شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 357502

یک کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان بیان اینکه متاسفانه باور اشتباه مردم به اینکه کپک‌ها با حرارت و گرما از بین می‌روند، گفت: دمای بالا قادر به از بین بردن کپک‌ها نیست بلکه گرما و رطوبت بالا باعث می‌شود که رشد کپک‌ها تسریع شود.

کپک‌ها با حرارت و گرما از بین نمی‌روند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،زهرا آزاد شهرکی در خصوص کپک مواد غذایی و میوه و سبزیجات، اظهار کرد: هزاران نوع مختلف کپک وجود دارد و تقریباً در هر محیطی یافت می شود، می‌توان گفت کپک روش بازیافت طبیعت است که علاوه بر اینکه در غذا وجود دارد، می‌توان آن را در داخل خانه در شرایط مرطوب نیز یافت.


وی با اشاره به اینکه کپک می‌تواند تقریباً روی همه غذاها کپک رشد کند، افزود: برخی از انواع غذاها نسبت به سایرین مستعد رشد کپک هستند، غذاهای تازه با محتوای آب بالا آسیب پذیرتر هستند، از طرفی مواد نگهدارنده احتمال رشد کپک‌ها و همچنین رشد میکروارگانیسم‌ها را کاهش می‌دهند.


این کارشناس تغذیه بیان کرد: در دنیا صدها کپک وجود دارد با مصرف مواد غذایی بخشی از کپک‌ها را وارد بدن می‌کنیم که بسیاری از این کپک‌ها بیماری زا نیستند اما اگر مقدار زیادی از کپک‌ها مصرف شود می‌توانند خطر ساز باشند به عبارتی بدن انسان می‌تواند تا حدودی در مقابل کپک‌ها مقاومت کند، اما برخی از کپک‌ها خطرناک و یا کشنده هستند و حتی با یک بار مصرف هم مشکل ایجاد، پس بهتر است احتیاط شود.


وی گفت: معمولاً وقتی کپک روی غذا رشد می‌کند با چشم انسان قابل مشاهده است و ظاهر غذا را تغییر می‌، غذا ممکن است نرم شود و رنگ آن تغییر کند، که بر همین اساس موادغذایی که سطح آن را کپک پوشانده است نباید مصرف نشود شاید تصور عموم این باشد اگر قسمت کپک زده را جدا سازی کنیم مابقی آن مواد غذایی بی خط است اما در اکثر مواقع این تصور اشتباه است.


این کارشناس تغذیه گفت: قسمت‌های مختلف یک کپک شامل ریشه، ساقه و کلاهک است و ریشه‌های کپک تا عمق مواد می‌توانند پیشروی کنند و با جدا کردن بخش کپک زده از بین نمی‌روند و همچنین در کلاهک این کپک‌ها دانه‌های خیلی ریزی وجود دارد که در هوای اطراف آن ماده غذایی و در سطح ماده غذایی پخش هستند و با بویدن کپک فرد ممکن است دچار آلرژی شود.

آزاد با اشاره به اینکه تنها کپک نیست که می‌تواند در غذا زنده بماند بلکه باکتری‌های نامریی می‌توانند همراه با آن رشد کنند، افزود: باکتری‌ها می‌توانند بیماری تهوع، اسهال و استفراغ ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه باور اشتباه مردم به اینکه کپک‌ها با حرارت و گرما از بین می‌روند تصریح کرد: دمای بالا قادر به از بین بردن کپک‌ها نیست بلکه گرما و رطوبت بالا باعث می‌شود که رشد کپک‌ها تسریع شود.


کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان گفت: نکته نگران کننده استفاده مواد غذایی کپک زده برای دام و طیور است که یک سم سرطان زا به نام آفلاتوکسین وارد بدن دام و طیور می‌کند و درنهایت با استفاده انسان از محصولات دام و طیور این سم در کبد انسان ذخیره شده و باعث ایجاد سرطان‌های مختلف خواهد شد. که بر همین اساس نان و مواد کپک زده برای مصرف دام و طیور نباید استفاده شود.


آزاد خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده کپک برروی مواد غذایی آن را به طور کامل دور ریخته شود، کپک رب گوجه، پنیرها و نان که لکه آبی رنگ یا مشکی رنگ دارند بسیار خطرناک هستند و باید دور ریخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha