چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۲
کد خبر: 35716
سلامت نیوز: ستاد مركزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو اعلام كرد: نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم از كشنده ترین انواع مسمومیت به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، ستاد مركزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو در چهارمین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها كه روز «پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از مواد غذایی و گیاهان سمی» نامگذاری شده است، اظهار داشت: مسمومیت غذایی می‌تواند در اثر آلودگی غذا در جریان تولید فرآورده های غذایی، تهیه و نگهداری مواد غذایی ایجاد شود و باكتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، مواد افزودنی غیر مجاز، فلزات سنگین، باقیمانده سموم نباتی از عوامل مهم ایجاد مسمومیت‌های غذایی محسوب می‌شوند.

بنابراین گزارش، بوتولیسم در اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس، كالباس، كنسرو ماهی، ذرت و لوبیا، كشك خام و عسل طبیعی كه در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده اند، ایجاد می‌شود.

این گزارش می افزاید: علائم و نشانه های بوتولیسم به صورت تاخیری و به صورت تاری دید، دوبینی، افتادگی پلك، عدم توانایی حركتی، سختی در بلع، اختلال تكلم و یبوست اتفاق می‌افتد.

بر اساس اعلام ستاد مركزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو، مسمومیت با گیاهان، یكی از شایعترین علل بروز مسمومیت‌های اتفاقی در كودكان جهان به شمار می‌رود.

این گزارش حاكیست، مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن باخیا و كرچك می‌تواند كشنده باشد و افراد در صورت وقوع مسمویت با این گیاهان باید بیمار را در اسرع وقت به نزدیكترین مركز درمانی منتقل كنند.

بر اساس این گزارش، مسمومیت با قارچ‌های سمی یكی از انواع مسمومیت‌های كشنده محسوب می‌شود و افراد از مصرف قارچ‌هایی كه نوع آن‌ها را نمی‌شناسند باید خودداری كنند.

این گزارش می‌افزاید: برخی قارچ‌های سمی در صورت مصرف خوراكی می‌توانند باعث نارسایی حاد كبدی و مرگ شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha