بدن‌درد یعنی احساس درد و ناراحتی در تمام بدن. بیماری‌های ویروسی مثل آنفلوانزا دارای علائمی هستند که معمول بوده و تقریباً همه ما با آنها آشناییم. اگر بیماری مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا دلیل بدن‌دردتان باشد، به‌احتمال زیاد تب هم خواهید داشت؛ اما در برخی موارد ممکن است دچار بدن‌درد باشید؛ اما تب نداشته باشید.

10 علت شایع بدن‌درد بدون تب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، استرس می‌تواند باعث بدن‌درد شود؛ اما این درد با درد ناشی از بیماری‌هایی مثل آنفلوانزا فرق می‌کند.

بدن‌دردی که ریشه در استرس دارد معمولاً در گردن، شانه‌ها و کمر احساس می‌شود. البته ممکن است بدن‌درد ناشی از استرس در دیگر قسمت‌های بدن نیز وجود داشته باشد، مثل پاها، شکم یا قفسه سینه. بدن‌دردهای ناشی از بیماری‌های ویروسی معمولاً در تمام بدن احساس می‌شوند، فوراً بروز می‌کنند، در عرض مدت کوتاهی شدت می‌گیرند و معمولاً ساعت‌ها یا روزها طول می‌کشند؛ اما دردهای عضلانی ناشی از استرس معمولاً کم‌کم بروز می‌کنند.
استرس باعث می‌شود عضلات شما منقبض و گرفته شوند. وقتی ریلکس می‌کنید، عضلات رها و شل می‌شوند؛ اما استرس‌های مداوم و مزمن می‌توانند دوره‌های تنش عضلات را طولانی‌تر کنند.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ دریافت بین استرس و عملکرد بسیاری از سیستم‌های بدن مثل ساختار عضلانی اسکلتی، عصبی، تنفسی و غدد درون‌ریز ارتباط وجود دارد. طبق مطالعات استرس می‌تواند اثر منفی بر این سیستم‌ها بگذارد و خود را به‌صورت دردهای فیزیکی مثل درد عضلانی و سردرد نشان دهد.


دیگر علائم استرس شامل موارد زیر می‌شود:


. مشکل در خواب
. تهوع
. اسهال
. افزایش یا کاهش ناگهانی وزن
. بی‌رمقی
اگر فکر می‌کنید استرس ممکن است دلیل بدن‌دردتان است سعی کنید تکنیک‌های آرام‌سازی را هر روز بکار ببرید، مثل مدیتیشن، تنفس عمیق یا یوگا.

کمبود خواب


خواب برای بازسازی سلولی لازم است. بازسازی سلولی فرایندی است که طی آن سلول‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده بازسازی شده یا جایگزین می‌شوند. نداشتن خواب کافی بر توانایی بدن در تولید سلول‌های جدید اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به احساس درد و خستگی بدنی شود. علائم کمبود خواب علاوه بر بدن‌درد شامل موارد زیر هم می‌شوند:
. مشکل در دقت و تمرکز
. تغییرات خلقی مثل احساس افسردگی یا اضطراب
. علائم گوارشی مثل تهوع یا اسهال
. مشکلاتی در تصمیم‌گیری و انتخاب یا هماهنگی بدن
آب کافی به بدن نرساندن، توانایی بدن برای حذف مواد شیمیایی التهابی از بافت‌ها را کاهش داده و باعث درد و ناراحتی در بدن می‌شود

اگر شب‌ها نمی‌توانید هفت تا هشت ساعت بخوابید:


. حداقل یک ساعت پیش از خواب در معرض نور آبی مثل لپ‌تاپ و موبایل و تلویزیون نباشید.
. یک روتین شبانه داشته باشید تا برای خواب آماده شوید. داشتن یک تمرین یا عادت آرامش‌بخش مثل دوش آب گرم یا مطالعه کتاب عالی است.
. هر روز سر ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید. این کار سیکل طبیعی خواب بدنتان را تنظیم می‌کند.

سندرم خستگی مزمن


سندرم خستگی مزمن عارضه‌ای است که باعث خستگی مفرط و خواب‌آلودگی می‌شود که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کنند. خیلی از افراد به این عارضه دچارند. بدن‌درد در افرادی که سندرم خستگی مزمن دارند بسیار معمول است؛ اما شدت آن در هر کسی می‌تواند متفاوت باشد.
درد قرار است نقش یک مکانیسم دفاعی را در بدن داشته باشد؛ اما در مورد سندرم خستگی مزمن یا هر عارضهٔ دیگری که درد مزمن دارد، درد به‌عنوان یک دیو مهارنشدنی عمل می‌کند. در این نوع عارضه معمولاً فرد درد و فعالیت را جور دیگری تفسیر می‌کند و انجام حتی ساده‌ترین کارها مثل بازکردن یک در هم می‌تواند بدون هیچ دلیل خاصی برای دست دردناک باشد.

دیگر علائم سندرم خستگی مزمن:


. مشکل در حافظه و تمرکز
. سردرد
. ضعف عضلانی
. گلودردهای مکرر
سندرم خستگی مزمن هیچ درمانی ندارد؛ اما خیلی از علائم آن را می‌توان با دارو و تغییراتی در سبک زندگی کنترل کرد. اگر فکر می‌کنید شما هم دچار سندرم خستگی مزمن هستید به پزشک مراجعه کنید تا بهترین درمان را به شما توصیه کند.

فیبرومیالژیا


فیبرومیالژیا عارضه‌ای است که باعث درد و گرفتگی در تمام بدن می‌شود. ریسک فاکتورهای فیبرومیالژیا شامل یک بیماری خودایمنی مثل لوپوس یا آرتریت روماتوئید، سابقهٔ حوادث استرس‌برانگیز یا ضربه روحی و سابقهٔ این بیماری در خانواده می‌شود. فیبرومیالژیا در میان زنان دوبرابر مردان شایع می‌باشد.

علائم فیبرومیالژیا شامل موارد زیر می‌شود:


. سردرد
. گزگز یا بی‌حسی دست‌ها و پاها
. خستگی
. مشکل در تمرکز
. مشکلاتی در حافظه
. افسردگی و اضطراب
این عارضه با دارو، تکنیک‌های مدیریت استرس و درمان رفتاری شناختی کنترل می‌شود.

داروها


برخی از داروها نیز می‌توانند موجب بدن‌درد شوند که معمول‌ترین آنها به شرح زیرند:
. داروهای استاتین که برای کاهش کلسترول خون به کار می‌روند
. فلوتیکازون که برای درمان آسم به کار می‌رود
. کارودیلول که یک داروی فشارخون است
اگر دارویی مصرف می‌کنید که فکر می‌کنید ممکن است علت بدن‌دردتان باشد در مورد علائمی که دارید با پزشکتان مشورت کنید.

دهیدراته شدن بدن


آب کافی به بدن نرساندن، توانایی بدن برای حذف مواد شیمیایی التهابی از بافت‌ها را کاهش داده و باعث درد و ناراحتی در بدن می‌شود.
علائم کم‌آبی بدن:
. سرگیجه
. احساس گیجی
. بی‌رمقی و بی‌حال
. تشنگی مفرط
. تیره بودن ادرار
یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از دهیدراته شدن بدن این است که همه‌جا بطری آب همراهتان باشد و مرتباً آب بنوشید. اگر متوجه علائم کم‌آبی شدید، نوشیدن نوشابه‌های ورزشی که مقداری قند و الکترولیت دارند می‌تواند کمک کند سریع‌تر از زمانی که فقط آب می‌نوشید بدنتان را هیدراته کنید.

کمبود مواد مغذی


کمبود ویتامین و مواد مغذی دیگر هم می‌تواند سبب بدن‌درد شود. کمبود مواد مغذی زیر در افراد شایع است:
. ویتامین D
. پتاسیم
. کلسیم
. آهن
بدن ما نیاز به میزان مناسبی از ویتامین‌ها و املاح دارد تا عملکرد خوبی داشته باشد و کمبود این مواد می‌تواند نحوهٔ تعامل بافت‌های بدن با همدیگر را تغییر داده و موجب درد و ناراحتی شود.
هر انقباض عضلانی نیاز به مقدار مناسبی کلسیم و پتاسیم و سدیم دارد. اگر میزان این مواد مغذی در بدن کم باشد می‌تواند منجر به اسپاسم‌های عضلانی، کاهش کنترل انقباض عضله و گرفتگی عضله شود.
اما فوراً هم نباید سراغ مکمل‌ها بروید. کارشناسان عقیده دارند بیشتر مکمل‌هایی که در بازار وجود دارند فقط جنبه تجاری داشته و مؤثر نیستند. اگر نگران کمبود مواد مغذی در بدنتان هستید، بهتر است با پزشک مشورت کرده و آزمایش دهید. سپس طبق دستور پزشک عمل کنید. بیشتر افراد می‌توانند با یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ویتامین‌ها و املاح ضروری بدن خود را تأمین نمایند.

اختلالات خودایمنی


یک اختلال خودایمنی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به خودش حمله‌ور می‌شود. بعضی از این اختلالات خودایمنی سبب بدن‌درد می‌شوند. اختلالات خودایمنی انواع گوناگونی دارند که برخی از معمول‌ترین آنها که بدن‌درد ایجاد می‌کنند شامل موارد زیر می‌شوند:
. لوپوس: عارضه‌ای که در آن بدن به بافت‌های سالم حمله می‌کند. لوپوس بیشتر مفاصل، پوست و اندام‌های درونی را درگیر می‌کند و می‌تواند باعث بدن‌درد و درد مفاصل شود.
. ام اس: ام‌اس عارضه‌ای است که در آن سیستم ایمنی بدن به فیبرهای محافظ عصب در مغز و نخاع حمله‌ور می‌شود. ازدست‌رفتن این لایه محافظ می‌تواند باعث گزگز، بی‌حسی و ضعف در دست‌ها و پاها و درد ناگهانی در زمان حرکت‌دادن گردن شود.
. درماتومیوزیت: عارضه‌ای است که باعث ضعف عضلات شده و در نتیجه درد مفاصل ایجاد می‌نماید.
درمانی برای بیماری‌های خودایمنی وجود ندارد؛ اما داروها می‌توانند به کاهش درد و التهاب مرتبط با این اختلالات کمک کنند.

بیماری لایم


بیماری لایم یک بیماری ناشی از گزیدگی کنه‌های آلوده به باکتری است. علائم بیماری لایم شامل موارد زیر می‌شود:
. بدن‌درد
. سردرد
. تورم غدد لنفاوی
. بثورات پوستی
. خستگی
. لرز
. تب
بیماری لایم همه‌جا شایع نیست. این بیماری با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود و بیشتر افراد به درمان جواب می‌دهند و کاملاً خوب می‌شوند.

یک عفونت ویروسی


هم بدن‌درد و هم تب از علائم معمول عفونت‌های ویروسی‌اند اما این احتمال هم وجود دارد که یک عفونت ویروسی مثل آنفلوانزا بدون تب باشد. دیگر عفونت‌های ویروسی نیز ممکن است بدون تب باعث بدن‌درد شوند، مثل سرماخوردگی معمولی و حتی کووید – ۱۹. علائم یک عفونت ویروسی شامل موارد زیر می‌شود:
. آبریزش بینی
. گرفتگی بینی
. سردرد
. خستگی
. سرفه
. عطسه
. گلودرد
یک عفونت ویروسی می‌تواند یک تا دو هفته طول بکشد؛ اما داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن می‌توانند به تسکین بسیاری از علائم کمک کنند تا دوره بهبودی طی شود.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟


اگر بدن‌دردتان شدید است، بیشتر از چند روز طول کشیده و بر زندگی روزمره‌تان اثر گذاشته، پس باید به پزشک مراجعه کنید و بررسی پزشکی شوید. پزشک می‌تواند علت علائمی که دارید را مشخص کرده و در صورت نیاز درمان مناسب را تجویز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha