چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 357093

محققان استرالیایی یک الگوریتم هوش مصنوعی به نام SpermSearch توسعه داده ‌اند که می‌ تواند به ‌طور دقیق اسپرم را در مردان نابارور در کسری از زمان شناسایی کند و به مردانی که می ‌خواهند صاحب فرزندان بیولوژیکی شوند، امیدواری می ‌دهد.

درمان ناباروری مردان با هوش مصنوعی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از newatlas، شدیدترین شکل ناباروری، آزواسپرمی غیر انسدادی (NOA) است که حدود ۱ درصد از مردان و حدود ۵ درصد از زوج هایی که به دنبال درمان باروری هستند را تحت تاثیر قرار می دهد.

آزواسپرمی غیر انسدادی فقدان کامل اسپرم در انزال به دلیل تولید غیر طبیعی اسپرم است و می تواند ناشی از ژنتیک، عدم تعادل هورمونی، تشعشعات و سموم و داروها باشد. برای کمک به پدر شدن، مردان مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی باید تحت عملی قرار گیرند که در آن بخشی از بیضه آنها برداشته شده و اسپرم به صورت دستی استخراج می شود تا بتوان از آن برای بارور کردن تخمک های همسرشان استفاده کرد. این عمل ممکن است تا شش ساعت طول بکشد تا جنین شناسان نمونه بافت را برای یافتن و جداسازی اسپرم جدا کنند که با توجه به وجود سلول ها و ذرات دیگر می تواند چالش برانگیز باشد.

محققان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) یک الگوریتم هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که کار دستی مورد نیاز برای یافتن اسپرم در نمونه بافت را از بین برده و آن را به سرعت و با دقت انجام می دهد. به گزارش سیناپرس، این الگوریتم که SpermSearch نامیده می ‌شود، با استفاده از هزاران تصویر میکروسکوپی ثابت با اسپرم و سطوح بالای سلول‌ها و باقی مانده‌ها و تنها اسپرم‌های برجسته آموزش داده شد که این الگوریتم را قادر ساخته تا تشخیص دهد که یک اسپرم چگونه است.

محققان نحوه عملکرد هوش مصنوعی را با یک جنین شناس در رابطه با زمان لازم برای شناسایی اسپرم و دقت آنها مقایسه کردند. نتایج نشان داد که هوش مصنوعی به طور کلی اسپرم بیشتری پیدا کرد.

کارلوس کالاز خورخه (Carlos Calhaz-Jorge) رئیس انجمن اروپایی تولید مثل انسان و جنین شناسی گفت: برای مردانی که آزواسپرمی غیر انسدادی تشخیص داده می شود، باروری با اسپرم بازیابی شده از بیضه ها تنها شانس واقعی برای داشتن فرزند بیولوژیکی است. این یک مطالعه اولیه در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن اسپرم سالم در مردانی است که این نوع ناباروری را تجربه می کنند.

یافتن اسپرم سالم در زیر میکروسکوپ در قطعات بیوپسی بیضه می تواند فرآیندی دشوار باشد. چشم انداز استفاده از هوش مصنوعی برای سریعتر و دقیق تر کردن فرآیند بسیار جالب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha