در ایران اما یک نکته جالب در این روند دیده می‌شود و آن اینکه طی 5سال از 1975 تا 1980 میلادی (1353 تا 1359 شمسی) نرخ امید به زندگی در مردان با کاهش جدی همراه بوده و از 56.2سال به 42.5سال هم رسید، اما پس از آن دوباره روند صعودی به‌خود گرفت. ما هم نگاهی به وضعیت امید به زندگی در ایران و جهان، طبق اعلام نهادها و مراکز معتبر انداخته‌ایم.

 امید به زندگی در ایران چقدر است؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha