سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 356701

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به بیماری‌های شایع چشم گفت:‌ مصرف الکل و دخانیات خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد.

افزایش خطر ابتلا به "آب مروارید" با مصرف دخانیات

به گزارش سلامت نیوز، محمود جباروند در گفت‌وگو با تسنیم درباره شایع‌ترین بیماری‌های چشم اظهار کرد: کدر شدن عدسی چشم منجر به بروز آب مروارید می‌شود. آب مروارید از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که در سنین مختلف بروز می‌یابد اما ابتلا به آن عمدتاً در سنین بالای 50 سال رایج است.

وی ادامه داد: آب مروارید قابل پیشگیری نیست و مسائل ژنتیکی در ابتلا به آن نقش دارد. تغذیه ناسالم، مصرف الکل و سیگار و دخانیات خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد.

علائم آب مروارید چیست؟

جباروند درباره علائم آب مروارید تصریح کرد: علائم بیماری شامل تاری دید، دوبینی و حساس شدن به نور است و برای درمان این بیماری، طی عمل جراحی، لنز شفافی را داخل چشم قرار می‌دهند تا بینایی فرد بهبود یابد.

وی با بیان این‌که مردم برای پیشگیری از ابتلا به آب مروارید باید مواد قندی را کمتر مصرف کنند؛ گفت: مصرف روزانه میوه و سبزیجات نیز خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

افزایش مبتلایان بیماری‌های شبکیه به دلیل ابتلا به دیابت

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران با بیان این‌که عیوب انکساری دومین مشکل شایع چشم است که با عینک زدن یا جراحی برطرف می‌شود؛ افزود: سومین بیماری چشمی شایع در کشور، مشکلات شبکیه است؛ با افزایش شیوع دیابت در جهان و ایران، تعداد بیماران مبتلا به مشکلات شبکیه افزایش یافته است زیرا افزایش قند خون باعث آسیب به شبکیه چشم می‌شود. تغییرات ناشی از کهولت سن نیز باعث می‌شود که شبکیه متورم شود.

وی ادامه داد: درمان این بیماری با لیزر یا تجویز داروهای متوقف کننده ایجاد عروق ریز در شبکیه صورت می‌گیرد. لازم است که بیماران هرماه آمپولی را داخل چشم خود تزریق کنند که امر علاوه بر تحمیل هزینه به بیمار، دردناک و دارای برخی عوارض است بنابراین پیشگیری از افزایش قند خون، اهمیت ویژه‌ای دارد.

این فوق‌تخصص قرنیه بیان کرد: گلوکوم یا آب سیاه و اورژانس‌های چشم پزشکی نیز از دیگر مشکلات شایع چشم هستند؛ افزایش فشار داخل چشم باعث بروز آب سیاه می‌شود و تعدادی از این بیماران نیاز به جراحی پیدا می‌کنند. اورژانس‌های چشم پزشکی نیز با جلوگیری از حوادث و آسیب‌های چشمی و ورود اجسام نوک تیز به چشم، قابل پیشگیری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha