«شما برنده جایزه میلیونی همراه اول شده‌اید.» این جمله‌ای بود که زندانیان تبهکار از پشت تلفن به طعمه‌هایشان می‌گفتند تا نقشه خالی کردن حساب‌های آنها را عملی کنند.

کلاهبرداری میلیاردی زندانیان مخوف

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، کلاهبرداری تلفنی با ترفند برنده شدن در قرعه‌کشی موضوع جدید و تازه‌ای نیست، اما همچنان این شگرد برای تبهکاران جواب می‌دهد و آنها از طریق حساب‌های بانکی طعمه‌هایشان را خالی می‌کنند تا جایی که به‌نظر اخبار متعدد منتشرشده در روزنامه‌ها و هشدارهای فراوان پلیس در این شگرد هم نتوانسته مانع کار این دست از تبهکاران شود و عجیب‌تر اینکه در میان مال‌باخته‌ها، افراد تحصیلکرده مانند پزشک، مهندس، خلبان و... هم به چشم می‌خورند؛ افرادی که با یک تماس، به راحتی فریب خورده و موجودی حسابشان را دودستی تقدیم کلاهبرداران کرده‌اند. در تازه‌ترین پرونده، مأموران پلیس فتای پایتخت اعضای یک باند بزرگ کلاهبرداری تلفنی را دستگیر کرده‌اند که به شیوه برنده شدن در جایزه همراه اول و یا قرعه‌کشی بانک، دست به کلاهبرداری میلیاردی زده‌اند.


اعضای این باند پس از تماس با طعمه هایشان، مدعی می‌شدند که آنها برنده جایزه میلیونی همراه اول شده‌اند و به راحتی فریبشان داده و پس از به‌دست آوردن رمز پویا یا کد ورود به‌حساب بانکی این افراد، نقشه خود را عملی می‌کردند.


شاکیان در پلیس فتا


صبح دیروز، شاکیان این پرونده در پلیس فتای تهران حاضر شده بودند تا شکایت خود را پیگیری کنند. یکی از آنها تاجر ثروتمندی است که وقتی می‌خواهد برای توضیح بدهد که چطور به دام کلاهبرداران تلفنی گرفتار شده است، می‌خندد و می‌گوید: خنده‌ام به‌خاطر حماقتم است. هنوز وقتی در ذهنم ماجرا را مرور می‌کنم، از اینکه چطور به راحتی توانستم به یک شخص ناشناس اعتماد کنم، شگفت‌زده می‌شوم.

من یک تاجر تحصیلکرده‌ام و دست‌کم به 10کشور سفر کرده‌ام و مثلا دنیا دیده‌ام، آن وقت یک نفر به‌راحتی فریبم داد و حسابم را خالی کرد. وی درباره شگرد این کلاهبرداری می‌گوید: یکی از روزهای خرداد امسال بود که موبایلم زنگ خورد. سرگرم کار بودم و فرد ناشناس از پشت گوشی مدعی شد از نمایندگی همراه اول تماس می‌گیرد. او گفت که شما خیلی خوش‌شانس هستید و جزو 10نفر اول قرعه‌کشی همراه اول شده‌اید. شخص تماس‌گیرنده تمام اطلاعات مرا داشت و ادامه داد که شماره من از میان 10شماره موبایل قدیمی که با عدد یک شروع می‌شود انتخاب شده است. به‌گفته فرد تماس گیرنده من برنده خوش‌شانس 20میلیون تومانی قرعه‌کشی همراه اول شده بودم.


شاکی ادامه داد: آن مرد سپس از من خواست کدی که به موبایلم پیامک شده را برای او بخوانم؛ وی مدعی بود پسوردم برای ورود به سایت و ثبت‌نام است. مرد تاجر به اینجا که می‌رسد باز می‌خندد و ادامه می‌دهد: حتی در پیامک نوشته شده بود که این رمز کاملا شخصی است؛ با وجود این من اصلا توجهی نکردم و به راحتی رمز را در اختیار فرد ناشناس قرار دادم.

دقایقی بعد پیامک بانک پشت سر هم به دستم رسید؛‌ پیامک برداشت پول از حسابم. 75میلیون تومان در چشم برهم‌زدنی از حسابم برداشت شد و تازه آنجا بود که فهمیدم در چه دامی گرفتار شده‌ام. فرد کلاهبردار آنقدر خوب نمایشش را بازی کرد که من کوچک‌ترین شکی نکردم و به راحتی موجودی حسابم را در اختیارش قرار دادم.


فکر نمی‌کردم فریب بخورم


شاکی دیگر پرونده مردی است که کلاهبرداران 80میلیون تومان از حسابش برداشت کرده بودند.او می‌گوید: فکرش را نمی‌کردم به همین سادگی فریب بخورم. شاید چون ما را پای دستگاه خودپرداز نکشاندند تصور کردیم که آنها کلاهبردار نیستند و واقعا ما برنده شده‌ایم. از من هم با این شگرد حدود 80میلیون تومان کلاهبرداری کردند. کمی آنطرف‌تر چند زن جوان ایستاده‌اند.

یکی از آنها مهندس تحصیلکرده است که می‌گوید کلاهبرداران تلفنی حدود 50میلیون تومان پول از حسابش برداشت کرده‌اند. وی می‌گوید: به من گفتند برنده خوش‌شانس مسابقه همراه اول شده‌اید. فردی که به من زنگ زده بود تمام اطلاعات مرا داشت؛ ‌اطلاعات شخصی اعم از اسم پدر، تولد، کدملی و... همین موجب شد که من به راحتی فریبشان را بخورم و کدی که به موبایلم پیامک شده بود را در اختیارشان قرار بدهم. او خودش را مجری برنامه‌های رادیویی جا زد که معمولا پادکست‌هایش را گوش می‌دادم و به‌نظرم صدایش خیلی شبیه به‌خود آن شخص بود.


تهیه دیه برای رهایی از مرگ



کوچک‌ترین عضو این گروه جوانی 22ساله است. وی تا قبل از اینکه به دام شیشه و گل گرفتار شود، زندگی و کار خوبی داشته اما اعتیاد موجب شده تا وارد باند کلاهبرداران شود.



چطور با اعضای این گروه آشنا شدی؟


از طریق یکی از دوستانم.


وظیفه تو در این باند چه بود؟


من با کارت‌های عابربانک می‌رفتم بانک و هدیه کارت می‌گرفتم. گاهی هم می‌رفتم طلافروشی، طلا می‌خریدم یا از صرافی‌ها دلار. هربار هم سهمم از کاری که انجام می‌دادم را می‌گرفتم.


چقدر دستمزد می‌گرفتی؟


بستگی به کارم داشت اما معمولا 500هزارتومان برای هرکار می‌گرفتم.


پرونده‌ات نشان می‌دهد که فقط تو در میان متهمان این باند، سوابق کیفری نداری؟


درست است. این نخستین بار است که دست به خلاف می‌زنم. من یک زمانی برای خودم کسی بودم و برو و بیایی داشتم. در یک کافه معروف باریستا بودم. یعنی همان قهوه‌چی خودمان. اما خب کارم خیلی خوب و حرفه‌ای بود و حقوق خوبی می‌گرفتم. علاوه بر این مدل هم بودم و حتی پیشنهاد بازیگری داشتم. اما 7‌ماه قبل به دام شیشه و گل گرفتار شدم و همه زندگیم نابود شد.


چه شد که معتاد شدی؟


مادرم ازدواج مجدد کرد و همین اتفاق، موجب شد که من به‌شدت افسرده شوم و به مصرف مواد روی بیاورم.


در این گروه، سرکرده باند را دیده بودی؟


نه من با او در ارتباط نبودم. واسطه‌هایش با ما ارتباط داشتند.


می دانستی از پشت میله‌های زندان گروه را هدایت می‌کنند؟


یک چیزهایی شنیده بودم اما راستش خیلی پیگیر نبودم. من پولم را می‌گرفتم و وارد جزئیات نمی‌شدم. فقط می‌دانستم سرکرده‌های باند به جرم قتل در زندان هستند و تلاششان این است تا پول دیه را فراهم کنند. درواقع برای نجات خودشان از مرگ، نقشه کلاهبرداری کشیده بودند و من هم یکی از مهره‌های فرعی این گروه بودم.



از مالخری تا کلاهبرداری




مسن‌ترین عضو این گروه مردی است که سابقه مالخری دارد.



چه نقشی در باند داشتی؟


من یا کارت بانکی افراد معتاد را می‌خریدم یا آنها را به بانک می‌بردم تا برایشان حساب باز کنم و در ازای مبلغی کارت عابربانک‌شان را بگیرم. بعد کارت‌ها را به کسی که واسط زندانیان بود یعنی واسطه سرکردگان باند می‌دادم.


سرکرده‌ها را می‌شناختی؟


نه. آنطور که از شخص واسطه شنیده بودم سرکرده‌ها 10نفر بودند. چند نفرشان به جرم قتل عمدی به قصاص محکوم شده بودند. تعدادی از آنها هم جرم‌شان سرقت مسلحانه بود یا به‌خاطر قاچاق مواد به حبس ابد محکوم شده بودند. قاتلان برای تهیه دیه، کلاهبرداری می‌کردند و قاچاقچیان و سارقان مخوف برای تهیه خرج زندگی خانواده‌هایشان. من هم که به‌خاطر یک لقمه نان و چندرغاز پول، با این باند همکاری می‌کردم.


با اعضای این گروه چطور آشنا شدی؟


یکی از دوستانم مرا به واسطه سرکردگان باند معرفی کرد. واسطه معمولا با ماشین مدل‌بالا مانند بنز یا بی‌ام‌و سر قرار حاضر می‌شد و کارت‌ها را از من می‌گرفت و به ازای هر کارت 300تا 500هزارتومان به من می‌داد. من قبلا سابقه مالخری داشتم. اموال مسروقه را از سارقان می‌خریدم و با سود می‌فروختم. بعدا متوجه شدم که واسطه باند، بعد از خالی شدن حساب مال‌باخته‌ها، مبالغ را از طریق کارت‌هایی که به آنها داده بودم جابه‌جا و با آنها خرید می‌کرد.



کلاهبرداران چطور شناسایی شدند؟



سرهنگ داوود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران درباره جزئیات شناسایی این باند گفت: در چند سال اخیر یکی از جرائمی که می‌شود گفت هرساله آمارش رو به افزایش است، کلاهبرداری تلفنی است. این کلاهبرداری‌ها در گذشته که نرم افزارهای بانکی خیلی پیشرفت و توسعه پیدا نکرده بود، به‌صورت سنتی انجام می‌شد؛‌یعنی کشاندن افراد پای دستگاه خودپرداز.

امروز اما تبهکاران از فناوری‌های نوین هم استفاده می‌کنند. از باگ‌ها و حفره‌های امنیتی که در برخی از نرم‌افزارهای پرداخت وجود دارد، استفاده کرده و اطلاعات هویتی شهروندان را به دست آورده و نقشه خود را اجرا می کنند. وی افزود: در پرونده پیش رو، 8 متهم دستگیر شده‌اند اما مبدا این کلاهبرداری‌ها از داخل زندان بوده است. در سال‌جاری این پنجمین باندی است که سرکردگان باند از داخل زندان، گروه را هدایت می‌کردند.

در این شیوه جدید، مال‌باخته‌ها فقط یک کد می‌خواندند اما این کد در حقیقت مجوز برداشت از حساب آنها بود. با همین کد تمام اطلاعات بانکی و هویتی فرد را دریافت می‌کردند و بعد به راحتی پول را به کارت‌های اجاره‌ای انتقال می‌دادند. رئیس پلیس فتا گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم کدهایی که به‌صورت پیامکی واصل می‌شوند به هیچ عنوان نباید در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد، چراکه در هر صورت حریم خصوصی شهروندان نقض می‌شود. این کد می‌تواند فعال‌سازی‌ نرم‌افزارهای بانکی و یا کد احرازهویت شبکه‌های اجتماعی آنها باشد و در هر صورت فرد شیاد می‌تواند به اطلاعات بانکی شهروند و یا به تصاویر خصوصی آنها دسترسی پیدا کند.


سرهنگ معظمی گودرزی تصریح کرد: اعضای این گروه شماره موبایل‌ها را به‌صورت رندم انتخاب می‌کردند که البته ممکن است از بین 10نفر، 2نفر اطلاعات بدهند 2نفر دیگر همکاری نکنند. کلاهبرداران سعی می‌کنند ادبیات یک مجری صدا و سیما را داشته باشند و حتی موزیک انتظار می‌گذارند. در واقع همه شرایط را فراهم می‌کنند که فرد به راحتی فریب بخورد و تصور کند که واقعا برنده شده است.

سرهنگ معظمی گودرزی گفت: اعضای این باند در میان خود تقسیم کار کرده بودند، برخی اقدامات مربوط به پولشویی را انجام داده و برخی نیز اقدام به تماس با مردم کرده بودند. از سوی دیگر تحقیقات ما تا به این لحظه نشان می‌دهد که دست‌کم ۶۰نفر از سوی اعضای این باند مورد کلاهبرداری واقع شده‌اند. اما با توجه به اینکه این تعداد براساس شکات به‌دست آمده، قطعا تعداد شاکیان بیشتر است و در همین راستا نیز تحقیقات ما ادامه دارد. در مجموع این باند ۲۰میلیارد ریال از مردم کلاهبرداری کرده است که احتمال افزایش این مبلغ با توجه به افزایش شکات نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha