دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 357593

دنیا گرم‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. متوسط گرم‌ترین دمای ثبت شده در جهان 17.2است و این رقم دانشمندان را نگران‌تر از قبل کرده است. آنها دلیل گرمای هوا را 2چیز اعلام کرده‌اند: تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی و پدیده‌ای به نام ال‌نینو.

کاهش 90درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،ایران نیز با این دو عامل روزهای گرمی را تجربه می‌کند.مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرد که در هفته آینده گرم‌ترین هفته تیرماه ثبت خواهد شد. خبرهای هواشناسی پیش‌بینی دمای هوای بالای 40درجه را برای اکثر نقاط کشور از گلستان تا کرمانشاه، یزد تا سواحل دریای شمال کشور دارد.

هر چه دما بالاتر برود، احتمال آتش‌سوزی بیشتر می‌شود. در مناطقی که بارندگی‌های بهاره بیشتر از نرمال بوده، آتش‌سوزی وسیع‌تر و غیرقابل کنترل‌تر بوده است.به‌طور میانگین سالانه حدود 14هزار هکتار از جنگل‌های کشور در آتش‌سوزی‌هایی با منشأ انسانی (عمدی و غیرعمدی) و غیرانسانی می‌سوزند و اگر همین روند فاجعه‌بار ادامه یابد، تا چند دهه آینده، دیگر اثری از مناطق جنگلی باقی نخواهد ماند.


ارتباط بارش با آتش‌سوزی


حمیدرضا قنبری، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی: به‌طور کاملا استثنایی در سال 1401به‌دلیل شرایط خاص هوایی و کمبود بارش، میزان پوشش مرتعی در جنگل‌های کشور شامل هیرکانی، زاگرسی، ایرانی- تورانی، عمانی‌ و ارسباران بسیار کمتر از قبل بود؛ در نتیجه میزان آتش بسیار کمتر از سال‌های قبل بود. کاهش 90درصدی آتش‌سوزی به‌دلیل اقدامات سازمان نبوده، بلکه پوشش علفی کمتر بوده است.

سال 1400 درست برعکس سال 1401 بود و در نتیجه هم از نظر فقره (148درصد) و هم در سطح(168درصد) آتش‌سوزی‌ در مراتع و جنگل‌ها بیشتر بود. آتش‌سوزی در سطح جنگل یا به‌صورت سطحی یا تنه‌ای و تاجی است، در کشور ما خوشبختانه این اتفاق به‌صورت سطحی و در حد پوشش کف جنگل است.

کاهش 90درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha