معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان را نگران کننده دانست.

وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان نگران‌کننده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست علمی تخصصی پیشگیری از اعتیاد با حضور نخبگان، مقامات ارشد وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر که صبح امروز برگزار شد، گفت: وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی نه تنها در بین دانش آموزان و نوجوانان و کودکان بلکه در بزرگسالان هم نگران کننده است. شیوع آسیب‌های اجتماعی صرفا مخصوص اعتیاد نیست بلکه بیش از ۱۱ آسیب وجود دارد و این شیوع به دلیل مسئله کرونا و ارتباط با فضای مجازی در سه سال منتهی به کرونا بیشتر بوده و افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه به مهمترین و عمده ترین آسیب‌ها ادامه داد: بی‌تابی و کاهش تاب آوری، اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر، بزه یا آسیب به خود، ترک تحصیل و خشونت و بی اخلاقی و ناهنجاری اجتماعی از مهمترین آسیب‌هاست.

وی با بیان اینکه این آسیب‌ها دلایل متوسط و مبنایی دارد، افزود: دلایل متوسط آن شامل فقر و مسائل اقتصادی، اعتیاد پدر و مادر، طلاق و ارتباط شدید با فضای مجازی، تاثیرپذیری دانش آموزان از یکدیگر، کم توجهی و بی توجهی معلمان و خانواده به دوران نوجوانی دانش آموزان است.

باقرزاده با اشاره به دلایل مبنایی گفت: کاهش ایمان، امید و هویت از مسائل مبنایی است. اگر کسی دارای ایمان و امید باشد به راحتی خود را در معرض ناملایمات قرار نمی دهد و دچار آسیب نمی شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در معاونت پرورشی و فرهنگی تلاش می کنیم تا تقویت ایمان، اعطای امید و نشاط و تقویت هویت را مبنای همه فعالیت های خود قرار دهیم.

باقرزاده با بیان اینکه برنامه های ما در سه سرفصل اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این برنامه ها در طول سال تحصیلی در سه سرفصل از جمله آموزش پیشگیری و خودمراقبتی، فرهنگ‌سازی، شناسایی و درمان در حال انجام است.

وی ادامه داد: ما به ۱۶ میلیون دانش آموز به همراه اولیا و معلمان آموزش داده‌ایم. در سال های قبل یک میلیون دانش آموز غربالگری می شدند اما امسال حدود ۳ میلیون دانش آموز غربالگری شدند غربالگری به ما نشان می دهد سطح رابطه دانش آموزان با آسیب‌های اجتماعی به چه میزان است.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه نماد تاکید کرد: دانش آموزان باید ایمانشان تقویت و زمینه مشارکت برای آنها فراهم شود.

وی با اشاره به اقدامات اموزش و پرورش در سامانه شاد برای پیشگیری از اعتیاد گفت: ۱۰ هزار سوال دانش آموزان از طریق سامانه شاد ثبت شده است. پاسخ به این پرسش‌ها زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند. به شدت ضروری است نیازهای نسل‌های جدید را بشناسیم چراکه شناخت این نیازها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha