بیمه، امتیاز و امکانی است که حتی نامش هم باعث دلگرمی و قوت‌قلب برای عامه مردم است. درست است بخش عمده‌ای از جمعیت کشور، امروز به واسطه اشتغال از مزایای بیمه‌ای برخوردار هستند، اما بخش قابل‌توجهی هم هستند که به‌خاطر نداشتن شغل، نداشتن سرپرست خانوار و... از مزایای بیمه برخوردار نیستند.

 آسیب‌پذیرها زیر چتر بیمه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، در طول سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی برای بهره‌مندی جمعیت بیشتری از مزایای بیمه در کشور اجرا شد؛ از طرح بیمه قالیبافان گرفته تا طرح بیمه روستاییان، بهبودیافتگان اعتیاد، سلامت مناطق محروم، مددجویان کمیته امداد، مددجویان بهزیستی، کارگران فصلی و... ؛ طرح‌هایی که هر کدام بخش قابل‌توجهی از جمعیت هدف را زیر پوشش قرار داده است.

به‌گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، قبل از انقلاب حدود 20درصد جامعه از جمعیت 35میلیون نفری تحت پوشش بیمه قرار داشتند، اما اکنون با اجرای سیاست‌های کلی نظام بیش از 70درصد جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و در دولت سیزدهم 100درصد 3 دهک اول مردم تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.



بیمه 1.200.000 نفر در مناطق محروم بیمه مددجویان کمیته امداد کاهش فرانشیز بستری مددجویان بیمار کمیته امداد


حدود ۸۰۰هزار مددجوی کمیته امداد بیمه شده سازمان تامین‌اجتماعی هستند و دیگر مددجویان نیز از خدمات سازمان بیمه سلامت بهره‌مند می‌شوند. به‌گفته مجتبی احمدلو، مدیرکل بهداشت بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد مددجویی در این نهاد حمایتی وجود ندارد که از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند نباشد و همه خانواده‌ها تحت پوشش خدمات درمانی و بهداشتی قرار دارند.

در فرانشیز مراجعات سرپایی نیز سهم بیماران تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) ۳۰درصد به ۱۵درصد کاهش یافته و قرار است این مبلغ را سازمان بیمه سلامت پرداخت کند و بخشی دیگر از آن، از محل یارانه تحول سلامت پرداخت شود. کمیته امداد درواقع به دنبال این است که هزینه‌های پرداختی بیمار به کمترین میزان برسد. کمیته امداد برای بیماران خاص و نادر که رقم آنها به ۸۵هزار نفر می‌رسد، کمک‌هزینه درمان علاوه بر کمک‌های صندوق بیماران خاص پرداخت می‌کند.



بیمه روستایی و عشایرروستاییان زیر چتر بیمه روستایی


از 30میلیون نفر جمعیت روستایی و عشایری کشور حدود 10میلیون نفر شرایط استفاده از بیمه روستایی و عشایر را دارند که تا به حال تنها 2میلیون‌و500هزار نفر از آنها به‌صورت فعال و غیرفعال تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند. اما تعداد جمعیت فعالی که از زمان تأسیس این صندوق تاکنون زیر پوشش بیمه قرار دارند، یک‌میلیون و 500هزار نفر است.

از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تا به حال، با نگاه ویژه دولت به مناطق محروم و روستایی بودجه دولتی صندوق رشد چشمگیری یافته است؛ به‌طوری که به‌گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، این اعتبار با رشد 40درصدی نسبت به سال1400 به 150میلیارد تومان رسیده است. افزایش تعداد بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر هم یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در این بخش بوده است؛ به‌طوری ‌که در این دولت ۴۰۰هزار نفر بیمه‌شده جدید، به صندوق اضافه شده که بیانگر تلاش دولت برای جذب حداکثری بیمه‌شده‌های جدید است.



بیمه مادران خانه‌دار روستایی بیمه مادران دارای 3 فرزند


یکی از خبرهای خوبی که همین چند روز اخیر از سوی مدیرعامل صندق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اعلام شد بیمه رایگان مادران خانه‌دار روستایی دارای 3فرزند و بیشتر بود. به‌گفته او، برخوداری از این بیمه برای مشمولان رایگان است و دولت حق بیمه آنها را تقبل می‌کند. البته این مصوبه قرار است در راستای اجرای ماده 21قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرایی شود.بر این اساس حق بیمه را که سالانه به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۲، 2میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود دولت پرداخت می‌کند. مادرانی که سه فرزند و بیشتر دارند مشمول این بیمه‌اند و اگر حین بیمه‌پردازی فرزند چهارم و پنجم متولد شوند به ازای هر فرزند دوسال به سنوات بیمه‌پردازی‌ مادر افزوده می‌شود.



بیمه مددجویان بهزیستی مددجویان زیر چتر بیمه


در حال حاضر تمام مددجویانی که اطلاعاتشان در سامانه بهزیستی ثبت شده، دارای بیمه فعال هستند و این سازمان تا سقف 16میلیون تومان کمک‌هزینه درمان به مددجویان خود پرداخت می‌کند. گرچه در قانون برنامه‌های پنجم و ششم توسعه تکلیف قانونی به سازمان بهزیستی برای این موضوع نشده بود و از سوی دیگر نیز باتوجه به منابع سازمان این موضوع برای سازمان بهزیستی ممکن نبوده است، اما با توجه به مشکلات مددجویان، منابعی برای کمک‌هزینه درمان به افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش به بهزیستی پرداخت می‌شود.



بیمه قالیبافان قالیبافان بیمه هستند


در سال‌های اخیر یکی از بیمه‌هایی که حسابی موجب دلگرمی جامعه هدف خود شد، بیمه قالیبافان بود. آمارها حکایت از آن دارد که تا پایان سال قبل از حدود 2میلیون نفر قالیباف در کشور حدود 240هزار نفر یعنی 12درصد قالیبافان بیمه شده‌اند. براساس اطلاعاتی که تا پایان سال گذشته وجود دارد، 2میلیون نفر قالیباف در کشور فعالیت دارند که ۸۰درصد از جمعیت آنها را زنان و عمدتاً زنان خانه دار سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند. همچنین به‌دلیل کمبود منابع، از تعداد یادشده، تاکنون حدود ۲۴۰هزار نفر بیمه هستند. طبق اظهارات مسئولان مرکز ملی فرش، تا پایان سال گذشته ۷۰۰هزار نفر از قالیبافان واجد شرایط شناسایی شده در صف تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی بودند. درآمد ماهانه اساس محاسبات حق‌بیمه برای افراد بافنده فرش، گلیم، زیلو و قالیچه معادل ۵۰درصد از کمترین حقوق کارگر معمولی مشمول قانون کار است. نرخ حق بیمه هم به‌طور یکسان معادل ۱۴درصد دستمزد مبنای کسر حق بیمه مشخص می‌شود که پرداخت ۷درصد آن سهم سازمان بیمه تامین اجتماعی و ۷۷درصد آن بر عهده دولت است. سال گذشته حق بیمه پرداختی قالیبافان 300هزار تومان بود.



بیمه معتادان متجاهر
پرداخت ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه درمان دولتی به متجاهران


یکی دیگر از بیمه‌های ارزان‌قیمتی که این روزها قرار است گروه خاصی از افراد جامعه از آن بهره‌مند شوند بیمه معتادان متجاهر است به‌گفته مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر دستورالعمل خدمات بیمه معتادان متجاهر در حال بازنگری، است مجید قربانی در این‌باره به ایسنا گفته است: ستاد مبارزه با موادمخدر برای درمان اعتیادِ معتادان بی‌بضاعت تکلیفی را از سازمان بیمه سلامت درخواست کرده تا به موجب آن سازمان طی برنامه‌ای مشترک میان ستاد مبارزه با موادمخدر، سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی، ۷۰ تا ۹۰ درصد تعرفه دولتی این مراکز را به معتادان متجاهری که به مراکز درمان اعتیاد مراجعه می‌کنند پرداخت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha