دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 355732

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح جدیدترین آمارهای فرونشست زمین در کشور می‌گوید 27 سایت میراث فرهنگی در معرض فرونشست زمین قرار دارند.

جدیدترین آمارهای فرونشست زمین در کشور

به گزارش سلامت نیوز، علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه از اواسط دهه 50 تاکنون حدود 140 کیلومتر مکعب آب زیرزمینی از آبخوان‌های کشور کم شده است، اظهار کرد: «از حدود اوایل دهه 70 با شیب تندی، آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است و این عدد یعنی 140 هزار میلیارد لیتر یا معادل 700 میلیارد بشکه آب زیرزمینی مصرف شده است که حاصل این حجم از کسری مخازن آب زیرزمینی ایران فرونشست زمین است که حدود 18 میلیون و 500 هزار هکتار از مساحت کشور را شامل می‌شود. این مساحت به‌تنهایی حدود 50 درصد از جمعیت ایران را در خود جای داده است، چرا که عمده کلان‌شهرهای کشور تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفتند.»

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: «براساس داده‌های موجود، برآورد شده است که حدود 11 هزار کیلومتر از طول لوله‌های انتقال گاز، در تلاقی با پهنه‌های فرونشستی هستند و طول خطوط اصلی نفت واقع در پهنه‌های فرونشستی زمین، بیش از هزار کیلومتر تخمین زده شده است. همچنین طبق داده‌های موجود بیش از 20 سایت جمع‌آوری، بیش از 15 تاسیسات و انبار نفتی فعال در پهنه‌های فرونشستی پراکنده هستند و تعداد 4 انبار نفتی بزرگ در این پهنه‌ها قرار گرفته است.»

به گفته وی، طول خطوط نیرو واقع در پهنه‌های فرونشستی زمین، حدود 4 هزار کیلومتر است و 101 شهرک صنعتی در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارد.

بیت‌اللهی تصریح کرد: «از مجموع نزدیک به 88 هزار و 650 هکتار بافت فرسوده شهری، نزدیک به 41200 هزار هکتار حدود 47 درصد در معرض خطر فرونشست زمین واقع هستند. همچنین از حدود 58 هزار هکتار بافت غیررسمی شهری حدود 29 هزار هکتار آن در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارد. از مساحت 31 هزار هکتاری بافت‌های تاریخی شهری نیز حدود 52 درصد آن در پهنه‌های فرونشستی واقع شده است که این وسعت قابل ملاحظه است.»

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: «از تعداد 63 سایت ثبت شده جهانی میراث فرهنگی، 27 سایت در معرض خطر فرونشست زمین قرار گرفته است که آثار تاریخی از جمله تخت جمشید در فارس، نقش جهان و مسجد جامع در اصفهان، چندین باغ ایرانی، سلطانیه زنجان، تعدادی از قنوات و چند محدوده از شهر تاریخی یزد از جمله آثار در معرض تهدید فرونشست هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha