فشار خون بالا، یکی از مشکلات شایع در بین بزرگسالان است و گفته‌شده 1 نفر از هر 3 نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این وضعیت، خون به‌شدت به دیواره رگ‌ها فشار می‌آورد و ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و حتی افزایش خطر مرگ شود. ازآنجاکه فشار خون بالا می‌تواند عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی باشد، پیشگیری از آن بسیار مهم است.

گیاهان مناسب برای بهبود فشار خون بالا

هرچند که داروها به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی درمان فشار خون بالا تجویز می‌شوند، اقدامات مهمی همچون تغذیه و ورزش نیز می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. به‌علاوه، برخی گیاهان دارویی و مکمل‌ها هم می‌توانند در کاهش فشار خون مؤثر باشند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


سیر

در میان انواع درمان فشار خون بالا، سیر جایگاه خاص خود را دارد. سیر به‌عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ترکیبات حاوی گوگرد شناخته‌شده و شامل آلیسین می‌شود. این ماده ممکن است بر فشار خون بالا و عملکرد قلب در بیماری‌های مزمن کلیوی تأثیر بگذارد. همچنین، آلیسین می‌تواند به شل شدن رگ‌های خونی و تقویت گردش خون سالم هم کمک کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که عصاره سیر می‌تواند فشار خون را به شکل مشابه با برخی داروهای شیمیایی کاهش دهد.

درنتیجه این گیاه دارویی به افزایش جریان خون و شل کردن رگ‌های خونی کمک کرده و کاهش فشار خون را آسان می‌کند. برای اینکه از فواید سیر بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کرده یا از عرق سیر استفاده کنید.

ریحان

ریحان، این گیاه معطر و خوشبو که بیشتر به دلیل استفاده در غذاهای ایتالیایی شناخته‌شده، حاوی ترکیباتی است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام اوژنول است که مانند یک مسدودکننده طبیعی کانال کلسیم عمل می‌کند. در اصل با جلوگیری از ورود کلسیم به مکان‌هایی که به آن تعلق ندارد، به آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند.

گیاهان مناسب برای بهبود فشار خون بالا

ریحان علاوه بر استفاده در غذاهای ایتالیایی، در درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون، سرماخوردگی، آنفولانزا، آرتریت و غیره بسیار مؤثر است. اوژنول موجود در برگ‌های ریحان با شل کردن رگ‌های خونی، به کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند. برای به دست آوردن فواید ریحان، نوشیدن چای ریحان، استفاده از عرقیات ریحان یا جویدن آن به‌صورت خام توصیه می‌شود. این گیاه دارویی باعث کاهش استرس و اضطراب هم می‌شود.

دارچین

برخی مطالعات نشان می‌دهند که دارچین باعث باز و شل شدن رگ‌های خونی ما شده و فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مداوم دارچین ممکن است در کنار سایر درمان‌ها، به حفظ فشار خون سالم کمک کند.

دارچین بخشی جدایی‌ناپذیر از غذاهای هندی و البته ایرانی است و برای درمان بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا استفاده می‌شود. این گیاه دارویی به گشاد و شل شدن رگ‌های خونی کمک کرده و منجر به کاهش فشار خون می‌شود. به همین دلیل در لیست انواع عرقیات گیاهی برای فشار خون بالا جایگاه خاص خود را پیدا کرده است. برای به دست آوردن فواید دارچین، می‌توانید آن را به غذاهای خود اضافه کنید یا به‌صورت عصاره از آن استفاده کنید. درمجموع، دارچین یک گزینه سالم و طبیعی برای حفظ سلامتی قلب و عروق شماست.

زنجبیل

زنجبیل یکی از درمان‌های گیاهی برای کاهش فشار خون بالا است. این گیاه با خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی می‌تواند به درمان فشار خون کمک کند. زنجبیل حاوی ماده‌ای به نام گینجرول است که می‌تواند عوارض فشار خون بالا را کاهش دهد. علاوه بر این، زنجبیل می‌تواند عملکرد قلبی و عروقی و جریان خون در بدن را نیز بهبود بخشد. برای استفاده از این گیاه به‌عنوان درمان فشار خون بالا، می‌توان آن را به‌صورت‌ ترشی یا پودر در غذاها مصرف کرد.

گیاهان مناسب برای بهبود فشار خون بالا

جعفری

جعفری، یک منبع خوب از ویتامین C و کاروتنوئیدها (آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به گیاهان رنگ می‌دهند) به شمار می‌رود. آنتی‌اکسیدان‌های مانند این می‌توانند به کاهش فشار خون و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول «بد»، عوامل خطر بیماری قلبی کمک کنند. برای به دست آوردن فواید جعفری، می‌توانید از آن در سالاد و انواع سوپ استفاده کنید.

کرفس

کرفس هم به‌عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم شناخته‌شده و می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد کمک کند. نتایج مطالعات انجام‌شده روی افراد مبتلابه فشار خون بالا، نشان داده‌اند که مصرف دانه‌های کرفس می‌تواند باعث کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب ما شود. به‌علاوه، گیاه کرفس حاوی فیبرهای مختلفی است که برای سلامتی دستگاه گوارش بسیار مفید هستند. مصرف مناسب کرفس، به دلیل حضور همین فیبر، موجب کاهش سطوح بالای کلسترول در بدن می‌شود. لذا می‌توانید از کرفس و یا عصاره آن به‌صورت یک میان وعده مناسب برای فشار خون و حفظ سلامتی قلب و گوارش استفاده کنید.

آویشن

آویشن حاوی اسید رزمارینیک است که به‌خوبی موجب بهبود جریان خود در بدن شده و رگ‌های خونی را شل می‌کند. برخی مطالعات روی حیوانات نشان داده است که اسید رزمارینیک با مسدود کردن آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، فشار خون را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. آویشن با خاصیت ضدالتهابی خود می‌تواند موجب تسکین درد نیز شود.

برخی از گیاهان طبیعی مثل چای سبز، سیر، زنجبیل، نعناع، فلفل قرمز و ... می‌توانند به‌عنوان درمان فشار خون بالا مؤثر واقع شوند. برای کنترل فشار خون، رعایت تغذیه سالم، ورزش منظم و کاهش استرس نیز حائز اهمیت است. استفاده از گیاهان و مکمل‌های طبیعی برای درمان فشار خون بالا به‌عنوان درمان اصلی این بیماری محسوب نمی‌شوند و اگر در وضعیت حادی هستید، باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. به خاطر داشته باشید پیش از شروع مصرف هرگونه گیاه و مکمل طبیعی توصیه می‌شود با پزشک معالج خود مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha