شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 356818

هوا بسیار گرم شده و حتی می‌توان گفت این گرما طاقت‌فرسا شده و بسیاری تا گرمازدگی پیش برده است. روز گذشته رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: امروز ۹ شهر استان دمای ۴۰ درجه سلسیوس را تجربه می‌کنند.

وضعیت گرمای شدید هوا طبیعی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی سیستان و بلوچستان از رکورد زنی دما در نصرت‌آباد این استان خبر داد. رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز گفت: منطقه شهداد با رکورد دمای ۵۰ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین منطقه استان کرمان بود.

یک کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: به لحاظ شرایط دمایی طی یکی دو روز اخیر رکوردهای جدیدی از دما در استان ثبت شد که بی سابقه بوده است.آغاز تابستان و ثبت این وضعیت برای بسیاری از مردم نگران کننده است، برای بررسی این وضعیت به گفت‌وگو با احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی به گفت‌وگو پرداختیم تا بدانیم این وضعیت گرما طبیعی است یا خیر؟او در این باره گفت:«به بولتن‌هایی که در سال آبی جاری تهیه شده زمانی که به بیشینه و کمینه دما نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که متوسط دمای کشور ۱/۱ درجه سانتی‌گراد بیشتر از نرمال است و این رقم در برخی از استان‌ها به بیش از سه درجه هم می‌رسد.

میانگین سال‌هایی که در نظر گرفته می‌شود از ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ میلادی است که معادل ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۱ شمسی است. در چند سال اخیر هم وضعیت به همین شکل بوده است، بخشی از این ماجرا به افزایش میانگین جهانی مربوط می‌شود در شهرهایی که فرودگاه داشتند میانگین تغییر عدد بالاتری را نشان می‌دهد که بخشی از آن به تغییر محیط مربوط می‌شود، فرودگاه مهرآباد یک زمانی خارج از شهر بوده و در محیط طبیعی اطراف قرار داشته ولی الان درون محیط شهری است به همین سبب جذب انرژی محیطی بیشتر است.»

او درباره تغییرات محیطی در تمام دنیا می‌گوید: «در تمام دنیا روند تغییرات محیطی روند گرم شدن است و متاسفانه برخی از نقاط دنیا مثل خاورمیانه حتی تا دو درجه افزایش دما نسبت به میانگین بلند داشته این میزان در قطب شمال به ۴ درجه رسیده است. افزایش گرمای جهانی باعث شده تا الگوهای دمایی و بارش تغییر پیدا کند و کم بارشی به صورت جدی‌تری بروز و ظهور پیدا کند.»

وظیفه ادامه داد:«این نگرانی از افزایش دما باعث شده که سیاستمداران دنیا و کسانی که نگران تغییرات اقلیمی هستند، این موارد را به صورت یکی از چالش‌های محیطی و جدی تلقی می‌کنند و هدف این است که بشر را راضی کنند تا از سوخت‌های فسیلی کمتری استقاده کنند و راهکار این ماجرا هم این است که سبد مصرف سوخت تغییر کرد و به سمت استفاده از سوخت‌های طبیعی حرکت کنیم.تا گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید شود چون گازهای گلخانه‌ای مهم‌ترین گازهایی هستند که به لایه اوزون آسیب می‌رسانند.»

او درباره قیاس ایران با دیگر کشورها می‌گوید: «در مرکز ملی خشکسالی ایران بولتنی وجود دارد که ما آن را به صورت روزانه منتشر می‌کنیم که دما و بارندگی را نشان می‌دهد که میانگین دمای روز، هفته، ماه، فصل و سال با استفاده از ایستگاه‌های هواشناسی سراسر کشور نمایش داده می‌شود. ایران در منطقه خاورمیانه قرار دارد و خاورمیانه منطقه کم‌بارشی به شمار می‌آید، شاخ آفریقا، شرق آفریقا و آسیای مرکزی، کشورهایی هستند که بیشتر در معرض تغییرات اقلیمی قرار دارند و بیشتر به عنوان مناطق کم بارش و بیابانی دنیا به شمار می‌آیند و این مناطق بیشتر از دیگر مناطق در معرض اثرات سو تغییرات اقلیمی هستند.

ما این کم‌بارشی را به صورت جدی حس می‌کنیم به گونه‌ای که حتی در مصرف آب شرب هم این کم آبی به چشم می‌آید. اعتراضاتی که در برخی نقاط کشور نسبت به کمبود آب وجود دارد به همین دلیل است. مثل ماجرای آبی سال گذشته اصفهان یا بحث کم‌آبی در استان سیستان و بلوچستان، نمونه‌هایی از مشکلاتی است که کم آبی ایجاد کرده است.»

او درباره تغییر اقلیم می‌گوید: «تغییر اقلیم به معنای تغییر انسانی است و این تغییراتی که می‌بینید، بیشتر تغییرات انسان‌ساخت است و دلیلش هم مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش گازهای گلخانه‌ای است. در کنار این موارد سایر تغییرات نیز حائز اهمیت است، مثلا جانمایی جمعیت و بارگذاری جمعیت در هر منطقه می‌بایستی بر اساس پتانسیل تغییرات و اقلیمی و اکولوژیکی آن منطقه باشد و این دقیقا مشابه وضعیتی است که استان تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کند. در حال حاضر برای تامین آب استان تهران از سد طالقان یعنی بخشی از آب قزوین و بخشی از آب شرب مازندران استفاده می‌کنیم و این وضعیت در بلندمدت نمی‌تواند ادامه پیدا کند. در زمستان‌ها هم ما آلودگی هوا را داریم و در تابستان آلایندگی گاز اوزون را داریم.»‌

پیش از این احد وظیفه در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» در محل پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی نیز به این موضوع پرداخت و گفت: «براساس شاخص خشکسالی SPI ما از سال ۱۳۷۰ به بعد به جز سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ همواره در کشور خشکسالی داشته‌ایم. همچنین شاخص‌های دیگر خشکسالی نیز گویای وجود درازمدت خشکسالی در کشور است.»

وی افزود: «براساس شاخص SPEI که علاوه بر بارش، تبخیر و تعرق، اثر دما را نیز لحاظ می‌کند، کشور ما همواره در خشکسالی است و برخی نقاط دیگر دنیا نیز به شدت نسبت به این شاخص تغییر کرده و خشک‌تر شده است.»

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: «به طور کلی برخی پارامترهای اقلیمی کشور در ۵۰ سال اخیر تغییر کرده‌اند، برای نمونه، دما در هر دهه به طور متوسط حدود ۰.۴ درجه افزایش یافته و به تبع آن تبخیر نیز افزایش یافته است.»


وظیفه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد:«میانگین بارش تجمعی کشور نیز در پنج دهه اخیر از ۲۵۰ به حدود ۲۰۰ میلی متر در سال در یک دهه اخیر کاهش پیدا کرده است.»رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به سطح تحت تاثیر خشکسالی در کشور عنوان کرد: «خشکسالی پیامدهای بسیاری در پی دارد که یکی از آنها افزایش مهاجرت به شهرها است.»


وی همچنین به آخرین تغییرات آبخوان‌های کشور اشاره کرد و گفت: «در سال‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر سالانه از زمین پمپاژ می‌شود، این در حالی است که استاندارد جهانی آن ۲۰ درصد است و در هر صورت برای پایداری سرزمین نمی‌بایست از ۴۰ درصد تجاوز کند.»
این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور در پایان گفت: «در صورت ادامه این روند، روندهای گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۰ برخی آبخوان‌های کشور به طور کامل تخلیه خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha