چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 356440

آیا بیماران مبتلا به دیابت می توانند به جای قند از مواد شیرین کننده یا قندهای جانشین استفاده کنند؟ استفاده از مواد شیرین کننده  یا قندهای جانشین مضر نیستند؟

آیا دیابتی ها می توانند از قندهای جانشین استفاده کنند؟

به گزارش سلامت نیوز،دکتر اسد الله رجب، عضو هیات مدیره انجمن دیابت ایران در سیناپرس در پاسخ به این سوال نوشت: اگر نمی خواهید چای خود را بدون قند بنوشید، می توانید به جای قند از مواد شیرین کننده استفاده کنید. شیرین کننده های موجود فاقد مواد گلوسیدی یا قندی و حساسیت زایی هستند.

این مواد به صورت مایع یا قرص یافت می شوند. دسته ای از قرص های شیرین کننده حاوی ساخارین و سیکلامات هستند. آسپارتام (نیتراسویت، کاندریل) نوعی ماده قندی است که از مواد پروتئینی دارای فنیل آلانین ساخته شده است. آسه سولفام نیز شیرین کننده ای است که در غذاهای متعدد مخصوص دیابتی ها وجود دارد.

سوربیتول، فروکتوز و ایزومالت نیز هر سه شیرین و جزو گروه قندها هستند و به عنوان جانشین قند مصرف می شوند و در صورت مصرف به حد معمول، میزان قند خون را به مقدار کم افزایش می دهند. به همین دلیل برای تهیه بسیاری از مواد غذایی دیابتی ها از آنها استفاده می شود.

افراد تحت تزریقات مکرر نیازی به مصرف مواد غذایی دیابتی ( بیسکویت و …) ندارند زیرا این مواد هم گران هستند و هم به خوش طعمی مواد غذایی غیر دیابتی نیستند. علاوه بر این، قندهای جانشینی تقریبا به اندازه قندهای معمولی کالری دارند. در صورت تمایل به کاهش وزن، بهتر است از مواد غذایی حاوی شیرین کننده ها استفاده کنید.

توجه کنید که معمولا برچسب مواد غذایی رژیمی، حاوی مقدار شیرین کننده های جانشینی به واحد کربوهیدرات(واک) است. از آنجا که این مواد قند را به ندرت بالا می برند یا اصلا بالا نمی برند، افراد دیابتی باید هنگام مصرف این مواد مراقب باشند تا مبتلا به هیپوگلیسمی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha