کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب سطحی از حساسیت بصری، شنوایی یا لامسه را تجربه می کنند که می تواند بر نحوه تجربه و درک آن ها از محیط اتاق خواب تأثیر بگذارد. این مقاله نحوه طراحی اتاق خواب برای یک کودک اوتیسمی را توضیح می دهد که نیازهای حسی منحصر به فرد آنها را برآورده کند.

چگونه اتاق خواب کودک مبتلا به اوتیسمم را طراحی کنم؟

اوتیسم و پردازش حسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث نیوز، هنگام طراحی اتاق خواب برای یک کودک اوتیسم، مهم است که روشی را در نظر بگیرید که اوتیسم می تواند بر توانایی کودک در پردازش ورودی های حسی تأثیر بگذارد. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) انواع خاصی از حساسیت ها را نسبت به محیط خود تجربه می کنند. نوع و شدت این حساسیت ها بسیار متفاوت است، اما اغلب در دسته های دیداری، شنیداری و لامسه قرار می گیرند.

به عنوان مثال، برخی از نورهای روشن یا چشمک زن ممکن است برای کودکان مبتلا به اوتیسم آزار دهنده باشد. برخی دیگر ممکن است به خصوص به صداهای بلند یا بافت های خاص حساس باشند. برخی از کودکان اوتیستیک ممکن است توسط هر ترکیبی از این عوامل آزرده خاطر شوند و به سرعت تسلیم بار حسی شوند. اضافه بار حسی می تواند هم برای کودک و هم برای والدین ناراحت کننده و خسته کننده باشد.

بیشتر بدانید: با کودک مبتلا به اوتیسم چگونه رفتار کنیم؟

ملاحظات کلی ایمنی اتاق خواب

هنگام طراحی اتاق خواب برای یک کودک اوتیستیک چندین نگرانی ایمنی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در اینجا چند توصیه کلی برای اطمینان از محیط ایمن اتاق خواب آورده شده است:

  • سیم های برق: سیم های برق باید تا حد امکان از دید کودک دور بماند. از قرار دادن طناب در مسیرهایی که ممکن است کودک به طور تصادفی به آنها گیر کند، خودداری کنید.
  • پریز های برق: پریزهای برق باید دارای پوشش های محافظ برای جلوگیری از صدمات برق گرفتگی باشند.
  • در و پنجره: درها و پنجره ها باید دارای قفل های ایمنی برای جلوگیری از فرار و یا سقوط کودک باشند.
  • قرارگیری تخت: توصیه می شود که کودکان مبتلا به اوتیسم حداقل تخت هایی با سطح پایین داشته باشند. بسیاری از کودکان مبتلا به ASD از پریدن و جست و خیز کردن لذت می برند، بنابراین داشتن تخت خواب کم خطر آسیب بدنی هنگام انجام این فعالیت ها را کاهش می دهد.
  • کفپوش: در اتاق خواب کودکان اوتیستیک، فرش و موکت بسیار برای آنها هائز اهمیت است. کفپوش نرم نه تنها ایمن تر است، بلکه نسبت به چوب سخت یا لمینت نیز بسیار کم صداتر است، که برای کودکان دارای حساسیت شنوایی مهم است.
  • پرده و سایه: تمام پرده‌ها و سایه‌بان‌های پنجره‌ها باید دارای سیم‌های ایمنی نصب شده باشند تا از خفه‌شدن یا آسیب‌دیدگی تصادفی جلوگیری شود.

اوتیسم

طراحی اتاق خواب برای کودک مبتلا به اوتیسم

مهم است که هنگام طراحی اتاق خوابی که به بهترین وجه نیازهای رشدی و ایمنی او را برآورده می کند، مسائل حسی منحصر به فرد فرزندتان را نیز در نظر بگیرید. به طور کلی، هدف ایجاد محیطی در اتاق خواب است که آرامش بخش، غیر محرک و مساعد برای خواب با کیفیت باشد.

بیشتر بدانید:‌اطلاعات مفید درباره اوتیسم

چیدمان اتاق و پالت رنگ

برخی از کودکان مبتلا به ASD از داشتن «مناطق» خاص در اتاق های خود خوشحال شده واحساس آرامش می کنند. به عنوان مثال، والدین ممکن است مناطقی را ایجاد کنند، به ویژه برای خواب، بازی و یادگیری او . ایجاد این مناطق می تواند از تحریک بیش از حد جلوگیری کند و یک روال قابل پیش بینی را تشویق کند که بسیاری از کودکان اوتیستیک داشتن آنها را ترجیح می دهند.

هنگام انتخاب یک طرح رنگ کلی برای اتاق خواب، بهتر است یک پالت رنگی آرام را برای کودکان اوتیسم انتخاب کنید. رنگ ها و الگوهای روشن مانند چهارخانه یا خال خالی می تواند برای کودکان مبتلا به ASD بیش از حد تحریک کننده باشد.

در اینجا چند نمونه از رنگ های آرام و خنثی آورده شده است:

  • آبی کمرنگ
  • سبز روشن
  • بنفش روشن
  • خاکستری
  • کرم رنگ
  • رنگ بژ

نورپردازی

انواع خاصی از نور می تواند برای برخی از کودکان مبتلا به ASD بسیار تحریک کننده باشد. هنگام طراحی اتاق خواب برای کودک مبتلا به اوتیسم، بهترین کار نصب نورپردازی نرم و قابل تنظیم است. این ویژگی به والدین این امکان را می دهد که به راحتی نور را بر اساس نیاز کودک تنظیم کنند.

به دلایل ایمنی، ممکن است به جای لامپ های دارای سیم، از روشنایی بالای سر کودک استفاده شود. هر لامپ معیوب را فوراً تعویض کنید زیرا سوسو زدن لامپ های خراب می تواند برای برخی از کودکان اوتیسم ناراحت کننده باشد.

بسیاری از کودکان اوتیستیک نیز در خوابیدن مشکل دارند، بنابراین استفاده از پرده ها یا سایه بان ها به شدت توصیه می شود.

اگر کودک شما به نور شب نیاز دارد، برای جلوگیری از تحریک بیش از حد، مطمئن شوید که نور اتاق بسیار کم است. اگرچه نشان داده شده است که نور قرمز کمترین اختلال خواب را در بزرگسالان و کودکان بدون ASD ایجاد می کند، برخی مطالعات نشان می دهد که نور قرمز در واقع ممکن است برای کودکان اوتیستیک تحریک کننده باشد.

ملافه

برای کودکان اوتیستیک با حساسیت های لمسی، نوع ملافه ای که انتخاب می کنید برای کیفیت خواب آنها بسیار مهم است. توصیه می شود ملافه هایی با بافت نرم مانند پنبه، فلانل یا ساتن انتخاب کنید. بهتر است از بافت های خش دار مانند پشم و الگوهای روشن اجتناب کنید.

تشک‌های صاف و سفت معمولاً کمترین اختلال را برای خواب کودک ایجاد می‌کنند، زیرا کمتر ممکن است صدا ایجاد کنند یا به‌طور نامطلوب آویزان شوند. پتوهای سنگین و بالش های بدن می توانند امنیت و راحتی را برای کودکان بزرگتر فراهم کنند.

اوتیسم

جمع آوری

به هم ریختگی می تواند برای برخی از کودکان مبتلا به ASD بیش از حد تحریک کننده باشد، بنابراین استفاده از راه حل های ذخیره سازی با کیفیت بالا تشویق می شود. استفاده از ظروف قفل دار را برای مواردی که در صورت دسترسی بدون نظارت خطرات ایمنی ایجاد می کنند، در نظر بگیرید. ذخیره سازی در زیر تخت همچنین یک راه موثر برای دور نگه داشتن موارد بیشتر است و احتمال تحریک بیش از حد به دلیل درهم ریختگی را کاهش می دهد.

اسباب بازی

انتخاب اسباب بازی های مناسب برای کودک مبتلا به ASD ممکن است دشوار باشد. اسباب بازی مناسب می تواند بر اساس نیازهای خاص کودک متفاوت باشد. با این حال، اسباب بازی های محرک کمتر معمولاً انتخاب بهتری هستند.

  • اسباب بازی های حسی: اسباب‌بازی‌های حسی که به کودک اجازه می‌دهد بر روی یک کار خاص تمرکز کند یا به انجام آن بازی تشویق شود ، گزینه های مناسبی می توانند باشند.
  • پروژکتورها: پروژکتورهایی که تصاویر ملایم یا نورپردازی در اطراف اتاق ایجاد می کنند می توانند برای برخی از کودکان آرامش بخش باشند.
  • نویز سفید: دستگاه‌های نویز سفید نیز می‌توانند مفید باشند، به ویژه برای بهبود خواب کودک.

اوتیسم

اسباب بازی های ممنوعه برای کودکان اوتیسم

اسباب‌بازی‌هایی که چراغ‌های چشمک‌زن یا موسیقی بلند دارند معمولاً منع می‌شوند؛ زیرا ممکن است برای برخی از کودکان اوتیستیک بیش از حد تحریک‌کننده باشند. تلویزیون، کنسول‌های بازی ویدیویی، وسایل دستی و تبلت‌ها نباید در اتاق خواب کودک نگهداری شوند، زیرا ثابت شده است که این وسایل بسیار محرک هستند و رفتارهای اعتیادآور را افزایش می دهند.

هنگام معرفی اسباب بازی های جدید به اتاق خواب، واکنش کودک خود را از نزدیک تماشا کنید. اگر به نظر می رسد اسباب بازی جدید آنها را آزار می دهد یا بیش از حد آنها را تحریک می کند، به سرعت اسباب بازی را از محیط کودک خارج کنید.

طراحی اتاق خواب برای یک کودک اوتیستیک می تواند کاری دلهره آور باشد. از آنجایی که نیازهای حسی کودکان مبتلا به ASD می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد، بسیار مهم است که هنگام ایجاد اتاق خواب کودک، نیازهای منحصر به فرد او را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که اتاق خواب ایمن، کاربردی و پرورش دهندهاو و استعدادهایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha