بادهای فصلی 120روزه یا همان باد «لوار» از روزهای پایانی اردیبهشت یا خرداد هر سال آغاز می‌شود؛ پدیده طبیعی‌ای که حالا نه‌تنها طبیعی نیست، بلکه با توفان گرد و خاک هم همراه است و نفس اهالی را گرفته.

توفان گرد و خاک نفس کشیدن را برای سیستان و بلوچستانی ها سخت کرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این بار هم بادهایی که حالا مدت ‌وزیدن‌شان تا 220روز افزایش یافته‌ از روز پنجشنبه (اول تیر) آغاز شدند و زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان در این‌باره هشدار گرفتند؛ هشداری که تا امروز (دوشنبه 5تیر) ادامه دارد. همراه شدن توفان گرد و خاک با گرمای بی‌سابقه در 53سال اخیر (51درجه‌) باعث شده تا قطعی آب هم برای برخی از روستاها اتفاق بیفتد و آبرسانی با تانکر انجام شود. گروه‌های حساس و افراد دارای مشکل تنفسی نیز راهی بیمارستان شده‌اند.

مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان علت بستری شدن مردم در بیمارستان را گرمای هوا می‌داند و به همشهری می‌گوید که توفان برای سیستان یک تجربه تکرارشونده است و از فردا (سه‌شنبه) توفان گرد و خاک فرو می‌نشیند.‌



گرمای بی‌سابقه


مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان به همشهری می‌گوید که گرمای هوا بی‌سابقه است، نه توفان. محبی ادامه می‌دهد: «همه منطقه سیستان درگیر این توفان شده‌اند.» او توفان را جزو طبیعت منطقه سیستان می‌داند و شدت توفان و برپایی ریزگرد را معطوف به خشکی دریاچه هامون ارزیابی می‌کند. محبی ادامه می‌دهد: «امروز (دوشنبه) از شدت توفان کاسته شده ولی هوا به‌شدت گرم است.» محبی درباره افرادی که از پنجشنبه تا یکشنبه در اثر اثرات ناشی از توفان شامل بیماری یا تصادف به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، می‌گوید: «461نفر روانه بیمارستان شدند که 83نفر بستری و 378نفرمداوا و مرخص شدند.»‌



نفس کشیدن سخت است



«آلودگی و گرد و خاک هوا مثل قبل نیست. انگار پودر روی صورت‌مان می‌ریزند.» این را «ازبک»، یکی از ساکنان روستای «جهان‌آباد» شهرستان هیرمند به همشهری می‌گوید: «بیرون رفتن سخت است. اگر کار اداری داشته باشیم که کلا باید بی‌خیال شویم.» اهالی روستا وقتی از خانه بیرون می‌آیند از ماسک استفاده می‌کنند، اما ماسک زدن در این هوا هم راه نفس را بیشتر می‌بندد. ازبک می‌گوید که با توفان و بادهای شدید آشناست اما خشکسالی سال‌های اخیر غریب است. «یک زمین کشاورزی اطراف ما نیست چون دیگر آبی برای کشاورزی وجود ندارد. وقتی خشکسالی نبود و دریاچه آب داشت، باد هم می‌وزید این همه خاک بلند نمی‌شد.»



توفان در سیستان


هر سال اوایل تابستان مردم منطقه سیستان شاهد گردوغبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد هستند. بادهای موسمی 120روزه اقتضای طبیعت منطقه است و دمای هوا را کاهش می‌دهد، اما به سبب خشک شدن دریاچه هامون، بادها با گرد و خاک و افزایش دما همراه شده اند و حالا تا 220روز هم ادامه دارند.
توفان گرد و خاک نفس کشیدن را برای سیستان و بلوچستانی ها سخت کرد


توفان گرد و خاک


‌زینب بارانی‌، یکی از اهالی روستای «بارانی» شهرستان هیرمند است که وضعیت توفان و برپایی ریزگردها را هر سال بدتر از سال قبل می‌داند. او به همشهری می‌گوید: « تصور کنید در این هوای گرم که توفانی و گرد و خاکی هم هست، آب قطع می‌شود. از ساعت 11صبح تا 8شب.» در این روستا برق قطع نمی‌شود، اما بارانی می‌گوید که با روشن شدن یخچال، اسپیلت از مدار خارج می‌شود و وضع به همین شکل ادامه دارد. اهالی روستاهای سیستان و بلوچستان، توفان گرد و خاک همراه با گرمای شدید هوا را بی‌سابقه می‌دانند و امیدوارند زنده شدن دریاچه راه نجات آنان از این وضعیت باشد.


پیشنهادی برای گروه‌های جهادی


گرما، توفان و کم آبی شرایط سختی را برای مردم رقم زده‌است. عضو گروه جهادی «آل یاسین» پیشنهادی برای گروه‌های جهادی دارد که در این شرایط سخت برای مردم سیستان کاری بکنند.‌محمد غفوری‌ می‌گوید: «هیچ نهادی در این شرایط پا پیش نگذاشته است. اما گروه‌های جهادی می‌توانند 3 ماه تابستان به مردم روستاهای سیستان که گرفتار گرمای شدید هوا و ریزگرد هستند و نمی‌توانند از خانه خارج شوند، آذوقه معیشتی برسانند.»‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha