معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان پیش بینی کرد با اجرایی شدن کامل طرح ملی پزشک خانواده و رفع معایب احتمالی طرح و تقویت نقاط آن، مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی کاهش می یابد.

طرحی که مزایای آن بسیار فراتر از معایب احتمالی آن است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سید سعید کسائیان با بیان اینکه طرح پزشک خانواده از سال ۸۲ در روستاهای کشور و بعد از آن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرایی شده است، اظهار کرد: در استان سمنان این طرح در تمام مناطق شهری و روستایی دو شهرستان سرخه و آرادان اجرایی شده و در شهرستان مهدیشهر نیز از اردیبهشت امسال مرحله اول طرح شامل سرشماری جمعیت آغاز شده و تا کنون ۶۴ درصد سرشماری به سرانجام رسیده است.


بهره مندی اتباع بیگانه از پزشک خانواده

وی با اشاره به اجرای این طرح در دیگر شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: این طرح به احتمال زیاد از اوایل تیرماه در گرمسار و دامغان و از اویل شهریور در سمنان شروع می شود.
کسائیان با بیان اینکه تعیین پزشک خانواده بعد از مرحله سرشماری، انجام می شود، افزود: در این طرح در صورت تامین پزشک مورد نیاز، به ازای هر ۳ هزار نفر یک پزشک، ماما، مراقب سلامت،روانشناس، کارشناس تغذیه و کارشناس پزشکی محیط و حرفه ای به مردم خدمات می دهند و همه جمعیت استان حتی اتباع تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه طرح پزشک خانواده یک برنامه سلامت محور است که افراد در ابتدا با اختیار خود، مراقب سلامت برای خودشان تعیین می کنند، تصریح کرد: قبلا اگر کسی مریض می شد به پزشک مراجعه می کرد اما با اجرای این طرح، طبق سامانه همه افراد باید حداقل سالی یک بار توسط پزشک ویزیت شوند.
رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص مزایای طرح پزشک خانواده خاطرنشان کرد: در این طرح پرونده تعداد مشخصی از افراد در اختیار یک کارشناس قرار می گیرد و اگر فرد بعد از ۲ یا ۳ سال هم به مرکز مراجعه کند همه بیماری هایش شناسایی می شود.


کاهش مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی با اجرای طرح پزشک خانواده

وی با اشاره به اینکه یکی از مزایای طرح پزشک خانواده ارتباط گیری افراد از این طریق با بیمارستان ها است، گفت: براساس این طرح، فرد با هر نوع سابقه بیماری با مراجعه به پزشک خانواده، در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده می شود و با توجه به پیشگیری از مراجعات غیر ضروری به مراکز بستری و سونوگرافی و آزمایشگاهی، علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی هزینه های بستری، دسترسی به مراکز دیگر نیز سهل الوصول تر می شود.
این عضو هیات علمی گروه پزشکی، اجتماعی و خانواده دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه مردم باید توجه داشته باشند که در این طرح فقط یک نفر مسئول مراقبت آنهاست، افزود: با اجرای طرح پزشک خانواده هر فرد علاوه بر اینکه در مواقع غیر اورژانسی می تواند به پزشک مراقب خود مراجعه کند، سالی یک بار نیز قبل از آنکه عارضه ای برایش پیش بیاید از مرکز با او تماس گرفته می شود تا برای خدماتی ازقبیل: ورزش، تغذیه، مشاوره روان و .. به پزشک مراجعه کند.


مزایای این طرح بسیار بیشتر از معایب آن است

وی در خصوص نحوه و مقدار دریافت فرانشیز از بیماران در طرح پزشک خانواده گفت: هنوز ابلاغیه ای در این خصوص نیامده ولی به عنوان مثال فردی که بیمه شده تامین اجتماعی است و در این بیمارستانها به طور رایگان ویزیت می شده است با اجرای این طرح نیز، مبلغ مورد نیاز از طرف دولت به پزشک پرداخت می شود و برای بقیه افراد هم اگر مبلغی دریافت شود بسیار ناچیز است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه هر طرح قطعا مزایا و معایبی دارد، گفت: یکی از معایب این طرح آن است که مردم احساس کنند آزادی سابق را در خصوص مراجعه به مراکز درمانی مختلف و پزشک مورد نظر خود را ندارند اما باید بدانند که مزایای این طرح خیلی بیشتر از معایب آن است و همان طور که دولت یکسری حمایت ها از قبیل خرید تجهیزات، تامین بودجه انسانی و ... را به عهده دارد مردم هم باید همکاری کنند.

کاهش تدریجی صف های نوبت دهی

دکتر کسائیان اظهار کرد: در صورت همکاری و صبوری مردم برای رفع اشکالات احتمالی طرح، بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون در حوزه درمان وجود دارد از قبیل: نوبت دهی طولانی متخصصین و صف های طولانی آزمایشگاه، رادیولوژی سونوگرافی و ... با تشخیص اولیه و پیشگیری از مراجعات غیر ضروری به پزشکان متعدد و مراکز درمانی حل می شود و این امر در آینده، رضایتمندی بالای افراد را به دنبال خواهد داشت.
این پزشک متخصص وعده داد: دانشگاه علوم پزشکی استان و مدافعان سلامت همه توان خود را برای ارائه خدمات کیفی به عموم مردم به کار گیرند.
وی اظهار کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده مردم باید این موضوع را بپذیرند که با بروز هر گونه علائم بیماری به پزشک مراقب خود که قبلا دوره های خاصی را گذرانده و آموزش های لازم را فرا گرفته است، مراجعه کنند و در صورت نیاز و با تشخیص پزشک مراقب، آنها به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha