سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

22 خرداد روز جهانی مبارزه با کار کودکان است که با هدف تقویت جنبش جهانی بر ضد کار کودکان نامگذاری شده است. روزی که برای افزایش آگاهی و فعالیت در زمینهٔ جلوگیری از کار کودکان، از سوی سازمان بین‌المللی کار پیشنهاد شده ‌است.

روزی برای جلوگیری از کار کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ،«خانم، چقدرشهر از اینجا قشنگتره!» این جمله را فاطمه ۸ ساله‌ای می‌گوید که به جای کار سر چهارراه، یک روز را برای دیدن جاذبه‌های گردشگری یک نقطه از تهران آمده است اما نه مثل کودکان دیگر با پدر یا مادرش بلکه با مربی موسسه‌ای که آنجا درس می‌خواند، مهارت یاد می‌گیرد و بیشتر وقتش را می‌گذراند.

محمد هر روز سری به امامزاده معصوم می‌زند تا در حوض کم عمقش آبی به تن بزند اما هر بار از دست نگهبانانی که او را برای انجام این کار منع می‌کنند، پا به فرار می‌گذارد و از این کار لذت می‌برد. به آب بازی علاقه زیادی دارد و وقتی فواره‌های آب بوستان آب و آتش را به افتخار آنان باز می‌کنند، سر از پا نمی‌شناسد و بعد از تاب خوردن بین آب و آفتاب کمی نفس تازه می‌کند و می‌پرسد: «خاله، یعنی زیر این فواره‌ها آبه؟» بعد از آنکه جواب مثبتم را می‌شنود ادامه می‌دهد: «همیشه مامورهای شهرداری خوشی ما رو که تو حوض‌های شهر می‌پریم تو آب بهم می‌زنن. چه عجیبه که اینجا هیچکدومشون نیستن!»

خلیل اما در آفتاب نشسته است تا لباس‌هایش کمی خشک شوند. رد بخیه‌های بلند روی پایش را که تازه عمل کرده، نشان می‌دهد:«وقتی موتورسواری می‌کردم، تصادف کردم، آخه بلدم موتور برونم . دکتر بهم گفته زیاد پامو تو آب نذارم چون ممکنه عفونت کنه، اومدم اینجا نشستم تا خشک بشم».محسن، آدامس می‌فروخته اما حالا مدتی است که درس می‌خواند. ۹ ساله است و می‌گوید:« باورت نمیشه درس می خونم؟ میخوای کارنامه‌مو بهت نشون بدم؟»

این کودکان، اغلب مهاجرهای اهل کشور افغانستان هستند و یا مادر ایرانی دارند که شناسنامه ندارند. آنان یک روز از کار کردن منع شده‌اند تا به بهانه روز جهانی مبارزه با کار کودکان، کودکی کنند، روی پل طبیعت قدم بزنند و شهر را از آنجا قشنگتر ببینند،غافل از اینکه عمر این روزِ بدون کار خیلی کوتاه است.

روزی برای جلوگیری از کار کودکان

۲۲ خرداد روز جهانی مبارزه با کار کودکان است که با هدف تقویت جنبش جهانی بر ضد کار کودکان نامگذاری شده است. روزی که برای افزایش آگاهی و فعالیت در زمینهٔ جلوگیری از کار کودکان، از سوی سازمان بین‌المللی کار پیشنهاد شده ‌است.

آمار کودکان کار در ایران ضد و نقیض است. بنا بر آخرین اعلامی که از سوی یک مقام مسئول یعنی محمدرضا حیدرهایی، سرپرست سابق دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشورمطرح شده، ۱۴ هزار کودک کار و کودک خیابانی در کشور وجود دارند، اما تاکنون ۷۰۰۰ کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی شده‌اند. همچنین به گفته او ۸۵ درصد کودکان کار و خیابانی شناسایی‌شده در کشور اتباع خارجی هستند.

کودکان کار به کودکان دستفروشی که در خیابان فعالیت‌های خدماتی انجام می‌دهند، محدود نمی‌شوند،بلکه بخشی از آنان در کارگاه‌های زیرزمینی، بازار، میادین میوه و تره بار و کوره پزخانه‌ها مشغول به کار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha