مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین امنیت غذایی پایدار تاکید کرد و با اشاره به تأثیر هوش مصنوعی بر صنایع غذایی، گفت: استفاده از این تکنولوژی کمک خوبی به ایمنی غذا و دارو می‌کند.

هوش مصنوعی به کمک متخصصان برای ایمن سازی غذا و دارو می‌آید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا؛ فرامرز خدائیان روز چهارشنبه در نشست تخصصی نیازهای فناورانه صنایع غذایی استان فارس که با حضور تولیدکنندگان برتر محصولات غذایی، اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان نهادهای علمی و فناوری و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و در حاشیه همایش روز جهانی ایمنی غذا برگزار شد با بیان اینکه مصرف فرآورده‌های غذایی صنعتی بر سنتی اولویت دارد، اظهار کرد: صنعتی‌سازی محصولات سنتی در صنایع غذایی ایران و تغییر ساختار تولید فرآورده‌های غذایی از سنتی به صنعتی می‌تواند هم تولید را افرایش دهد و هم ایمنی غذا را بهبود ببخشد. برای تحقق این امر و ارزیابی کیفیت غذا نیاز است که از امکانات و تجهیزات به روز بهره ببریم.

وی ادامه داد : در بخش صنعت در بحث ایمنی غذا استفاده از دانش و علم و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار حائز اهمیت است و دانش‌بنیان‌ها می‌توانند کمک شایانی به تأمین امنیت صنعت غذایی کنند.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در بخش صنعت در بحث ایمنی غذا استفاده از دانش و علم و بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار حائز اهمیت است.

وی به تأثیر هوش مصنوعی بر صنایع غذایی اشاره کرد و استفاده از هوش مصنوعی را کمک خوبی به سازمان غذا و دارو در زمینه ایمنی غذا دانست و گفت: یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در صنایع غذایی است و توسعه هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی را متحول کند. بدون شک این اهداف از طریق شرکت‌های دانش بنیان محقق خواهد شد.

مدیر کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: سازمان غذا و دارو خودش را مسئول می‌داند که در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیانی باشد که در حوزه غذا و دارو فعال هستند و می‌توانند اقدامات مؤثری در این زمینه انجام دهند.

آمادگی شرکت‌های دانش‌بنیان فارس برای حل مشکلات واحدهای صنعتی

امین رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری فارس هم اظهار کرد: در بخش‌های مختلف ایمنی غذایی جای کار بسیار زیاد است؛ به عنوان مثال در حوزه بازیافت آب نیازهایی وجود دارد که نیاز است شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه ورود کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مسایل استان فارس مشکل بحران آب است، گفت: استفاده از مواد شوینده می‌تواند تأثیر بسیاری بر سلامت غذایی بگذارد؛ لذا نیاز است در این زمینه کار اساسی شود و این مسائل مورد تحقیق و بررسی‌های فناوری قرار بگیرد.

ذوالقدر با بیان اینکه تعاملاتی که در نتیجه این نشست‌ها اتفاق می‌افتد نقش مهمی در ایجاد هم‌افزایی برای حل مشکلات در صنعت غذایی دارند، گفت: استان فارس از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور توانمندی‌ بهره می‌برد که این شرکت‌ها می‌توانند مشکلات صنایع را حل کنند. صنایع هم برای رفع این نیازها آمادگی دارند که سرمایه‌گذاری کنند. در این میان حلقه مفقوده برای وصل کردن این نیازها و توانمندی‌ها برگزاری نشست‌هایی در این حوزه است.

شرکت‌های دانش‌بنیان بازیگران اصلی اقتصاد نشدند

رئیس مرکز نوآوری فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز هم اظهار کرد: در حال حاضر در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور با چالشی رو به رو هستیم؛ در واقع با این چالش مواجه هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان بازیگران اصلی اقتصاد نشدند. به عنوان مثال در استان فارس در طی یک سال مرغ گرم ۳۶۰همت فروش دارد اما کل فروش دانش‌بنیان ها در استان به ۲یا ۳ همت نمی‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد اقتصاد در استان فارس در جای دیگری رقم می‌خورد.

سجاد تقوایی عنوان کرد: این مشکل تنها با برگزاری نشست حل نمی‌شود و برگزاری این نشست‌ها فقط مقدمه‌ای برای رسیدن به اهدافمان در این زمینه است. نیاز است حوزه غذا که اقتصاد کشور از آن تاثیر بسیاری می‌پذیرد به شرکت‌های دانش‌بنیان متصل شوند. در حال حاضر اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان با بازیگران اقتصادی همخوانی ندارد.

او اظهار کرد: استان فارس از۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان بهره می‌برد که فقط ۱۵ شرکت در زمینه غذا فعال هستند. لذا نیاز است همکاری در مدیریت استان در حوزه همکاری بین پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه شیراز شکل بگیرد تا شرکتهای مرتبط به این حوزه ایجاد شود.

تقوایی گفت: باید شرکت‌هایی بر مبنای نیازها و با هدف تکمیل زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ در حوزه غذا در استان فارس شکل بگیرند. کارهای ابتدایی تحت عنوان پردیس علم و فناوری کشاورزی انجام شده است. اما بهره‌گیری از خلاقیت نخبگان در صنعت غذایی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

او ادامه داد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی به نسبت سایر بخشهای اقتصادی کمتر است می‌توان گفت تعداد این شرکت‌ها کمتر از ۱۰درصد است. نیاز است گامی مهم به منظور مانع زدایی در افزایش تولید، توسعه کشاورزی و مشارکت و اشتغالزایی فارغ التحصیلان کشاورزی برداشته شود.

تقوایی بر ضرورت تسهیل در شرایط و ایجاد فضای مناسب برای تقویت و گسترش شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت:بایستی ساختار و مدیریت پارک کشاورزی با پرهیز از محدودیت‌ها و نقاط ضعف سایر پارکهای علم و فناوری موجود باشد.

رئیس مرکز نوآوری فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز افزود: یکی از دلایل این امر ماهیت متفاوت فعالیت‌های بخش کشاورزی است که نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی نیازمند فضای فیزیکی زمین گلخانه کارگاه و غیره بیشتری است.

لزوم استفاده از خلاقیت نخبگان

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی ،آرایشی و بهداشتی علوم پزشکی شیراز هم گفت: بحث ایمنی غذایی بحث وسیع و گسترده‌ای است و حوزه‌های مختلفی را در بخش‌های فناوری و تجهیزات مورد نیاز تولید، تکنولوژی تولید، تجهیزات مورد نیاز تضمین ایمنی و سلامت در زنجیره تولید، توزیع و عرضه غذا شامل می‌شود.

سید محمد مظلومی ادامه داد: بدون شک در این مسیر نیاز به خلاقیت و حضور متخصصان و نخبگان داریم و وظیفه دولت هم حمایت همه‌جانبه از نخبگان و شرکت‌های فعال در این زمینه است‌.

مروری بر نیازهای فناورانه ۱۵ واحد صنعتی فارس

در این نشست ۱۵ واحد صنعتی ۴۵ نیاز فناورانه خود را با هدف پاسخگویی و تأمین این نیازها از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کردند که بحران آب در مجموعه‌های لبنی که از مجموعه‌های آب‌بر به شمار می‌رود و لزوم ارائه راهکار فناورانه در خصوص باریافت آب حاصل از شستشوی قالب‌های دستگاه‌های تولید بستنی و ارائه راهکار فناورانه جهت نگهدارنده برای محصول سبزی خوردن بسته‌بندی از دغدغه‌های واحدهای صنعتی فارس هستند که در این جلسه به آنها اشاره شد.

ارائه راهکار فناورانه جهت جمع‌آوری غبارهای تولید شیرخشک، ارائه راهکار فناورانه جهت تولید پاکت‌های دستگاه‌های استیک، ارائه راهکار فناورانه جهت تولید دستگاه پرکن کره، ارائه راهکار جهت جداسازی پروتئین‌های شیر، ارائه راهکار فناورانه جهت تولید دستگاه تشخیص رنگ در صنایع رب گوجه، ارائه راهکار جهت ساخت دستگاه شرینگ تمام اتوماتیک، ارائه راهکار جهت ساخت دستگاه همبرگر زن و دستگاه شستشو و آبگیری سبزی از دیگر دغدغه‌های واحدهای صنعتی به شمار می‌رود.

همچنین ارائه راهکار فناورانه جهت طراحی کانوایر تبدیل عرض، طراحی سیستم تصفیه آب با روش‌های فیلتراسیون، طراحی سیستم تهویه مطبوع به وسیله سیستم ICE BANK، طراحی اسلایسر اتوماتیک سیب‌زمینی از دیگر نیازهای ‌واحدهای صنعتی در استان فارس هستند که در این جلسه مطرح شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha