نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه واشنگتن نشان داد، باکتری های روده افرادی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند، یعنی زمانی که تغییرات مغزی شروع شده اما علائم شناختی هنوز آشکار نشده اند، با باکتری های روده افراد سالم متفاوت است و این ممکن است از اولین نشانه های این اختلال عصبی باشد.

تغییر در باکتری روده، اولین نشانه بیماری آلزایمر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس این یافته ها، بررسی میکروبیوم روده افرادی که در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند، می تواند به طراحی درمان های پیشگیرانه موثری برای جلوگیری از زوال شناختی بیانجامد.

پژوهشگران توضیح داده اند: ما هنوز دقیقا نمی دانیم که این تغییرات حاصل از تاثیر مغز بر روده هستند یا برعکس؛ اما به هرحال این ارتباط، قطعا شایسته بررسی و تحلیل بیشتر است.

محققان ادامه دادند، ممکن است تغییرات در میکروبیوم روده، انعکاسی از تغییرات پاتولوژیک در مغز باشد. احتمال دیگری که وجود دارد این است که میکروبیوم روده به ایجاد و پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می کند؛ در این صورت تغییر میکروبیوم روده می تواند در تغییر مسیر بیماری موثر باشد.

در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، که می‌تواند دو دهه یا بیشتر طول بکشد، توده‌ هایی از پروتئین ‌های آمیلوئید بتا و تاو در مغز افراد مبتلا جمع می شوند، با این حال علائمی از تخریب عصبی یا زوال شناختی مشاهده نمی شود.

در مطالعه اخیر، دانشمندان نشان دادند، باکتری های روده در افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری آلزایمر پیش بالینی، علیرغم اینکه هر دو گروه از رژیم غذایی مشابهی پیروی می کردند، به طور قابل توجهی متفاوت هستند. به گفته محققان، این تفاوت ها می توانند به طور بالقوه اطلاعات مفیدی را در غربالگری اولیه بیماری آلزایمر ارائه دهند.

یافته های تحقیقاتی در مجله Science Translational Medicine منتشر شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha