استفاده نکردن از عینک یا استفاده از درجه نادرست می تواند باعث شود کودک شما تاری، خستگی چشم و سایر علائم ناراحت کننده را تجربه کند.

آیا بینایی فرزندم بدون عینک بدتر می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آل ابوت ویژن،‌ اگر کودک شما دارای عیب انکساری مانند نزدیک بینی است، احتمالاً برای اصلاح یا مدیریت این مشکل به عینک یا لنزهای طبی نیاز دارد اما آیا در صورت استفاده نکردن از عینک های تجویزی، بینایی آنها آسیب می بیند یا بدتر می شود؟ به طور کلی، نه، این کار را نخواهد کرد.

نزدیک بینی در اکثر کودکان مبتلا چه از عینک استفاده کنند یا نه به پیشرفت خود ادامه می دهد. همچنین مواقعی وجود دارد که عیب انکساری در دو چشم متفاوت است، یعنی هر چشم نسخه بینایی متفاوتی دارد. این می تواند باعث ایجاد آمبلیوپی شود.

استفاده نکردن از عینک یا استفاده از درجه نادرست می تواند باعث شود کودک شما تاری، خستگی چشم و سایر علائم ناراحت کننده را تجربه کند. اگر به این مسائل توجه نشود، می توانند کیفیت زندگی فرزند شما را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهند و مدرسه را بسیار سخت تر از آنچه باید باشد، کنند.

لنزهای اصلاحی برای نزدیک بینی مهم هستند

بینایی کودک شما فقط به دلیل استفاده نکردن از عینک طبی احتمالا بدتر نمی شود. با این حال، لنزهای اصلاحی بهترین راه برای بهبود بینایی هستند که نیاز به اصلاح دارند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما در دیدن اشیای دور یا نزدیک به وضوح مشکل دارد، گرفتن عینک می تواند کمک قابل توجهی به او کند.

بسیاری از کودکان نزدیک بینی دارند، یک عیب انکساری که باعث می شود اشیاء دور تار به نظر برسند. اگر کودک شما اصلاح بینایی مناسبی نداشته باشد، ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • سردرد
  • خستگی چشم
  • تاری دید
  • چشمک زدن
  • مشکل در دیدن تخته سفید در کلاس
  • با تکالیف مدرسه مبارزه می کند

مراقب این علائم باشید و از کودک خود بپرسید که آیا با سایر مشکلات مربوط به بینایی مشکل دارد یا خیر. اگر چنین احساسی دارد، ممکن است به عینک (یا تعویض درجه فعلی عینک خود) نیاز داشته باشند تا به وضوح ببینند و عوارض جانبی را از بین ببرند.

بیشتر بدانید: چرا کودکان باید عینک آفتابی بزنند

بینایی در دوران کودکی تغییر می کند

لازم به ذکر است که بینایی در دوران کودکی به رشد خود ادامه می دهد، بنابراین بینایی کودک شما ممکن است در حال حاضر مانند یک سال قبل نباشد. طبیعی است که با رشد کره چشم و توسعه سیستم بینایی، بینایی فرد تغییر کند. در واقع، بینایی شما تا زمانی که به 20 سالگی خود نرسیده اید "تراز" پیدا نمی کند.

بنابراین اگر به نظر می‌رسد که بینایی فرزندتان با بزرگ‌تر شدن بدتر می‌شود، می‌تواند به سادگی بخشی از رشد طبیعی بینایی او باشد.

اما اگر بینایی فرزندتان در مدت زمان کوتاهی به طور چشمگیری تغییر کرد یا متوجه علائم جدی مرتبط با چشم یا بینایی شدید، در اسرع وقت برای معاینه با چشم پزشک برنامه ریزی کنید.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که غربالگری بینایی مدرسه با معاینه جامع چشم یکسان نیست. در حالی که هردو مهم و سودمند است، غربالگری های مدرسه بعید است تعدادی از شرایط بینایی، از جمله دوربینی و آمبلیوپی را تشخیص دهند.

چه چیزی می تواند به بینایی کودک شما آسیب برساند؟

استفاده نکردن از عینک یا استفاده از عینک با نسخه اشتباه ممکن است برای همیشه به چشمان کودک شما آسیب برساند یا باعث بدتر شدن بینایی او شود. با این حال، مواردی مانند صدمات، عفونت‌ها و نور آبی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث ناراحتی و مشکلات خفیف تا شدید چشم و بینایی شود.

بیشتر بدانید: کودک شما هم به عینک نیاز دارد؟

صدمات چشمی

بسته به شدت، آسیب های چشمی در برخی موارد می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. آسیب های چشمی کودکان بیشتر در حین ورزش اتفاق می افتد. علل شایع آسیب های چشمی عبارتند از:

  • توپ، دارت
  • آتش بازی
  • ضربه از طریق ناخن های دست، آرنج و سایر اعضای بدن
  • مواد شیمیایی
  • اصابت اسباب بازی

اگر چشم کودکتان آسیب دید، فوراً او را برای ارزیابی و درمان نزد چشم پزشک ببرید.

عفونت های چشمی

برخی از عفونت های چشمی می توانند منجر به تاری دید، حساسیت به نور، دوبینی و یا درد چشم و ...شوند. عفونت هایی که ممکن است بینایی کودک را تحت تاثیر قرار دهد عبارتند از:

  • ورم ملتحمه: چشم صورتی
  • سلولیت اربیتال: عفونت چربی و بافت نرم واقع در حفره چشم
  • داکریوسیستیت: عفونت مجرای اشکی

اگر له فکر درمان نباشید، عفونت چشم احتمالا بدتر می شود. اگر متوجه علائم عفونت چشم در کودک خود شدید، در تماس با چشم پزشک خود برای ارزیابی و درمان تردید نکنید.

قرار گرفتن در معرض نور آبی

نگاه کردن به صفحه های دیجیتال برای مدت طولانی می تواند چشم کودک شما را به دلیل نور آبی و مضر صفحه نمایش، آزار دهد. قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند باعث خستگی چشم شود که شامل علائم زیرا است:

  • خشکی چشم
  • تاری دید
  • سردرد
  • از دست دادن تمرکز
  • چشمان خسته

برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش های دیجیتال می تواند تا 80 درصد به نزدیک بینی در افراد جوان منجر شود.

کودک خود را تشویق کنید تا جایی که ممکن است دور از تلویزیون، کامپیوتر و صفحه نمایش تلفن باشد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV)

اشعه ماوراء بنفش (UV) که توسط خورشید ساطع می شود، می تواند آسیب جدی به چشم وارد کند. در واقع، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند منجر به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید شود.

محیط بسیار روشن در فضای باز می تواند باعث ناراحتی چشم شود، اما محافظت از چشمان کودک شما با یک عینک آفتابی مناسب آسان است. هنگام انتخاب فریم، فقط به دنبال محافظت 99٪ تا 100٪ در برابر اشعه ماوراء بنفش باشید.

اگر کودک شما در فضای باز ورزش می کند مانند فوتبال یا بیس بال، بهتر است عینک آفتابی ورزشی برای او تهیه کنید تا چشم هایش آسیبی نبیند.

با معاینه چشم از دید کودک خود محافظت کنید

یک معاینه جامع سالانه چشم بهترین راه برای اطمینان از سالم بودن چشم های کودک شما و تعیین اینکه آیا بینایی او تغییر کرده است یا خیر می باشد. طبیعی است که بینایی طی سال‌هایی که به رشد خود ادامه می‌دهد تارتر شود.

علاوه بر اندازه گیری حدت بینایی (تیزبینی) کودک ، معاینه چشم همچنین می تواند نشان دهد که آیا وی دارای هر گونه بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات است که ممکن است شما از آن آگاه نبوده باشید.

برخی از بیماری های چشمی ممکن است به توانایی کودک برای دیدن واضح کمک کند و باید در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha