استادیار سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه، همه نقایص و ناهنجاری‌های بدو تولد قابل پیشگیری نیست، راه‌هایی را برای کاهش این مخاطرات توصیه کرد.

راهکارهایی برای پیشگیری از ناهنجاری‌های بدو تولد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر بهار مرشدب هبهانی دوشنبه ۱۹ تیر در یک کارگاه آموزشی گفت: بانوانی که قصد باردار شدن را دارند باید قبل از بارداری، با مشورت پزشک، مصرف بعضی مکمل‌ها نظیر "اسید فولیک" را آغاز کنند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه مصرف مکمل‌ها می‌تواند در دوران بارداری نیز ادامه یابد، گفت: "اسید فولیک" به جلوگیری از بروز نقص در ستون فقرات و سیستم عصبی جنین کمک کند.

مرشدبهبهانی خاطرنشان کرد که مصرف ویتامین‌هایی مانند ویتامین D در دوران بارداری، به مادران توصیه می‌شود.

او ادامه داد: برای پیشگیری از بروز نقص در روند طبیعی رشد جنین، اکیدا تاکید می‌شود که مادران قبل و در حین و بعد از بارداری، به هیچ عنوان الکل، موادمخدر و تنباکو استفاده نکنند.

این پزشک متخصص با یادآوری اینکه تجویز و مصرف داروها توسط مادر باردار و شیرده، باید با تشخیص و تجویز پزشک باشد، اضافه کرد: بانوان هنگام بارداری باید در مصرف برخی داروها محتاط عمل کنند.

او هشدار داد: بعضی داروهایی که به طور معمول بی خطر تلقی می‌شود امکان دارد که در مادران باردار منجر به بروز نقص و عوارضی در جنین شود.

این استاد دانشگاه گفت: توصیه می شود که مادران باردار در مورد همه داروها حتی داروهای بدون نسخه، با پزشک خود مشورت لازم را داشته باشند.

او دریافت بعضی واکسن‌ها را برای مادران باردار، بی‌خطر دانست و گفت: در واقع برخی از واکسن‌ها می‌تواند به جلوگیری از نقص‌های مادرزادی کمک کند. اما خطر آسیب رساندن به جنین در حال رشد با برخی از واکسن‌های ویروس زنده وجود دارد، بنابراین این واکسن‌ها نباید در دوران بارداری تزریق شود. بر همین اساس توصیه می‌شود مادر در این مورد با پزشک خود مشورت داشته باشد.

مرشدبهبهانی ضمن توصیه به زوج‌ها برای انجام مشاوره ژنتیک، گفت: این اقدام می‌تواند به زوج‌هایی که سابقه خانوادگی نقص یا سایر عوامل خطرزا برای نقایص مادرزادی را دارند، کمک فراوانی کند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: زمانی که به داشتن فرزند فکر می کنیم، بهتر است با مشاوره، بارداری سالم و کم خطری را برای خود رقم زنیم.

این پزشک متخصص یادآور شد که متخصصان درمانگاه امام رضا(ع) در شیراز، با ایجاد کلینیک سلامت باروری و جوانی جمعیت، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هرهفته، به بانوان و زوج‌های جوان، برای داشتن بارداری سالم، مشاوره می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha