آمارهای منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی از افزایش شمار قربانیان مصرف مشروبات الکلی در کشور حکایت دارد. آماری تکان‌دهنده که زنگ خطر را در این‌باره به صدا درآورده است.

نیمه پنهان مرگ‌های الکلی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، اما این یک روی سکه است؛ چرا که روی دیگر ماجرا حوادثی است که بر اثر مصرف چنین نوشیدنی‌هایی رقم می‌خورد؛ از تصادف و درگیری تا قتل. در این گزارش به واکاوی این موضوع پرداخته‌ایم. بنابر آمار پزشکی قانونی که نسخه‌ای از آن در اختیار همشهری قرار گرفته است، سال گذشته در کشور 644نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست دادند.

95نفر از این افراد قربانی مصرف اتانول شدند و 549نفر دیگر افرادی بودند که متانول نوشیده بودند یا همزمان با موادمخدر الکل مصرف کرده بودند و یا به دلایل دیگری ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست داده بودند. مقایسه این آمار با آمار قربانیان مصرف الکل در سال 1400از رشد تعداد جان‌باختگان حکایت دارد که در تازه‌ترین آمار منتشر شده مربوط به پایتخت نیز این موضوع به چشم می‌خورد.

جایی که در 2‌ماه ابتدایی امسال 26نفر قربانی نوشیدنی‌های الکلی شده‌اند که ۲۲نفر از آنها بر اثر مصرف متانول و ۴نفر براثر مصرف اتانول جان خود را از دست داده‌اند. مقایسه این آمار با مدت مشابه سال قبل نیز از افزایش تعداد قربانیان حکایت دارد. در فروردین و اردیبهشت 1401، در مجموع 19نفر در استان تهران قربانی نوشیدنی‌های الکلی شدند که 13نفر از آنها براثر مصرف متانول و 6نفر بر اثر مصرف اتانول جان باختند.



قربانیان الکل در جهان


آمار منتشر شده درباره مرگ صدها نفر در کشورمان به‌دلیل مصرف الکل در شرایطی است که تولید، نگهداری و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در کشور ممنوع است و این کار جرم محسوب می‌شود. اما در سایر کشورها که محدودیتی در این‌باره وجود ندارد نیز الکل سالانه قربانیان زیادی می‌گیرد. مثلا طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی سالانه در آمریکا بالغ بر 141هزار نفر بر اثر مصرف نوشیدنی‌های الکلی جان خود را از دست می‌دهند. این آمار در هند بیش از 43هزار نفر و در روسیه بالغ بر 37هزار نفر است. به این آمار وحشتناک باید معلولیت و سایر مشکلات ناشی از مسمومیت با مشروبات الکلی را نیز افزود.



نیمه پنهان ماجرا


علاوه بر افرادی که به‌طور مستقیم براثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست می‌دهند، افراد زیادی نیز به‌طور غیرمستقیم قربانی‌می‌شوند. نمونه آن رانندگانی که بعد از مصرف مشروبات الکلی پشت فرمان خودرو نشسته و جان سایر شهروندان را به بازیچه می‌گیرند. یکی از مرگبارترین حوادثی که مقصر آن یک راننده مست بود چندی قبل در بزرگراه شهید بابایی اتفاق افتاد و در جریان آن راننده مست موجب مرگ 5 کارگر فضای سبز شهرداری شد.

در این حادثه تلخ پژو 206در مسیر غرب به شرق بزرگراه بابایی در حال حرکت بود که از مسیر اصلی منحرف و با ۶نفر از کارگران فضای سبز که منتظر سرویس در فضای حاشیه بزرگراه نشسته بودند برخورد کرد و درنهایت جان 5نفر از آنان را گرفت. بررسی سلامتی سرنشینان پژو نشان داد که ۳ نفر از آنها ازجمله راننده مشروبات الکلی مصرف کرده بودند.



جنایات الکلی


«مست بودم و اختیاری از خودم نداشتم که مرتکب قتل شدم» این ادعای بعضی از متهمانی است که به اتهام قتل دستگیر می‌شوند. مرور چنین پرونده‌هایی روی دیگر ماجرای مصرف مشروبات الکلی است که نه‌تنها زندگی فرد مصرف‌کننده بلکه زندگی افراد دیگری را به نابودی می‌کشاند. یکی از این ماجراهای هولناک پرونده درگیری مرگبار در یکی از پارک‌های غرب تهران است که منجر به قتل شد.

متهم این پرونده که 20سال داشت در جلسه محاکمه درباره روز حادثه گفت: در خانه‌مان مشروب خورده بودم. نخستین بار بود که چنین کاری می‌کردم. حالت درستی نداشتم. دوستم تماس گرفت و از من خواست تا از خانه‌مان به محله آنها بروم. من هم با موتور به پارک رفتم و آنجا با چند نفر دیگر بازهم مشروب خوردم. اصلا حال طبیعی نداشتم و دوستانم می‌گویند در حال عربده‌کشی بودم. مقتول که برای تفریح به پارک آمده بود، مقابلم ایستاد و به من به‌خاطر رفتارهایم اعتراض کرد. من هم چون مشروب خورده بودم، کارهایم دست خودم نبود و جسارت زیادی پیدا کرده بودم و با چاقو او را زدم و فرار کردم. این جوان درنهایت به قصاص محکوم شد.

نیمه پنهان مرگ‌های الکلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha