معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ساماندهی کاهش پرداختی از جیب مردم در برنامه پزشک خانواده خبر داد و گفت: دسترسی مردم در این برنامه و نظام ارجاع به خدمات سلامت در تمامی شهرها افزایش می‌یابد.

ساماندهی کاهش پرداختی از جیب مردم در برنامه پزشک خانواده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حسین فرشیدی ، افزود: پزشک خانواده و نظام ارجاع مهمترین برنامه وزارت بهداشت است و هر هفته قرارگاه پزشکی خانواده برگزار می شود.

وی اظهارداشت: به ازای هر سه هزار نفر یک تیم پزشکی خانواده متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک در این برنامه حضور دارند و مراقبان سلامت خدمات مربوط به مراقبت را ارائه داده و در صورت نیاز به پزشک، تا زمان جذب پزشک در پایگاه سلامت، فرد مراجعه کننده به پزشک خانواده پایگاه های مجاور ارجاع می شود.
۵۹ شهر زیر ۲۰ هزار نفر برای اجرای برنامه پزشک خانواده در نظر گرفته شده و اطلاع رسانی دقیق به خانواده در حال انجام است

فرشیدی تاکید کرد: رییس جمهور نیز تاکیدات زیادی به اجرای برنامه پزشکی خانواده برای ارائه خدمات سلامت در تمام شهرها دارد. زیرا ارائه این خدمات در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در قالب پزشکی خانواده از سال‌ها پیش آغاز شده بود و اکنون ۵۹ شهر زیر ۲۰ هزار نفر برای اجرای برنامه در نظر گرفته شده و اطلاع رسانی دقیق به خانواده در حال انجام است.

با استفاده از برنامه پزشک خانواده می توان از مشوق هایی مانند دریافت خدمات درمانی استاندارد و کاهش پرداختی هزینه های درمانی از جیب بیماران در هنگام بستری در مراکز درمانی که از طریق نظام ارجاع انجام شود، اشاره کرد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اول آذر سال گذشته از اجرای برنامه پزشک خانواده سخن گفت و اعلام کرد:‌ پزشک خانواده اکنون برای ۲۵ میلیون نفر در حال اجراست، اما برای اجرای کامل آن در همه شهرها به ۳۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر برنامه پزشک خانواده از ابتدای امسال در شهرهای بزرگ ابتدا در حاشیه شهرها و بعد در داخل شهرها و مراکز، به صورت مرحله‌ای اجرا می‌شود. در حال حاضر ۶ هزار پزشک خانواده در کشور وجود دارد اما اجرای این برنامه در کشور به ۲۱ هزار پزشک خانواده نیاز دارد که باید برای جذب ۱۵ هزار پزشک جدید اقدام کنیم.

به طور کلی نظام ارجاع شامل سه سطح است. اگر مردم در قالب این برنامه به تیم پزشک خانواده مراجعه کنند. هزینه‌هایشان کاهش می‌یابد و مراجعه به متخصص و فوق‌تخصص فقط با نظر پزشک خانواده صورت می‌گیرد و از مراجعه‌های بی‌مورد به پزشکان رده بالا جلوگیری می‌شود.

کریمی گفت: سطح یک نظام ارجاع یعنی بیمار به پزشک خانواده و تیمش از جمله ماما، مراقب سلامت، بهیار در مراکز و پایگاه‌های بهداشت، مراجعه و معاینات اولیه را دریافت می‌کند. اگر درمان شد، نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها و متخصصان ندارد و هزینه‌های هنگفت بابت سی‌تی‌اسکن و ام آر ای به بیمار تحمیل نمی‌شود. سطح ۲، یعنی ارجاع بیمار به کلینیک‌های فوق‌تخصصی و بیمارستان‌ها.

به گفته وی، اگر پزشک عمومی متوجه شود که بیمار نیازمند دریافت خدمات درمانی پیچیده‌تر است، بیمار را به سطح تخصصی ارجاع می‌دهد. افراد در مواجهه با هر بیماری ساده‌ای، دیگر مستقیم به پزشک متخصص مراجعه نمی‌کنند و اگر مراجعه کنند مشمول تعرفه دولتی و پوشش بیمه‌ای نمی‌شوند. پزشک خانواده در صورت لزوم باید برای حفظ و ارتقای سلامت، از ارجاع فرد به سطوح بالاتر استفاده کند. ولی مسئولیت پیگیری تداوم خدمات با پزشک خانواده خواهد بود. پزشک خانواده مسئول اداره کردن تیم سلامت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha