سرخجه از بیماری‌های ویروسی است که گرچه قدرت سرایت‌پذیری آن کمتر از سایر بیماری‌های دوران کودکی بخصوص سرخک است، اما هر چند سال یکبار همه‌گیری‌های بزرگ بیماری بخصوص در مراکز تجمعی مشاهده می‌شود.

آخرین وضعیت بروز سرخجه در کشور/ افزایش موارد بیماری طی ۸ سال گذشته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سرخجه معمولا الگوی فصلی دارد و هر ۵ تا ۹ سال اپیدمی آن رخ می‌دهد اگرچه وسعت آن در کشورهای صنعتی و در حال رشد بسیار متفاوت است.

سرخجه یک بیماری حاد است که معمولا کودکان و افراد جوان حساس را مبتلا می‌کند؛ اما از زمانی که واکسیناسیون علیه این بیماری انجام می‌شود موارد بیماری در دنیا بسیار کاهش یافته است.

ابتلا به سرخجه در اوایل بارداری ممکن است باعث سقط جنین، مرگ جنین و یا نقص‌های مادرزادی به عنوان سندرم سرخجه مادرزادی یا CRS گردد. بالاترین خطر وقوع در کشورهایی است که میزان زنان حساس به سرخجه در سنین باروری زیاد باشد. برآورد می‌شود سالانه ۱۰۰ هزار مورد سندروم سرخجه مادرزادی در دنیا رخ می‌دهد.

قبل از واکسیناسیون سرخجه، بروز سندرم سرخجه مادرزادی ۰.۱ تا ۰.۲ در هر هزار تولد زنده در مناطق اندمیک و ۰.۸ تا ۴ در هر هزار تولد زنده در طی اپیدمی بیماری سرخجه گزارش می‌شد.

انتقال بیماری سرخجه به صورت اولیه از فرد به فرد از طریق ذرات آئروسل و یا بوسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار صورت می‌گیرد. بیماری سرخجه از ۷ روز قبل از بروز بثورات تا ۵ روز بعد از آن قابل سرایت است.

بیمار مبتلا به سرخجه معمولا بعد از دوره کمون ۱۲ تا ۲۳ روز (با میانگین ۱۸ روز) دارای علائم مقدماتی تب (کمتر از ۳۹ درجه) احساس بی‌حالی و کنژنکتیویت خفیف (که معمولا در بزرگسالان دیده می‌شود) می‌شود و از مشخصات بیماری التهاب غدد لنفادی بناگوشی، پس سری و گردنی که معمولا زودتر از بروز بثورات (۵ تا ۱۰روز) رخ می‌دهد. معمولا در ۵۰ تا ۸۰ درصد موارد افراد مبتلا، بثورات ماکولوپاپولار رخ می‌دهد.

تمام اقداماتی که لازم است برای کنترل و حذف ویروس سرخجه انجام شود همانند و همراه اقدامات برای بیماری سرخک انجام می‌شود؛ از جمله واکسیناسیون با واکسن سرخک، سرخجه MR و یا MMR و یا اقدامات اپیدمیولوژیک.

خوشبختانه کشور ایران موفق شده است تا تاییدیه حذف سرخجه را از سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۲۲ میلادی دریافت کند؛ این به معنای آن است که چرخش ویروس بومی در کشور وجود ندارد و لازم است اقدامات واکسیناسیون، مراقبت، مشارکت مردم و حمایت و تحقیق به نحو مناسب انجام شود تا این دستاورد حفظ شود.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، مواردی از بیماری از کشورهای همجوار ممکن است وارد کشور شود که با واکسیناسیون به موقع کودکان در یک سالگی و ۱۸ ماهگی می‌توان از چرخش آنها در کشور پیشگیری کرد.

نمودار ذیل موارد سرخجه در کشور را از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد:

آخرین وضعیت بروز سرخجه در کشور/ افزایش موارد بیماری طی ۸ سال گذشته

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha