تحقیقی که روی بیش از ۱۰هزار نوجوان در ایالات‌متحده انجام شد نشان داد، کودکانی که در اوایل زندگی برای لذت کتاب خواندن را شروع می‌کنند، در آزمون‌های شناختی بهتر عمل می‌کنند و زمانی که وارد دوره نوجوانی می‌شوند از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند.

ارتباط کتاب خواندن و عملکرد شناختی بهتر دوران نوجوانی

به گزارش سلامت نیز به نقل از ایسنا از مدیکال اکسپرس، محققان در بریتانیا و چین دریافتند که ۱۲ ساعت در هفته بهترین مقدار مطالعه خواهد بود و این میزان با بهبود ساختار مغز مرتبط است و احتمالا به توضیح این یافته‌ها کمک کند.

خواندن برای لذت بردن می‌تواند یک فعالیت مهم و لذت‌بخش دوران کودکی باشد. برخلاف گوش دادن و زبان گفتاری که در کودکان خردسال به‌سرعت و به آسانی رشد می‌کند، خواندن یک مهارت آموزش داده شده است و از طریق یادگیری صریح در طول زمان به‌دست می‌آید و توسعه می‌یابد.

در دوران کودکی و نوجوانی، مغز ما رشد می‌کند و این زمان مهمی برای ایجاد رفتارهایی است که از رشد شناختی ما حمایت می‌کنند و سلامت مغز را ارتقا می‌دهند، با این حال، تاکنون مشخص نبوده است که تشویق کودکان به مطالعه از سنین پایین چه تاثیری بر رشد مغز، شناخت و سلامت روان آنان در آینده خواهد داشت.

برای بررسی این موضوع، محققان دانشگاه‌های کمبریج و وارویک در بریتانیا و دانشگاه فودان در چین به داده‌های گروه رشد مغز و شناختی نوجوانان در ایالات‌متحده که بیش از ۱۰هزار نوجوان جوان را ثبت‌نام کرده بود، توجه کردند.

این گروه تحقیقاتی دامنه وسیعی از داده‌ها، ازجمله مصاحبه‌های بالینی، آزمون‌های شناختی، ارزیابی‌های ذهنی و رفتاری و اسکن‌های مغزی را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند و جوانانی را که برای لذت خواندن از سنین به نسبت پایین (بین دو تا ۹سال) شروع به خواندن کرده بودند با افرادی که دیرتر شروع به خواندن کردند یا هرگز شروع به خواندن نکردند، مورد مقایسه قرار دادند. تجزیه‌وتحلیل برای بسیاری از عوامل مهم، از جمله وضعیت اجتماعی-اقتصادی کنترل شد.

از ۱۰هزار و ۲۴۳ شرکت‌کننده‌ای که مورد بررسی قرار گرفتند، کمتر از نیمی از آنان (۴۸ درصد) تجربه کمی از خواندن برای لذت بردن داشتند یا این کار را تا اواخر دوران کودکی خود شروع نکردند. نصف باقی مانده بین سه تا ۱۰ سال برای لذت خواندن صرف کرده بودند.

این گروه تحقیقاتی در آزمون‌های شناختی که عواملی مانند یادگیری کلامی، حافظه و رشد گفتار و پیشرفت تحصیلی مدرسه را اندازه‌گیری می‌کرد، ارتباط قوی بین خواندن برای لذت بردن در سنین پایین و عملکرد مثبت در نوجوانی پیدا کردند.

این کودکان همچنین از سلامت روانی بهتری برخوردار بودند، همانطور که با استفاده از تعدادی نمرات بالینی و گزارش‌های والدین و معلمان ارزیابی شد، علائم استرس و افسردگی کمتری نشان داده شد، همچنین توجه بهبود یافت و مشکلات رفتاری کمتری مانند پرخاشگری و قانون‌شکنی مشاهده شد.

کودکانی که زودتر برای لذت بردن مطالعه را شروع کردند، در دوران نوجوانی خود در طول هفته و آخر هفته‌ها زمان کمتری را برای تماشای تلویزیون یا استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت خود با صفحه نمایش می‌گذرانند همچنین تمایل برای خواب بیشتر داشتند.

هنگامی که محققان به اسکن‌های مغزی گروه نوجوانان نگاه کردند، دریافتند، شرکت‌کنندگانی که در سنین پایین برای لذت خواندن به مطالعه پرداخته‌اند، کل مناطق و حجم مغز به نسبت بزرگتری را نشان می‌دهند، ازجمله در مناطق خاصی از مغز که نقش‌های حیاتی در عملکردهای شناختی دارند. دیگر نواحی مغز که در این گروه متفاوت بودند، مناطقی بودند که پیش از این نشان داده شده بود که با بهبود سلامت روان، رفتار و توجه مرتبط هستند.

پروفسور باربارا ساهاکیان از دپارتمان روانپزشکی دانشگاه کمبریج گفت: مطالعه فقط یک تجربه لذت‌بخش نیست بلکه پذیرفته شده که الهام بخش تفکر و خلاقیت است، همدلی را افزایش می‌دهد و استرس را کاهش می‌دهد اما علاوه بر این، ما شواهد قابل‌توجهی پیدا کردیم که ارتباط مطالعه با عوامل مهم رشدی در کودکان، بهبود شناخت، سلامت روان، و ساختار مغز، که سنگ بنای یادگیری و سلامت در آینده است را نشان می‌دهد.

مقدار مطلوب مطالعه برای لذت بردن در کودکی حدود ۱۲ ساعت در هفته بود. به‌نظر می‌رسد که بیشتر از این میزان، هیچ مزیت اضافی وجود ندارد. در واقع، کاهش تدریجی در شناخت وجود داشت که به گفته محققان ممکن است به‌دلیل صرف زمان بیشتری برای بی‌تحرکی و زمان کمتری برای فعالیت‌های دیگری که می‌توانند از نظر شناختی غنی‌کننده باشند، ازجمله ورزش و فعالیت‌های اجتماعی باشد.

پروفسور جیان فنگ فنگ از دانشگاه فودان در شانگهای، چین و دانشگاه وارویک، بریتانیا، ابراز کرد: ما والدین را تشویق می‌کنیم تا تمام تلاش خود را برای بیدار کردن لذت مطالعه در کودکانشان در سنین پایین انجام دهند. اگر درست انجام شود، این کار نه تنها به کودکان لذت و خوشی می‌بخشد بلکه به رشد آنان کمک می‌کند و عادات خواندن طولانی‌مدت را تشویق می‌کند که ممکن است برای زندگی بزرگسالی نیز مفید باشد.

یافته‌های این تحقیق در مجله Psychological Medicine منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha