شاید شما هم خبر غرق شدن زیر دریایی تایتان را شنیده باشید، حادثه‌ای که منجر به فوت ۵ نفر در زیر آب شد و در نهایت هم سرو صدای جهانی داشت.

جایگاه ایران در دنیای پناهجویان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، حالا به یک اتفاق مشابه در بازه زمانی یکسان نگاه کنیم خبر غرق شدن یک قایق حامل پناهنده‌ها که سازمان ملل روز جمعه آن را تایید کرد که در پی واژگونی یک قایق حامل مهاجران در نزدیکی جزیره «لامپدوسا» در ایتالیا، حدود ۴۰ نفر مفقود شدند. این خبر چقدر باز داشت؟ یا در نگاهی دیگر چقدر اهمیت داشت؟ چرا میزان اهمیت کم بود؟ به این خاطر که تقریبا اخبار زیادی از مهاجرت و غرق شدن قایق مهاجران به گوشمان خورده و ب قدری این اتفاق افتاده که این موضوع تبدیل به امری عادی برایمان شده است.

به طور مثال در روزهای گذشته اخبار متعددی از واژگون شدن قایق پناهجویان منتشر شده است، رسانه‌ها فقط در یک مورد مرگ بیش از ۳۰۰ نفر تبعه پاکستانی در آب‌های یونان را گزارش کردند، اتفاق غم‌انگیزی که بارها و بارها تکرار می‌شود.


ایران و روز جهانی پناهنده‌ها


سی‌ام خرداد و همزمان با روز جهانی پناهندگان، نمایندگی ایران نزد سازمان‌ ملل در ژنو در توییتی با گرامیداشت روز جهانی پناهندگی نوشت: «روز جهانی پناهندگی فرصتی است برای تامل در کاهش مصائب پناهندگان و تقسیم عادلانه مسوولیت نگهداری از آنها. اصل تقسیم این مسوولیت اولین هدف پیمان جهانی در مورد پناهدگان یعنی «کاهش فشارها بر کشور میزبان» است.»

در این رشته توییت آمده است: «ایران از هیچ تلاشی برای میزبانی و حمایت از میلیون‌ها پناهنده افغان و دیگر اتباع در شرایط مساوی فروگذار نکرده نبوده است. ایرانیان منابع و وسایل معیشت خود را با مهاجران به اشتراک می‌گذارند. کلیه کودکان افغان در سن مدرسه مقیم ایران مشمول نظام آموزشی ملی ایران هستند. دانشگاه‌های ایران نیز برای حمایت از دختران افغان که با ممنوعیت تحصیل از سوی طالبان مواجه‌ هستند، گام برداشته است.»


در ادامه آمده است: «مسئولیت میزبانی از پناهندگان باید عادلانه و منصفانه تقسیم شود. با همه اینها، ایرانیان به عنوان دومین جامعه بزرگ میزبان پناهندگان با تحریم‌های یک جانبه اعمال شده توسط یک کمک کننده بزرگ جریمه می‌شوند، همان نهادی که افغانستان و هسمایگانش را در این وضعیت قرار داده است.»


کدام کشور ها در صدرند؟


این در شرایطی است که خود ایران به عنوان یکی از کشورهای پناهجوفرست منطقه معرفی شدند و در آخرین گزارش رصدخانه مهاجرت ایران (سال ۱۴۰۱) نوشته شده «کشـورهایی همچـون سـوریه، افغانسـتان و عـراق بـه عنـوان یکـی از کانون‌هـای اصلـی پناهجوفرسـتی در جهـان بوده‌انـد. همچنین اتبـاع کشـورهای ترکیـه، ایـران، پاکسـتان نیـز در سـال‌های گذشـته بـه عنـوان کشـورهای پناهجوفرسـت ایـن منطقـه مطـرح شـده‌اند.»


در این گزارش آمده «براسـاس آمارهای کمیسـاریا در سال ۲۰۲۱ میلادی، چهار میلیـون و ۶۲۳ هزار و ۲۵۳ نفر در وضعیت پناهجویـی در جهـان بـه سـر می‌برنـد کـه در انتظـار دریافت پاسـخ درخواسـت پناهندگی خود از سـوی کشـور میزبـان هسـتند. اتبـاع کشـورهای ونزوئلا، افغانسـتان و عـراق بالاتریـن سـهم را در ایـن میـان به خـود اختصاص داده‌اند.»


در این گزارش آمده که «مهاجرت‌هـای پناهجویـی اتبـاع ایرانـی در جهـان، بیشـتر بـا هـدف اقتصـادی صورت می‌گیـرد تا اهداف سیاسـی- امنیتی؛ به عبـارت دیگر مهاجـران پناهجویـی ایرانی اغلـب مهاجران اقتصـادی هسـتند کـه بـا امیـد کسـب درآمـد بیشـتر و داشـتن زندگـی بهتـر در آینـده راهـی کشـورهای دیگـر می‌شـوند.» از این روی در سال ۲۰۲۱، چیزی حدود ۶۸ هزار پناهجوی ایرانی در انتظار پاسخ پناهندگی خود بودند، بنابراین براساس آخرین گزارش این موسسه ایران از این نظر بیستمین کشور جهان است.


همچنین کشورهای ایالات متحده آمریکا، پرو، ترکیه، آلمان و برزیل، ۵ کشور اول جهان برای مقصد پناهجوها هستند و ایرانی‌ها برای کشورهای ترکیه، آلمان، بریتانیا، عراق و ایالات متحده بیشترین درخواست پناهجویی را دارند.رصدخانه مهاجرت ایران گزارش داده «از سـال ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۲۲ میلادی، ۴۹ هزار و ۱۸۵ مهاجـر در فرآینـد مهاجـرت جان خـود را از دسـت داده یا مفقـود شـده‌اند کـه بقایای ۱۹ هـزار و ۹۳۱ مهاجـر تاکنون پیـدا نشـده اسـت، بیشـترین تلفـات مهاجـران مربـوط بـه غرق شـدن در دریـا اسـت که طبق بـرآورد سـازمان بین‌المللـی مهاجرت، از سـال ۲۰۱۴ تاکنـون، ۲۷ هـزار و ۹۳۵ مهاجـر بـه علـت غرق شـدن در دریاهـا جـان خـود را از دسـت داده‌انـد.»یکی از مسیرهای پر تردد برای عبور غیرقانونی مهاجران کانال مانش در شمال فرانسه و جنوب انگلیس است، در آخرین گزارش رصدخانه مهاجرت آمده که در سال‌های اخیر (۲۰۱۸ - ۲۰۲۳) ایران با ۱۸ هزارو ۳۱۸ مهاجر غیرقانونی اولین کشور در عبور غیرقانونی با قایق در کانال مانش است.


روایتی از مرگ پناهجویان


بر اساس آخرین فهرست بنیاد «متحد در برابر مرگ پناهندگان»، در ۳۰ سال اخیر دست کم ۵۲ هزار و ۷۶۰ پناهجو و پناهنده در راه یا قلمروی اروپا کشته‌ شده‌اند و برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۴ تا سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه از شمال آفریقا به اروپا جان خود را از دست داده‌اند.


سازمان ملل متحد همچنین روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن در گزارشی که آن‌را نوعی «کیفرخواست» علیه وضعیت کنونی جهان خواند از شمار بی‌سابقه آوارگان پرده برداشت. بر اساس این گزارش، در حال حاضر دست کم ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دلایل گوناگون از جمله جنگ و مناقشات داخلی مجبور به ترک خانه و محل زندگی خود شده‌اند و به‌رغم وجود خطرات، ده‌ها هزار نفر حاضرند از همه‌چیز خود بگذرند و به جستجوی زندگی بهتر از هر راهی رهسپار اروپا شوند. با این وجود به نظر می‌رسد بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ورود مهاجران به خاک خود را هر روز دشوارتر می‌کنند.


بلایی که سر کودکان می‌آید


صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) گزارش داد، تعداد کودکان آواره در سراسر جهان در پایان سال گذشته به ۴۳.۳ میلیون تن رسید همچنین جنگ اوکراین باعث آواره شدن دو میلیون کودک در خارج از کشور و بی‌خانمان شدن یک میلیون کودک در داخل کشور شده است.
در این گزارش آمده است، از این ۴۳.۳ میلیون کودکی که تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی مجبور به آوارگی شده‌اند، تقریبا ۶۰ درصد (۲۵.۸ میلیون تن) به خاطر درگیری‌ها و خشونت‌ها در داخل کشورهایشان بی‌خانمان شده‌اند.


تعداد کودکان پناهنده و پناهجو رکورد جدید ۱۷.۵ میلیون تن را ثبت کرده است؛ آماری که شامل کودکانی که در سال ۲۰۲۳ میلادی آواره شده‌اند از جمله در پی جنگ سودان نمی‌شود.در این گزارش ضمن تاکید بر اینکه ۹۴۰ هزار کودک در حال حاضر به خاطر جنگ در سودان بی‌خانمان شده‌اند، اشاره شده که وضع بد آب و هوا نیز میلیون‌ها کودک را آواره کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha