سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 357701

آیا گاهی اوقات انگشت شست شما بی اختیار حرکت می کند؟ گاهی اوقات حرکت غیر ارادی انگشت شست، به دلیل بیش از حد کار کشیدن از عضلات است، اما می تواند به معنای مسئله ی جدی تری نیز باشد.

دلیل حرکت غیرارادی انگشت شست چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، شما در حال کار روی پروژه خود هستید و ناگهان متوجه می شوید که انگشت شست شما یک حرکت غیر ارادی انجام می دهد، آیا باید نگران باشید؟ این به حرکت غیرارادی و اسپاستیک انگشت شست شما اشاره دارد که به نظر می رسد خود به خود حرکت می کند و می تواند یک لرزش ظریف، یک حرکت سریع یا تکان دادن ساده باشد. اما علت آن چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

دکتر راهول رای کاکار، روان‌پزشک، بیمارستان‌های بین‌المللی سانار، گوروگرام، مشاور و جراح مغز و اعصاب، بیمارستان PD هندوجا و MRC، درباره این حرکت غیر ارادی انگشت شست توضیح می دهد.

چه چیزی باعث انقباض غیر ارادی انگشت شست می شود؟

علل تکان دادن انگشت شست می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در برخی موارد، ورزش بیش از حد و تهاجمی می تواند منجر به انقباض عضلانی شود، اما در برخی دیگر ارثی است . دکتر کاکار توضیح می دهد که در برخی موارد، این نشانه برخی از بیماری های زمینه ای است که ممکن است افراد به طور موقت یا به دلایل ژنتیکی با آن زندگی کنند. برخی از علل رایج انقباض غیرارادی انگشت شست، همانطور که متخصصان اشاره کرده اند عبارتند از:

1. سطوح پایین منیزیم

بدن ما منیزیم تولید نمی کند، به همین دلیل است که خوردن غذاهای غنی از منیزیم بسیار مهم است. به علاوه، کمبود منیزیم می تواند منجر به سفت شدن و انقباض عضلات شود که به آن Hypomagnesia می گویند. در حالی که بدن شما خود منیزیم تولید نمی کند، کمبود آن می تواند جذب سایر مواد مغذی را مختل کند.بهتر است اسفناج، موز، غلات کامل و عدس مصرف کنید تا به رژیم غذایی خود منیزیم اضافه کنید.

2. استرس

استرس، احساسات قوی و تحریک پذیری به طور بالقوه می تواند در بسیاری از موارد منجر به کشیدگی عضلانی شود. یکی از دلایل حرکت غیرارادی انگشت شست نیز استرس بیش از حد است.

3. الگوی خواب ناسالم

اگر برای مدت زمان زیادی کم خوابی بکشید یا الگوی خواب نامناسبی داشته باشید، انتقال دهنده های عصبی در مغز شما ساخته می شوند که اغلب باعث کشیدگی عضلانی یا لرزش غیرارادی می شوند.

4. دارو

برخی از داروها ممکن است باعث انقباض عضلات و به ویژه عضلات انگشت شست شوند. استروئیدها و مکمل هایی مانند داروهای ضد صرع مانند فنی توئین و کاربامازپین برخی از این داروها هستند.

5. خستگی یا استفاده بیش از حد از عضلات

حرکات مداوم یا تکراری که منجر به فعالیت بیش از حد عضلانی می شود، مانند بازی های ویدیویی، تایپ کردن، می تواند عضلات انگشت شست را تحت فشار قرار دهد و منجر به انقباض شود.

علل جدی انقباض غیرارادی انگشت شست

در اینجا چند مورد جدی تر از علل انقباض غیرارادی انگشت شست آورده شده است:

1. ضایعات مغزی

تومورهای مغزی یا ضایعات عفونی در مغز (Tuberculoma، Neurocysticercosis) نقشی در حرکت غیرارادی انگشت شست دارند، بخش خاصی از آنها بر اساس موقعیت بحرانی خود می توانند به صورت حرکات غیر ارادی انگشت شست ظاهر شوند. با این حال، این بیماری که می تواند منجر به انقباض انگشت شست شود، یک بیماری خیلی رایج نیست.

2. لرزش اساسی خوش خیم

اینها حرکات غیر ارادی ظریفی هستند که انگشتان هر دو دست را درگیر می کنند.

این لرزش در حین حرکات بارزتر می شود. ب صورت دوره ای اتفاق می افتد و با افزایش سن و در موقعیت های استرس زا بدتر می شود.

شدت و فرکانس این بیماری در طی یک دوره زمانی و با افزایش سن افزایش می یابد و معمولا ارثی است.

این بیماری هم مردان و هم زنان را مبتلا می کند، اما در مردان بیشتر دیده می شود.

3. بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون (PD) یک اختلال پیشرونده است که بر سیستم عصبی ما تأثیر می گذارد و به صورت لرزش و سایر علائم به شکل سفتی و کندی حرکت ظاهر می شود. همچنین می تواند با تغییرات خلقی، مشکل در غذا خوردن، خستگی، یبوست، اختلالات حافظه، هذیان و توهم همراه باشد. علت دقیق PD هنوز مشخص نیست.

سایر علل جدی این بیماری عبارتند از:

  • اسکلروز جانبی آمیوتروفیک
  • آسیب عصبی (نوروپاتی)
  • آتروفی عضلانی نخاعی
  • ضعف عضلانی (میوپاتی)
  • فیزیولوژیکی (مانند اضطراب، ترس، خشم)
  • سکته
  • آسیب سر
  • اختلالات خود ایمنی
  • مصرف بیش از حد دارو
  • وابستگی به الکل
  • علل ارثی مانند بیماری ویلسون

چگونه از انقباض غیر ارادی انگشت شست جلوگیری کنیم؟

در حالی که هیچ درمان خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد، پزشک شما ممکن است دوره درمانی را با توجه به تکان دادن انگشت شست غیرارادی توصیه کند.

علل زمینه ای به منظور کنترل علائم و شرایط ایجاد کننده مشکل درمان می شوند. ممکن است پزشک برخی از تمرینات تقویت کننده عضلات را نیز به شما توصیه کند.

شما باید مراقب محرک ها باشید و اگر همچنان ظاهر می شود، با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha