فرمانده کل انتظامی کشور ضمن بیان اینکه افزایش قیمت تریاک باعث بیشتر شدن این تجارت کثیف شده است، افزایش کشت تریاک در افغانستان از یک طرف و افزایش تولید موادمخدر صنعتی از طرف دیگر را زنگ خطرهایی دانست که باید نسبت به جلوگیری و مقابله با آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

زنگ خطر افزایش تولید و تجارت «تریاک»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، سردار رادان در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: طبیعی است که وقتی موضوعی مسئله همه می‌شود، نتیجتا جهان را درگیر خود می‌کند؛ یکی از مسائلی که جهان را درگیر خود کرده، مسئله مواد مخدر است، گفت: به واسطه اهمیت موضوع در جهان، روزی را برای مبارزه با مواد مخدر قرار داده‌اند. جالب است که در جمهوری اسلامی ایران به واسطه اهمیت و نقش محوری که مبارزه با مواد مخدر دارد، هفته‌ای را لحاظ کرده‌اند تا بتوانند اقدامات و برنامه‌های گذشته، حال و آینده را مورد بررسی قرار دهند.


فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه تولید تریاک در یک طرف و افزایش تولید مواد صنعتی از طرف دیگر زنگ خطر دوم را به صدا درآورده است که جهان همچنان درگیر خواهد بود، گفت: افزایش قیمت تریاک به دلایل مختلف باعث شد که ورود به این تجارت هم بیشتر شود. درآمد قاچاقچیان تریاک در سال ۲۰۲۱ از ۴۲۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ می‌رسد.


وی با بیان اینکه ایران افتخار دارد در عرصه مبارزه با مواد مخدر جز پیشتازترین کشورها در جهان است، گفت: برای نمونه فقط پلیس ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر نزدیک به ۴۰۰۰ شهید تقدیم کرده است. این شهدا، شهدای امنیت جهانی بودند و بعضی وقتها مقابله در خصوص امنیت در درون کشور است اما در این عرصه شهدای ما در عرصه امنیت جهانی پا گذاشتند، یعنی برای امنیت جهان ما مبارزه و مقابله کردیم و همچنان در این مسیر هستیم.


رادان گفت: کسانی که در مسیر تحریم ایران قدم برمی‌دارند بدانند این یکی از تحریم‌های غیرهوشمند بوده است و اولین ضرر متوجه کسانی است که ما را تحریم کرده‌اند؛ عرصه، عرصه جهانی است و موضوع، موضوع داخلی نیست و ما همچنان به مبارزه ادامه می‌دهیم. امروز به برکات برخی تحریم‌ها پیشرفتهایی کردیم که شاید در موضوع عدم تحریم، این پیشرفتها نبود.


رادان با تاکید بر اینکه پلیس جمهوری اسلامی آمادگی دارد تجربیات و دستاوردهای خود را در این زمینه در اختیار همه جهان در امر مبارزه با مواد مخدر قرار دهد، افزود: ضربه به بنیان های مالی قاچاقچیان یکی از مسیرهایی بوده که هوشمندانه عمل و تلاش کردیم که غیر از اینکه با مواد مخدر مبارزه کنیم، بنیانهای اقتصادی مافیا را نیز هدف قرار دهیم و در این امر بسیار خوب عمل کردیم.


وی با اشاره به مبارزه با موادمخدر اعلام کرد که پاکستان نسبت به گذشته بیشتر به این امر ورود و تلاش کرده است بخشی از مرزها را در حمایت از موضوع انسداد فیزیکی، موردتوجه قرار دهد.فرمانده کل انتظامی کشور ادامه داد: سایر کشورها هم تلاش‌هایی در این زمینه دارند اما کافی نیست، حتما اگر موضوع مبارزه با مواد مخدر امر جهانی است، امر مقابله باید جهانی و با پیوستگی همراه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha