محققان فرانسوی و سوئیسی در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر بریزبن استرالیا گفتند با گذشت ۲۰ ماه از قطع داروی خاص این بیماری، که میزان ویروس را در خون کاهش می‌دهد، پزشکان بیمارستان دانشگاه ژنو اثری از این ویروس را در بدن بیمار پیدا نکرده‌اند.

ششمین فرد مبتلا به ایدز به شکل «استثنائی» درمان شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرانس 24 پنج نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی که قبلاً "درمان شده بودند معروف به بیماران برلین، لندن، دوسلدورف، نیویورک و شهر امید، کالیفرنیا همه پیوندهای مغز استخوان برای درمان موارد جدی سرطان از یک اهداکننده با جهش ژن CCR5 دریافت کرده بودند. محققان میگویند که این جهش مانع از ورود HIV به سلول های بدن می شود.

در سال 2018، بیمار ژنو به طور مشابه پیوند سلول های بنیادی را برای درمان یک نوع سرطان خون تهاجمی دریافت کرد.

در حالی که آنها نمی توانند بازگشت HIV این مرد را رد کنند، اما محققان گفتند که او را در حالت بهبودی طولانی مدت می دانند.

بیمار ژنو که یک مرد سفیدپوست بود که نامش فاش نشد، در سال 1990 تشخیص داده شد که به اچ آی وی مبتلا شده است. وی گفت: "آنچه برای من اتفاق می افتد بسیار باشکوه و جادویی است."

او تا نوامبر 2021 زمانی که پزشکان به او توصیه کردند پس از پیوند مغز استخوان، درمان را متوقف کند از داروهای ضد رتروویروسی استفاده می کرد.


دو مورد قبلی که به عنوان بیماران بوستون شناخته می‌شوند، سلول‌های بنیادی طبیعی را نیز در طول پیوند دریافت کرده بودند. اما در هر دو مورد، HIV چند ماه پس از قطع مصرف داروهای ضد رتروویروسی بازگشت.

آزیه سائز-سیریون دانشمند انستیتو پاستور فرانسه که پرونده بیمار ژنو را در بریزبن ارائه کرد، به خبرگزاری فرانسه گفت که اگر پس از 12 ماه هنوز هیچ نشانه ای از ویروس وجود نداشته باشد "احتمال غیرقابل شناسایی بودن آن در آینده به طور قابل توجهی افزایش می یابد."

آزیه سائز-سیریون گفت که چند توضیح ممکن برای اینکه چرا بیمار ژنو عاری از HIV است وجود دارد. در این مورد خاص، شاید پیوند تمام سلول های آلوده را بدون نیاز به جهش معروف از بین برد. یا شاید درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی او که پس از پیوند لازم بود نقش داشته باشد.»

شارون لوین، رئیس انجمن بین المللی ایدز که کنفرانس علمی HIV را در بریزبن برگزار می کند، گفت که این مورد "امیدبخش" است.او هشدار داد: «ما از بیماران بوستون یاد گرفتیم که حتی یک ذره از ویروس می‌تواند منجر به بازگشت HIV شود و این فرد خاص باید در ماه‌ها و سال‌های آینده به دقت تحت نظر باشد.»

در حالی که این موارد بهبودی طولانی‌مدت امیدها را افزایش می‌دهد که روزی می‌توان HIV را واقعاً درمان کرد اما روش پیوند مغز استخوان گزینه‌ای برای میلیون‌ها نفری که با این ویروس در سراسر جهان زندگی می‌کنند نیست.

اگرچه موارد بهبودی اخیر برای غلبه بر ویروس اچ‌آی‌وی امیدبخش بوده ، با این حال متخصصان می‌گویند که پیوند مغز استخوان همچنان یک عمل بسیار سنگین و پرخطر قلمداد شده و چنین پیوندی هنوز با بدن اغلب ناقلان ویروس سازگار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha