معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه گرم شدن هوا شرایط را برای رشد میکروب وبا فراهم می‌کند، گفت: در صورت ابتلا به وبا سریعا به پزشک مراجعه کنید.

با گرم شدن هوا مراقب وبا باشید/ راه‌های انتقال بیماری وبا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمدرضا سهرابی، با اشاره به اینکه بیماری وبا از جمله بیماری‌های بسیار مسری، منتقله از راه آب و مواد غذایی است، اظهار کرد: ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های مراقبت، کنترل و پیشگیری بیماری وبا را دارد.

وی افزود: به رغم پیشرفت‌های زیاد در حوزه بهداشت، هر سال مواردی از بیماری وبا در کشور بروز می‌کند که با اقدامات به موقع کادر بهداشتی درمانی از گسترش و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیماری وبا از جمله بیماری‌های اسهالی است، گفت: وبا بیماری است که قدمت آن به سال‌های دور برمی‌گردد و تا به امروز علت بروز بسیاری از همه‌گیری‌ها است.

سهرابی از شناسایی زودرس، درمان و در نتیجه کاهش مرگ و میر ناشی از وبا در کشور خبر داد و تاکید کرد: هر سال با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب این بیماری در محیط فراهم و زمینه بیمار شدن افراد فراهم می‌شود.

وی با اشاره به راه‌های انتقال وبا افزود: میکروب وبا از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند، همچنین در مواردی از طریق عدم رعایت بهداشت فردی انتقال انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد.

به گفته سهرابی، از آنجا که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب به بدن انسان است باید در پیشگیری از بیماری نهایت دقت را داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به علامت‌های ابتلاء به وبا اشاره کرد و افزود: اسهال حاد آبکی و ناگهانی، عطش فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، احساس پری و غرغر شکم، گرفتگی ساق پا و فقدان دل درد و دل پیچه از نشانه‌های ابتلاء به بیماری وبا است.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد چرا که تأخیر در روند درمان می‌تواند تهدید جدی برای جان بیمار باشد.

سهرابی، شستشوی با دقت سبزی‌، صیفی و میوه‌جات (پاکسازی، انگل زدایی، گند زدایی، شست شو و آبکشی)، شستن دست‌ها پیش از صرف غذا، عدم استفاده از آب‌های سطحی برای مصرف خوراکی و یا شست و شوی ظروف و همچنین شنا نکردن در آب‌های آلوده را از مهم‌ترین اقدامات در پیشگیری از بیماری وبا عنوان کرد.

وی توصیه کرد: از خرید و مصرف مواد غذایی تهیه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد خودداری و در مراکزی که به رعایت اصول بهداشتی آن اطمینان ندارید، پرهیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha