اگر به دنبال راهی برای درمان تعریق زیاد هستید، ابتدا باید ببینید علت تعریق زیاد چیست. رژیم غذایی نامناسب، استرس، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و بیماری هایپرهیدروزیس برخی از دلایل تعریق زیاد است.

بهترین روش برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در فصل تابستان به سر می‌بریم و اهمیت رعایت بهداشت فردی بیش از همیشه لازم است، اما برخی افراد به دلایل مختلف دچار تعریق بیش از اندازه می‌شوند که گاهی این تعریق‌ها به فصل خاصی نیز برنمی‌گردد و به جز اطرافیان به خودشان نیز از نظر روانی آزار می‌رساند. زیرا عرق کردن آنها برخلاف تعریق سایرین معمولی نیست؛ به طوری که میزان تعریق این افراد از حالت طبیعی خارج و بیش از اندازه می‌شود. به این نوع تعریق زیاد، هایپرهیدروزیس می‌گویند. معمولا هم تعریق زیاد در زیر بغل، کف دست و کف پا و گاهی سر و صورت این افراد احساس می‌شود.

دکتر «شهرام آریایی نژاد» متخصص پوست، مو و زیبایی در این باره گفت: تعریق مکانسیم طبیعی بدن است و برای تنظیم درجه حرارت بدن روی می‌دهد. در واقع پوست در زمان گرمای زیاد یا فعالیت زیاد و... غدد عرق را فعال می‌کند و عمل تعریق را انجام می‌دهد؛ در نتیجه با تبخیر رطوبت سطح پوست در سطح بدن خنکی ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما یکسری غدد عرق داریم که در برخی قسمت‌های بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و... بیشتر است. سایر غددهای عرق هم در سطح بدن پراکنده هستند. اما ما در زیر بغل بیشترین میزان تولید عرق را داریم. زمانی که میزان تعریق بیش از اندازه باشد خود رابه صورت بیماری ظاهر می‌کند.

نقش بیماری‌ها در تعریق بیش از اندازه


آریایی نژاد با اشاره به اینکه برخی بیماری‌ها در تعریق بیش از اندازه نقش دارند، گفت: برخی بیماری‌ها مانند سرطان، تیروئید و... می‌توانند در افزایش تعریق نقش داشته باشند. از سوی دیگر، برخی مسائل روانی مانند اضطراب، فوبیا و ترس نیز به تعریق بیش از اندازه منجر می‌شوند. در چنین حالتی که فرد تعریق بیش از اندازه دارد می‌گوییم دچار هایپرهیدروزیس است.

وی درباره عرق کردن کف دست و پا نیز گفت: عرق کردن کف دست و پا نیز در برخی افراد ممکن است به دلایل مختلف ژنتیکی، روانی، اختلال هایپرهیدروزیس و اختلالات تیروئیدی رخ دهد. عرق کف دست و پا گاهی ارثی است و گاهی می‌تواند نشانه بروز یک بیماری و اختلال باشد. معمولا هر وقت به افرادی که کف دستشان عرق می‌کند دست می‌دهید، دستشان خیس است که باعث می‌شود آنها از لحاظ اجتماعی طرد شوند. چون تماس با یک دست خیس برای افراد عادی قابل تحمل نیست. برای همین روی روحیه و روان این افراد تاثیر منفی می‌گذارد و چون از اجتماع طرد و به‌شدت منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند. در کل افرادی که مبتلا به هایپرهیدروزیس هستند، به دلیل استرس و نگرانی که از بوی پا یا زیربغل دارند گوشه‌گیر می‌شوند و ممکن است همیشه اضطراب درونی داشته باشند.

درمان تعریق با بوتاکس


این متخصص پوست، مو و زیبایی به درمان‌ تعریق نیز اشاره کرد و گفت: درمان‌های مختلفی برای تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس وجود دارد؛ از درمان‌های مغناطیسی و بوتاکس گرفته تا درمان‌های دارویی. اما درمان‌های دارویی به اندازه بوتاکس چندان موثر نیست. مثلا استفاده از ضد عرق‌ها هم نقش خیلی مهمی بازی نمی‌کنند. بوتاکس باعث می‌شود که غدد تعریق ناحیه‌ای از بدن مانند زیربغل بسته شود. این روش به‌عنوان کاهنده تعریق، عوارض خاصی هم ندارد و در دو سه سال اخیر این نوع درمان بسیار رواج پیدا کرده است؛ به طوری که مانع از تکثیر بوی بد در افراد شده است.

آریایی نژاد افزود: غدد تعریق در بدن در قسمت‌هایی مانند زیربغل با سیگنال‌های عصبی تحریک و فعال می‌شوند. با تزریق بوتاکس در این نواحی سیگنال‌های تحریک کننده عصبی به صورت موقت مسدود می‌شوند و در نتیجه جلوی تعریق بیش از حد گرفته می‌شود.

نقش تغذیه در تعریق


آریایی نژاد افزود: رعایت بهداشت فردی اهمیت دارد، اما برای کسانی که دچار تعریق زیاد هستند باید کار اساسی‌تری صورت گیرد. تغذیه و گاهی مصرف دخانیات و الکل نیز تاثیرگذار است. مصرف الکل دمای بدن و متابولیسم بدن را بالا می‌برد. استفاده از مام و ژیلیت نیز چون هیدروکسید آلومینیوم دارند به‌عنوان اولین ضد عرق‌ها در دنیا رواج یافت که بی‌تاثیر نبوده و حتی نتایج خوبی هم داشته است، اما به طور کامل کنترل کننده تعریق نیستند. یکی از معضلات استفاده از مام خسارتی است که به لباس می‌زند و درکل نتیجه مطلوبی برای همه ندارد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی در پایان گفت: فراموش نشود که ما برای درمان تعریق قبل از هر چیز باید به دنبال بیماری‌ها و دلایل زمینه‌ای آن بگردیم. ببینیم آیا شخصی که تعریق زیاد دارد دچار تیروئید یا اظطراب است؟ اضطراب نقش مهمی در جامعه ما در تعریق بیش از اندازه دارد که نمی‌شود منکر آن شد. افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس با درمان به کمک بوتاکس نتیجه کافی را خواهند گرفت و نباید تا این حد از نظر روانی نگران باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha