سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 355787

نزدیک به یک هفته است که با کدورت دوباره در چشمه‌های کوهرنگ، اصلی‌ترین منبع تأمین‌کنندۀ آب شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال‌وبختیاری، دولت ناچار به توزیع آب خارج از شبکه شد.

دلیل کدورت چشمه‌های کوهرنگ معلوم نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما ،موضوعی که به مجهزنبودن تصفیه‌خانه این شهر برمی‌گردد. اما روابط عمومی استانداری این استان به «پیام ما» می‌گوید: ـ« از سال گذشته که بر اثر سیلاب آب چشمه کدر و شهرکرد دچار مشکلات فراوانی در تأمین آب شد، روند تجهیز تصفیه‌خانه دنبال می‌شود و ما انتظار کدورت دوباره در آب را نداشتیم.استانداری چهارمحال‌وبختیاری: تصفیه‌خانۀ شهرکرد از سال‌های پیش با نام طرح اّبرسانی به نیمی از جمعیت استان شروع شد. اما تا همین چندسال قبل فقط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. تاجایی‌که در سال ۹۶، ۶۰ میلیارد تومان اعتبار ساخت و تکمیل آن برگشت خورد. اما در حال حاضر عملیات عمرانی تکمیل آن در جریان است.

«حسین میرفروغی» می‌گوید: «متأسفانه منبع تأمین آب ما در شرایط عادی و پدافند غیرعامل هر دو سرچشمه‌های کوهرنگ است و دلیل کدورت این چشمه‌ها معلوم نیست. براساس اندازه‌گیری‌های انجام‌شده در روزی که کدورت آب ۴۵ اندازه‌گیری شده است، بلافاصله و فقط بعد از گذشت یک روز به عدد ۲۰۰ می‌رسد. آزمایش و مطالعات در حال انجام است.

برخی می‌گویند دلیل این کدورت مربوط به فرسایش خاک است، برخی کاهش پوشش گیاهی را دلیل آن می‌دانند و گروهی از صاحب‌نظران آن را به زلزله‌هایی که در استان داشتیم، نسبت می‌دهند. اما دلیل قطعی هنوز مشخص نیست.»او در مورد آخرین وضعیت تصفیه‌خانۀ این شهر نیز توضیح می‌دهد: «این تصفیه‌خانه از سال‌های پیش با نام طرح اّبرسانی به نیمی از جمعیت استان شروع شد.

اما تا همین چندسال قبل فقط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. تاجایی‌که در سال ۹۶، ۶۰ میلیارد تومان اعتبار ساخت و تکمیل آن برگشت خورد. اما در حال حاضر عملیات عمرانی تکمیل آن در جریان است. این طرح، طرح بسیار بزرگی است و قرار است بتواند یک و ۷۰ دهم مترمکعب در ثانیه تصفیه انجام دهد.»


میرفروغی همچنین در مورد وضعیت فعلی آب شرب این شهر نیز می‌گوید: «خوشبختانه براساس آزمایش‌های مرکز بهداشت ما شاهد آلودگی نبودیم، اما کدورت بالا بود که الان در بسیاری از مناطق به زیر ۵ رسیده است. از منابع دیگری آب به مدار بازگشته است و در مراحل شست‌وشوی مخزن هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha