سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 356376

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت:اگر از مشکلات جامعه پزشکی خارج شویم و بخواهیم بحث جدیدی را آغاز کنیم باید به هوش مصنوعی بپردازیم. اکنون کل اروپا و آمریکا همچنین کشورهای پیشرفته‌ دیگر نظیر ژاپن،هند و کانادا درگیر هوش مصنوعی و ( Chat-GPT) شده‌اند.

هوش مصنوعی چه تغییراتی در آینده پزشکی ایجاد می‌کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در سی و سومین کنگره سالیانه پزشکان متخصص داخلی ایران در سالن همایش‌های رازی افزود: سالی که گذشت سال خوبی برای جامعه پزشکی به خصوص گروه‌های نسخه نویس نبود و اکثر پزشکان با سطح تورم بالا و درآمدکم روبرو شدند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: برخی مسئولان دنبال بیگاری کشیدن از پزشکان و کارمند و نوکر شدن آنها هستند. پایین بودن تعرفه ارتباط مستقیمی با سطح سلامت مردم و جامعه دارد. اختلال سیستم سلامت دامن همه از جمله مسئولان را می گیرد.

وی گفت: هزینه‌های بالا و کمرشکن باعث شد گروه زیادی از پزشکان مهاجرت یا حرفه پزشکی را رها کردند. در طول سال تعرفه پایین و تغییرات زیاد قیمتها که می‌توان گفت بیش از 100 در صد، تغییر پیدا کرده با تعرفه پزشکی تعیین شده قابل مقایسه نبود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: انتظار داشیم بعد از یک سال سختی، همان طور که خود دولت، هزینه‌های تمام خدمات خود را چند برابر کرد، تعرفه‌های پزشکی را هم متناسب با آن افزایش بدهد ولی این اتفاق نیفتاد و تعرفه‌های اعلام شد که با مخالفت جامعه پزشکی روبرو شد.

وی گفت: طبق معمول سال‌های قبل علیرغم استدلالهای منطقی و قانونی جامعه پزشکی، تعرفه‌های غیر منطقی و نامناسب با نیازهای جامعه پزشکی و عامه مردم توسط هیأت دولت اعلام شد. تفاوت تعرفه‌های امسال با سال‌های قبل در تاب آوری رو به اضمحلال جامعه پزشکی است.

رشد اندک تعرفه‌های پزشکی در مقایسه با افزایش حقوق کارگران و کارمندان

خسرونیا افزود: از اجرای طرح تحول سلامت و واقعی شدن تعرفه‌ها در سال ۱۳۹۳ تاکنون جزء حرفه‌های تعرفه پزشکی 99 درصد رشد داشته در صورتی که رشد حقوقی کارمندان 58.33 درصد اضافه شده است و رشد حقوقی کارگران87.945 درصد بوده است. بنابراین تاب و تحمل ادامه خدمات با کیفیت گذشته از کادر درمان گرفته شده و آسیب این عدم تحمل متوجه مردم و سیستم سلامت است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: متأسفانه گروهی از مقامات که خود پزشک بودند از این تعرفه‌های غیر واقعی حمایت کرده و در اصل خواهان کاهش منابع مالی سلامت هستند.

وی گفت: بیشتر اصحاب رسانه که پزشک نیستند از سیستم سلامت و مردم و اعتراض جامعه پزشکی حمایت کردند. مسؤولان وزارت بهداشت و درمان بیشتر از هر کس دیگر ارتباط بین تعرفه و کیفیت سلامت را درک می‌کنند. هیچ کس به جز آنها نمی‌تواند درک کند که مقصود جامعه پزشکی از مطرح کردن تعرفه علاوه بر درآمد و دغدغه مهاجرت، دغدغه سلامت مردم است. موضوعی که با این تعرفه به شدت در خطر افتاده است.

خسرونیا افزود: ارتباط تعرفه‌های پزشکی با کیفیت سیستم سلامت به راحتی قابل بررسی است. تعین تعرفه های غیرواقعی و غیرمنطقی بدون تفکیک بخش تجهیزات و امکانات که تحت تأثیر مستقیم تورم است)، از دستمزد پزشکان، از کیفیت سلامت مردم که قبلا آسیب دیده) جز خاکستری چیزی باقی نمی‌ماند.

وی گفت: مسؤولان وزارت بهداشت و درمان که خود پزشک هستند به‌ جای توجه به خواسته پزشکان جهت ارعاب و ترساندن آنها دستور دادند، گروهی تحت عنوان بازرسی به مطب‌های رؤسای انجمن انجمن های پزشکی بروند و از قدرت خود سوء استفاده کرده و پیشکسوتان جامعه پزشکی را با بی حرمتی روبرو کردند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: متأسفانه این بی مهری‌ها و عدم توجه به خواسته پزشکان از سالهای پیش شروع شده و سال به سال بدتر می‌شود و به جای دفاع از پزشکان و اساتید دانشگاه سعی دارند رو به روی آنها باشند. دفاع از طب سنتی که شبه علم است و نادیده گرفتن دانش پزشکی از علایم بی‌توجهی به دانش داشگاهی پزشکان است.

وی گفت: باید بدانیم جامعه پزشکی در کنار معلمان همیشه مورد احترام مردم ‌بوده و خواهد بود ولی در برخی رسانه‌ها چنان وانمود می‌کنند که پزشکان دشمنان مردم هستند و علیه آنها تبلیغ میکنند. در مورد تعرفه چنان تبلیغ میکنند که پزشکان قصد سرکیسه کردن مردم را دارند؛ بدون اینکه اعلام کنند بیشتر درآمد پزشکان در مطب خرج اجاره مطب، حقوق پرسنل، مالیات، بیمه، آب و برق، تلفن و وسایل مورد احتیاج مطب می‌شود و اضافه شدن مخارج مطب با تورم روزمره ارتباط دارد دارد که خود دولت مسبب آن است.

خسرونیا افزود: در تمام دنیا پزشکان حاکم بر سرنوشت خود هستند ولی در ایران هر کس از راه می‌رسد برای پزشکان تعیین تکلیف می‌کند و تبصره و دستوری برای آنها صادر می‌کند و این عوامل باعث مهاجرت و خروج آنها از گردونه درمان می‌شود.

خسرونیا در سی و سومین کنگره سالیانه پزشکان داخلی گفت: در مقاله‌هایی که توسط یکی از اساتید و پیشکسوتان جامعه پزشکی منتشر شده مطلبی نوشته شده که بسیار تأسف آور و تکان دهنده است و از تصمیم سه پزشک متخصص حکایت می‌کند. یک نفر از پزشکان که مطب پر مریضی دارد میخواهد مطب خود را کافی شاپ کند. پزشک دوم که خانم دکتر و فوق تخصص سر و گردن است می‌خواهد مطب خود را به آرایشگاه تبدیل کند و معتقد است آرایشگاه درآمد بیشتر و دردسر کمتری دارد. پزشک سوم نیز ‌که ‌فوق تخصص کلیه است و می‌خواهد مطب را ببندد و مسافرکشی کند؛ بنابراین به قول استاد دکتر فاضل باید در سالهای آینده به دنبال پزشکان خارجی باشیم.

وی افزود: در طرح مسئله کارتخوان ها و بحث مالیات هم از طرف گروهی با اهداف مشخص، برخورد نامناسبی با جامعه پزشکان می‌شود. قاطبه پزشکان در برابر این امور همکاری دارند. در هیچ صنفی نمی‌توان با بزرگنمایی اقدامات انگشت شماری از افراد آن صنف، کل گروه را زیر سؤال ببریم.جامعه پزشکی در مسئله کارتخوانها و مالیات اگر نگوییم اولین، می‌توانیم بگوییم بیشترین درصد همکاری‌ها را نسبت به صنوف دیگر داشته است.

خسرونیا افزود: دلیل این حرف هم کم شدن درآمد سلامت و سهم آن از منابع ناخالص ملی است؛ زیرا سهم سلامت کشور از تولید ناخالص ملی به کمتر از ۴ درصد رسیده است. زیرا به گفته مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی برخلاف سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، سهم سلامت کشور از تولید ناخالص ملی که باید بالای ۸ درصد باشد به کمتر از ۴ درصد رسیده است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: مشکل مهمی که این روزها گریبانگیر جامعه پزشکی شده مشکلات پزشکان جوان اعم از رزیدنتها، فلوها و پزشکان جوان تازه فارغ الحصیل شده‌اند. آنها قادر نیستند ازدواج کنند و اگر ازدواج می کنند به علت گرانی مسکن قادر نیستند در زیر یک سقف زندگی کنند و در دورترین نقطه تهران قادر به باز کردن مطب نیستند.

وی گفت: رزیدنتها با حقوق کم کار زیاد به استثمار درآمده و چهار سال از عمر خود ر ا در بدترین شرایط می‌گذرانند تا در آینده نه چندان روشن زندگی خوبی داشته باشند که متأسفانه آن هم روز به روز غیر ممکن می‌شود. در وضعیت فعلی حتی پزشکان با سابقه هم به سختی امرار معاش می‌کنند. پزشکان جوان یا باید از گردونه درمان خارج شوند یا به کار زیبایی، بوتاکس و لیزر درمانی بپردازند که هیچگونه ارزش درمانی ندارند.

خسرونیا ادامه داد: مهاجرت گروهی هم باعث می شود این سرمایه های مملکت به راحتی از دست برود و به دامان کشورهای عربی یا کشورهای غربی بیفتند. به نظر می‌رسد دولتمردان فقط به فکر نگهداشتن میز خود هستند و افرادی که بنام وزیر و معاونان آنها انتخاب می‌شوند از این گروه زحمتکش غافل هستند.

وی اضافه کرد: اگر به وام‌هایی که بانکها به کارمندان خود می دهند بیندازیم می بینم اکثر کارمندان آنها صدها میلیون تومان وام سی ساله دریافت کرده‌اند. ولی دریغ از یک پاپاسی که به یک پزشک جوان برای افتتاح مطب و ازدواج بدهند و اگر بخواهند وام مختصری بدهند مشکلاتی جلوی راه آنها می‌گذارند که از خیر آنها می‌گذرند.

جلوی مهاجرت پزشکان را بگیرید

خسرونیا تاکید کرد: برای جلوگیری از مهاجرت و خودکشی کادر درمان بهتر است به جای قوانین دست و پاگیر که جهت خوشحالی رؤسای خود می‌گذارد فکری به حال این پزشکان جوان بکنید.

وی گفت: امیدوارم کنگره امسال هم مانند سال‌های قبل مورد عنایت و مقبول جامعه پزشکی قرار گیرد. در این کنگره سعی شده از آخرین دستاوردهای پزشکی و مطالعات علمی بهره ور شویم و اساتید مربوطه این مطالب را به سمع و نظر شما می‌رسانند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: این کنگره حاصل تلاش حدود 150 نفر از اساتید دانشگاه است که در طول سال تحت عناوین کمیته‌های علمی با ما همکاری کرده‌اند. در این کنگره چهار سخنران اصلی بیش از هشت سمپوزیوم و سه کارگاه آندوسکوپی و اسپیرومتری اجرا می‌شود.

وی گفت: رو نمایی و نتیجه پژوهش آینده طب داخلی را نیز به سمع و نظر شما خواهیم رساند. امیدوارم که نتایج آن که زنگ خطری برای طب داخلی است مورد عنایت دولتمردان قرار گیرد.

خسرونیا ادامه داد: اگر از مشکلات جامعه پزشکی خارج شویم و بخواهیم بحث جدیدی را آغاز کنیم باید به هوش مصنوعی بپردازیم. اکنون کل اروپا و آمریکا همچنین کشورهای پیشرفته‌ دیگر نظیر ژاپن و هند و کانادا درگیر هوش مصنوعی و ( Chat-GPT) شده‌اند.

وی گفت: این یکی از گام‌های اولیه است و می‌گویند اثراتش هزاران برابر بیشتر از ورود موبایل در شبکه‌های اجتماعی است. با آغاز به کار Chat-GPT وارد تمدن موج پنجمی شدیم. نمودهای اقتصادی نیز مؤید این نظریه هستند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: بعد از این باید موج پنجمی فکر کرد. سبک‌سازی یکی از ویژگی‌های این موج است. باید با کمترین نیروها بیشترین بهره‌وری را داشت. باید در مصرف انرژی بیشترین صرفه‌جویی را داشت؛ حتی برخورد انسان‌ها با یکدیگر هم باید موج پنجمی باشد.

وی گفت: این نوع جدید تمدن، هم ویرانگر است هم سازنده. مانند سیلی که در ابتدا ویرانی به همراه می‌آورد، شروع تمدن موج پنجمی هم چنین خواهد بود.

خسرونیا گفت: بنیان خیلی از تجارتها را از بیخ خواهد کَند. پیش‌بینی می‌شود ۵۰ تا ۸۰ درصد شرکت‌ها، افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها، به خاطر نا بهره‌وری امکان ادامه حیات نخواهند داشت و به طور کل شرکت‌ها و سازمان‌هایی که گران اداره می‌شوند از بازار حذف خواهند شد.

وی افزود: با ورود هوش مصنوعی سیستم‌هایی که کُند عمل می‌کنند از بازار حذف خواهند شد و کسانی که نمی‌توانند مثل گذشته فکر نکنند، حذف خواهند شد.

رئیس سی و سومین کنگره سالیانه پزشکان داخلی ایران گفت: شرکت گوگل از کارکنانش خواسته که ۶ ساعت از روز را مطابق برنامه‌های شرکت کار کنند و ۲ ساعت مطابق میل خودشان در مسیر ارتقای گوگل فکر یا کار کنند. همین ابتکار باعث شده است که بهره‌وری گوگل به مراتب افزایش پیدا کند. در تمدن موج پنجمی شرکت‌های کوچک و متوسط به سرعت حذف خواهند شد.

وی افزود: کشتی‌های بزرگ، کشتی‌های کوچک را خواهند خورد. کارخانجات بزرگ، کارخانجات کوچک را نابود خواهند کرد. دامپروری‌های بزرگ، دامپروری‌های کوچک را نابود خواهند کرد و دوران تجارت‌های خرد به پایان خواهد رسید.

وی گفت: این شکل جدید، اقتصاد، فرهنگ و بینش انسان‌ها را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد و حرص و طمع کاهش پیدا خواهد کرد. چه شگفت‌انگیز خواهد شد که به زودی کامپیوترهای کوآنتومی به بازار بیایند، صندلی‌های پرنده جایگزین خودروها شوند و هیچ‌کس در تصادفات کشته نشود، تراشه‌های متعددی به بازار بیایند و با کاشت در مغز، انسان را به اَبَر انسان تبدیل کنند.

خسرونیا افزود: خیلی نزدیک است که بساط سرطان از کره‌ زمین برچیده شود و این رویا محقق شود. شاید شخص شما به زودی یکی از مسافران کرات دیگر آسمانی باشید. با ورود هوش مصنوعی این راه آغاز شده است و به زودی فروش ربات‌ها تجارت موفقی خواهد بود.

وی گفت: یک ربات خواهد توانست به تنهایی، نظافت، پخت و پز، آشپزی، آموزش، تزریق عشق و احساس و عواطف، کارهای بانکی و خرید شما را انجام دهد و بیکاری را به جوامع بفروشد. در این حال دومین تجارت موفق، سرگرم کردن انسان‌ها خواهد بود. بدین ترتیب دروازه‌های جدیدی از تمدن برای ورود ما آماده می‌شوند.

رئیس کنگره پزشکان متخصص داخلی ایران تاکید کرد: هوش مصنوعی با تمام خواص مربوط به خود دارای عوارضی است که باعث شده حدود ۲۶۰۰ نفر از محققان توقف آن را خواستار شوند. جفری هینتون که در شرکت کوگل مسئول این پروژه بوده طبق اطلاعیه که داده از شرکت گوگل استعفا داده وکار پیشرفت هوش مصنوعی را متوقف کرده است و علت آن را خطراتی اعلام کرده که بشر را تهدید می‌کند؛ شبیه اتم و بمب اتم.

خسرونیا گفت: تصور کنید اگر این علم پیشرفت بیشتری کند و تمام اختیارات بشر را در دست بگیرد و به دست نا اهلانی مثل هیتلر و صدام حسین و امثال آنها بیفتد چه به روز انسانها می‌آورد، یا اَعمال جراحی به دست رباطها بیفتد و وسط کار مثل هر کار ماشینی دیگر مشکلی به وجود آید چه خطری بیماران را تهدید می‌کند. بنابراین با در نظر گرفتن این جوانب باید در این راه سرمایه‌گذاری کرد و با صبر و شکیبایی مشکلاتی که در آینده انسانها را تهدید می‌کند از میان برداشت.

وی افزود: جفری هینتون که به پدرخوانده هوش مصنوعی معروف است، از گوگل استعفا داده و هشدار داده هوش مصنوعی می‌تواند به‌ زودی باهوش‌تر از انسان شود و در نهایت هم از همکاری با گوگل در این زمینه ابراز پشیمانی کرده است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: احساس می‌کنم یک بمب اتم جدید اختراع شده که خالقانش از قدرت واقعیش بی‌خبر بودن و حالا تازه متوجه عمق قضیه و فاجعه‌ای که ممکن است این «کشف جدید» به بار بیاورد می‌شوند.جفری هینتون برای بسیاری از کارشناسان تازه کار و جوان چندان شناخته شده نیست ولی برای خبره‌ها، یک الگو و برای برخی یک بُت بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناهید IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    تمام دکترها و دندانپزشکان ایران خیانتکار هستند. تمام دکترها و دندانپزشکان ایران بد اخلاق هستند. تمام دکترها و دندانپزشکان ایران بی سواد هستند. دولت باید از چین و هندوستان و پاکستان دکتر و دندانپزشک به ایران بیاورد.