چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 356709

افرادی که دیر می خوابند زودتر از دیگران می‌میرند. در تحقیقی داده‌های مربوط به ۲۲ هزار و ۹۷۶ دوقلوی بالغ فنلاندی تجزیه و تحلیل شده است که نشان می‌دهد ۴۲.۹ درصد از این افراد «تا حدودی کاملا  اهل دیر خوابیدن بوده‌اند.

رابطه دیر خوابیدن و خطر مرگ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، نتیجه تحقیقی در نشریه کرونوبیولوژی اینترنشنال منتشر شده که نشان می‌دهد چرا چنین افرادی زودتر از افراد دیگر می‌میرند. از لحاظ فنی این وضعیت به کرونوتایپ ما مربوط می‌شود؛ یعنی تمایل ما به خوابیدن یا فعال بودن در زمان‌های خاص.مطالعات قبلی نشان می‌داد افرادی که دیر می خوابند بیشتر در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند؛ چراکه آن‌ها تمایل به رفتارهای پرخطرتر از خود نشان می‌دهند.

در این مطالعه، به نظر می‌رسد که مرگ زودهنگام چنین افرادی به طور مستقیم به دلیل کرونوتایپ نیست، بلکه آن چه به شب‌بیداری آن ها منجر می‌شود دلیل زودتر مردن آن‌هاست.به گفته محققان این مطالعه، «به نظر می‌رسد افزایش خطر مرگ و میر مرتبط با افرادی که دیر می خوابند به طور عمده ناشی از مصرف بیشتر تنباکو و الکل است.این وضعیت با کسانی مقایسه شده است که اصولا صبح زود از خواب بیدار می‌شوند.»

به اصطلاح به این افراد «مورنینگ پرسن» گفته می‌شود. اختلال در خواب می‌تواند به مشکلات روحی و جسمی زیادی منجر شود و همچنین با اعتیاد به نیکوتین و موارد دیگری مرتبط باشد که مصرف آن‌ها مشکلات جدی برای سلامتی به دنبال دارد. با این حال مطالعات دقیق‌تر که شامل افراد بیشتری در کشورهای بیشتر می‌شود به روشن‌تر شدن موضوع کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha