یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 357545

درد در انگشت شست پا می‌تواند آزار دهنده باشد و کارهای روزانه‌ ما را هم دچار اختلال کند؛ برای همین بهتر است تا حد ممکن از التهاب در آن پیشگیری کنیم و علل و زمینه‌های آن را بشناسیم.

4 علت شایع درد مفصلی شست پا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، درد مفاصل در انگشت شست پا می‌تواند چند علت مختلف داشته باشد. شایع‌ترین آن آرتریت است، اما بونیون، نقرس و بیماری‌های کمتر شناخته شده‌ای مانند سزاموئیدیت هم می‌تواند باعث این نوع درد شود. درد در مفصل شست پا ممکن است با سفتی و گرفتگی، تورم یا احساس ساییدگی همراه باشد. در این مطلب به معرفی ۴ بیماری شایع که باعث درد در مفصل شست پا می‌شود، به همراه کارهایی که می‌توانید برای تسکین آن انجام دهید، خواهیم پرداخت.



آرتریت روماتوئید شست پا


شایع‌ترین شکل آرتریت که مفصل شست پا را درگیر می‌کند، آرتروز است. این بیماری ناشی از تجزیه بافت‌هایی است که انتهای استخوان‌ها را در جایی که در مفصل به هم می‌رسد، می‌پوشاند.علت ابتلا به آرتریت شست پا| آرتروز ممکن است به‌دلیل مشکلاتی در ساختار یا حرکت پا ایجاد شود که به ساییدگی و پارگی بیش از حد غضروف منجر می‌شود. این موضوع باعث درد ناشی از مالش استخوان‌ها به هم در هنگام حرکت می‌شود. تروماهایی مانند شکستگی یا دررفتگی انگشت شست پا هم می تواند به آرتروز منجر شود.

علایم آرتریت مفصل شست پا ممکن است شامل درد، احساس ساییدگی، گرفتگی و تورم باشد. این درد عموماً هنگام ایستادن و راه رفتن احساس می‌شود.گاهی اوقات راه رفتن برای افراد مبتلا به آرتروز انگشت، با درد همراه است و ممکن است آن‌ها برای جبران آن طرز راه رفتن آنتالژیک (تسکین دهنده) را جایگزین کنند که الگویی غیرطبیعی است. این موضوع در نهایت می‌تواند به درد در مچ پا، زانو، لگن یا کمر منجر شود.


بونیون


بونیون یک برآمدگی بزرگ و گرد روی مفصل شست پاست و معمولاً باعث بروز هالوکس والگوس (انحراف انگشت شست به سمت انگشت کوچک پا) می‌شود. بونیون می‌تواند در راستای خط میانی بدن بزرگ‌تر شود و به این ترتیب در کفش‌های جلوتنگ درد بیشتری خواهد داشت. با گذشت زمان، انگشت شست انحراف بیشتری به سمت انگشت کوچک پا پیدا می‌کند و به همه انگشتان دیگر فشار وارد می کند و جای آن‌ها را تغییر می‌دهد.

در حالت طبیعی نتیجه این اتفاق، پهن‌تر شدن جلوی پا و بروز برآمدگی قرمز، ملتهب و گاهی متورم در سمت انگشت شست پاست. بونیون‌ها به دلیل جابه‌جایی مفصل شست پا ایجاد می‌شود. گاهی اوقات رشد استخوان به علت دررفتگی بیشتر می شود یا در آن مفصل، آرتریت پدید می آید.عواملی که در بروز بونیون نقش دارد، عبارت اند از: ژنتیک، حرکت پا، کفش‌های تنگ و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)


نقرس شست پا


نقرس می‌تواند روی مفصل شست پا اثر بگذارد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که اسید اوریک در خون زیاد و باعث تشکیل کریستال‌هایی شود که درون یک مفصل (معمولاً مفصل انگشت شست پا) رسوب می‌کند. پوداگرا، نام علمی نقرس در مفصل انگشت شست پاست. علایم آرتریت نقرسی شامل مفصل متورم، قرمز، داغ و به شدت دردناک است. در صورت درمان نشدن حملات نقرس و تکرار آن‌ها برای چندین سال، ممکن است به آسیب شدید مفصلی منجر شود.


انگشت چمنی


انگشت چمنی، یک آسیب شایع مربوط به ورزش است و باعث ایجاد درد در کف مفصل شست پا می‌شود. این آسیب زمانی رخ می دهد که انگشت پا در حین خم شدن، نیروی شدیدی را تحمل کند. شرایط چمن سخت، کفش‌های ورزشی غیر استاندارد و فشار ناشی از دویدن روی انگشت پا، ممکن است همگی در این آسیب دیدگی نقش داشته باشد. بسته به شدت آسیب، علایم می‌تواند شامل تورم، تغییر رنگ و درد باشد. در پایان سزاموئیدیت هم می تواند علت پنجم باشد که تشخیص بهتر علایم آن با پزشک است ودر هرحال بهترین کار بعد از انواع احساس درد این است که با پزشک مشورت کنید تا زمان طلایی برای درمان را از دست ندهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha