رییس کمیسیون بهداشت ‌و درمان با بیان اینکه همچنان قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دارد، گفت: مشکل پرداخت مطالبات مراکز درمانی و شرکت‌های پخش به میزان نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان به قوت خود باقی مانده است.

شهریاری: همچنان قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حسینعلی شهریاری در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور گفت: همچنان قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دارد و متاسفانه نگرانی‌ها برای مجلس و نمایندگان و مردم زیاد شده است.

وی با قدردانی از پیگیری های رئیس مجلس در خصوص بحث دارو و تجهیزات پزشکی گفت: باید تامین و تخصیص به موقع منابع لازم برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد؛ در سال جاری از یک میلیارد و ۶۱ میلیون دلار ارز تخصیصی فقط ۶۰ میلیون دلار آن منجر به صدور حواله شده که به معنای تخصیص کمتر از ۱۰ درصد است. باید رئیس سازمان غذا و دارو از طریق رئیس بانک مرکزی پیگیر باشد که چطور می شود تخصیص های دیگر صورت گیرد.

شهریاری با بیان اینکه همچنان مشکل پرداخت مطالبات مراکز درمانی و شرکت های پخش به میزان نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان به قوت خود باقی مانده است، افزود: تامین به موقع منابع مالی طرح دارویار توسط سازمان برنامه و بودجه ضروری است. از ۷۳ همت مصوب سال گذشته فقط ۱۳.۴ همت پرداخت شده است. در سال جاری از ۶۹ همت مصوب مبلغی حدود ۵ همت پرداخت شده که که باید نزدیک به ۱۷ همت بود.

شهریاری با تاکید بر لزوم تامین نقدینگی موردنیاز شرکت ها، گفت: قرار بود بانک‌ها نزدیک به ۳۰ همت تسهیلات پرداخت کنند؛ بانک مرکزی می گوید ابلاغ کردیم ولی هنوز شرکت های دارویی از این موضوع بهره مند نشدند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه گفت: متاسفانه علی رغم تمام تلاش ها مالیات بر ارزش افزوده دارو و تجهیزات پزشکی از ۹ درصد به یک درصد رسید حال اینکه باید صفر باشد.

وی ادامه داد: مردم به شدت نگران هستند و شاهد مرگ و میر هستیم و بیماران پیوندی و هموفیلی و انواع داروهای سرطانی با مشکل تامین می شود و علی رغم تمام تلاش ها و پیگیری ها هنوز مشکل وجود دارد و حل نشده است.

شهریاری از رییس مجلس برای پیگیری هایش تشکر کرد و با اشاره به موضوع حقابه سیستان گفت: از رییس مجلس برای پیگیری این موضوع نیز قدردانی می کنم.

وی ابراز امیدواری کرد که مشکل تامین دارو حل شود چون ممکن است برخی بیماران به دلیل این مسائل چند ماه در نوبت عمل بمانند. همچنین سهم یک درصد مالیات بر ارزش افزوده برای حوزه سلامت به طور کامل پرداخت نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha