دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 355995

گرما از جمله عواملی است که می‌تواند خواب شبانه شما را مختل کند، اما با چند راهکار ساده می‌توانید این مسئله را مدیریت کنید. 

علت تعریق شبانه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران از cnet داشتن خواب خوب و بدون وقفه برای سلامتی شما بسیار مهم است. خواب می‌تواند خلق و خوی شما را به شدت بهبود بخشد، انرژی و بهره وری را افزایش دهد، متابولیسم شما را بازنشانی کند اما دستیابی به هشت ساعت خواب طلایی دشوار است اگر در نیمه شب و خیس عرق از خواب بیدار شوید.

هرکسی که عرق شبانه را تجربه کرده است با این روال آشناست: به خواب بروید، چند ساعت بعد با عرق کردن از خواب بیدار شوید، با ترس از رختخواب بلند شوید.

مقابله با تعریق شبانه نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند خواب خوب و آرام را نیز از شما بگیرد؛ با این حال راه‌هایی برای خنک ماندن در هنگام خواب وجود دارد. در ادامه هفت علت اصلی تعریق‌های شبانه آزاردهنده و بهترین درمان‌ها برای کمک به خوابیدن در طول شب ارائه شده است.

چگونه در خواب تعریق را متوقف کنیم؟

تارا یانگ‌بلود، متخصص خواب، چهار مورد از شایع‌ترین علل تعریق شبانه را ارائه می‌دهد؛

۱. دوباره به تشک خود نگاه کنید

بدن شما یک موتور است. در حین خواب دائما گرما می‌دهد و موادی وجود دارند که در واقع دمای بدن شما را هنگام خواب افزایش می‌دهند. برخی از تشک‌های فوم می‌توانند گرما را به شما منعکس کرده و باعث تعریق بیشتر شما شوند؛ بله، تشک و بالش شما ممکن است خواب شما را خراب کند.

۲. پتو و روتختی خود را نیز در نظر بگیرید

مطمئن شوید پوشش‌های شما علیه شما کار نمی‌کنند. پتوهای شما ممکن است با مسدود کردن هوای خنکی که فن یا کولر می‌آورد، خنک شدن را محدود کند.

۳. دمای اتاق خود را تغییر دهید

اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق خود را قبل از خواب پایین می‌آورید. این کار بدن شما را فعال می‌کند تا به طور طبیعی خنک شود. اگر دمای اتاق شما در تمام طول روز ثابت بماند، بدن شما به دما عادت کرده و بنابراین هنگام خواب پایین نمی‌آید. اگر نمی‌توانید دمای اتاق خود را پایین بیاورید، دوش آب سرد یا خنک بگیرید.

۴. از مصرف وعده‌های غذایی سنگین قبل از خواب خودداری کنید

غذای غلیظ قبل از خواب نیز می‌تواند گرما را در شب افزایش دهد. سعی کنید از صرف آن چند ساعت قبل از خواب اجتناب کنید تا دمای مرکزی بدن خود را کاهش دهید، این کار باعث کاهش تعریق در طول خواب می‌شود.

علت تعریق شبانه چیست؟ ۷ دلیل احتمالی

پاسخ آسان این است که دمای کولر شما به اندازه کافی پایین تنظیم نشده است، اما افرادی که بدون توجه به دمای هوا در خواب عرق می‌کنند، می‌دانند که این کار به این سادگی نیست.

تعریق شبانه می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد. در اینجا برخی از رایج‌ترین آن‌ها ذکر شده است:

۱. ملحفه شما

تنظیم خواب شما صادقانه ممکن است مشکل باشد. ملحفه، پد تشک، بالش و خود تشک ممکن است باعث تعریق شما در شب شود. به صفحات خنک کننده یا تنظیم کننده دما نگاه کنید؛ بهترین حالت این است که مشکل تعریق شبانه خود را حل کنید.

۲. تغییرات هورمونی

هنگامی که سطح هورمون شما به شدت در نوسان است یا فقط در حال گذراندن دوره‌ای از تغییر هستید، ممکن است در شب عرق کنید.

۳. داروها

برخی از داروهای تجویزی ممکن است باعث تعریق شما در شب شوند. اگر هر گونه نسخه‌ای دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا تعریق شبانه یک عارضه جانبی است یا خیر.

۴. شرایط پزشکی

بسیاری از شرایط پزشکی می‌توانند باعث تعریق شبانه شوند. این شامل پرکاری تیروئید، اختلالات اضطرابی، اختلالات خودایمنی، آپنه خواب، اعتیاد به مواد مخدر، شرایط عصبی و موارد دیگر است. عفونت‌های ویروسی نیز می‌توانند به دلیل تب باعث تعریق شبانه شوند.

۵. رژیم غذایی

در حالی که شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد غذا به تنهایی می‌تواند باعث تعریق شبانه شود، تصور می‌شود که انواع خاصی از غذاها، به ویژه غذاهای تند و پرچرب، می‌توانند تعریق شبانه قبلی را بدتر کنند.

۶. هیپرهیدروزیس

از آن جایی که ما در مورد تعریق صحبت می‌کنیم، هیپرهیدروزیس (تعریق بیش از حد) شایسته توجه ویژه است. اگر تمایل به تعریق بیش از حد در طول روز و شب دارید، ممکن است در مورد این وضعیت و این که آیا ممکن است آن را داشته باشید یا نه، با پزشک خود مشورت کنید.

۷. استرس

سطوح بالای استرس می‌تواند به صورت علائم فیزیکی از جمله تعریق شبانه ظاهر شود. تعریق شبانه ناشی از استرس ممکن است با کابوس‌های ترسناک یا رویاهای استرس زا، تنفس سریع، افزایش ضربان قلب و مشکل در به خواب رفتن به دلیل نگرانی یا اضطراب همراه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha