دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 358267

نیمه دوم سال برای جنگل‌های زاگرسی، فصل آتش است؛ آتشی که از آسمان و زمین می‌بارد. از سر تابستان تاکنون بخش‌هایی از جنگل‌های زاگرسی در ایلام، لرستان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و... در آتش سوخته‌اند. زمستان که باران بیشتری ببارد، تابستان بعدش علفزارها مستعد سوختن می‌شوند.

آتش بار دیگر به جان زاگرس افتاد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،کردستان بهزاد شریفی‌پور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان: پس از ۳ روز تلاش نیروهای امدادی و گروه‌های مردمی، آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان مهار شد. متأسفانه بیش از ۱۶۵ هکتار از اراضی جنگلی در ۶ نقطه مریوان به‌دلیل آتش‌سوزی 3 ‌روز اخیر در آتش سوخت. بدون شک تلاش بی‌وقفه نیروهای امدادی و مشارکت گسترده مردمی در کنترل این آتش‌سوزی بسیار تأثیرگذار بود. اعزام بالگرد اطفای حریق به منطقه جهت کنترل آتش در قله‌ها بسیار مؤثر بود و در خاموش کردن سرشاخه‌های آتش به ما خیلی کمک کرد. علت آتش‌سوزی به‌طور دقیق مشخص نیست و هم‌اکنون دستگاه‌های امنیتی به این موضوع ورود کرده‌اند.



ایلام


جنگل‌های زاگرسی ایلام در روزهای آخر بهار در آتش سوخت. آتش‌سوزی در این استان از پس آتشی که کشاورزان به کاه و کلش مزارع خود می‌زنند به مراتع و جنگل‌های اطراف نشت پیدا کرد. مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام البته اعلام کرد که با شروع تابستان، آتش‌سوزی حادی در جنگل‌های ایلام رخ نداده است. تمام کانون‌های بحرانی و نقاط حادثه‌خیز در عرصه‌های طبیعی استان، شناسایی و اکیپ‌های یگان حفاظت اطفای حریق با تجهیزات و امکانات لازم در این مبادی استقرار دارند.



لرستان


در شهرستان چگنی استان لرستان حدود ۱۰ هکتار از اراضی جنگلی به‌طور کامل دچار حریق شدند. عوامل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند. ۱۰۰ هکتار از مراتع منطقه «سفیدکوه» شهرستان ازنا از توابع لرستان نیز در آتش‌سوزی‌های اخیر سوخت.



ارتباط بارش با آتش‌سوزی


حمیدرضا قنبری، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی: سال 1401در جنگل‌های کشور شامل هیرکانی، زاگرسی، ایرنی- تورانی، عمانی‌ و ارسباران میزان آتش بسیار کمتر از سال‌های پیش بود. امسال به‌دلیل بارش‌های مناسب سال گذشته در رویشگاه‌های زاگرسی، انتظار می‌رود آتش‌سوزی بیشتر باشد. سالانه حدود 14هزار هکتار از جنگل‌های کشور در آتش‌سوزی‌هایی با منشأ انسانی (عمدی‌وغیرعمدی) و غیرانسانی می‌سوزد. 62هکتار از اراضی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست کرمانشاه نیز امسال در آتش سوخت.



کاهش ۴۳ درصدی آتش‌سوزی در اراضی محیط‌زیست


سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور: آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های محیط‌زیست کشور در فروردین‌ماه امسال حدود ۷۵‌درصد، اردیبهشت ۱۰ درصد و خرداد ۶۸ درصد نسبت به زمان‌های مشابه کاهش داشته است اما در تیرماه ۳۴ درصد افزایش داشته است. 4‌ماه ابتدایی سال گذشته ۳۵۱ هکتار از زمین‌های زیرپوشش محیط‌زیست طعمه آتش شد که این رقم در سال‌جاری به ۱۸۰ هکتار کاهش یافت، البته از نظر کمی و تعداد آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته‌ایم؛ تنها وسعت حریق کاهشی بوده است. بیشترین آمار آتش‌سوزی‌ها در سال‌جاری مربوط به استان کرمانشاه با وسعت 62هکتار است و همدان جزو استان‌هایی است که کمترین میزان را دارد.


علت آتش‌سوزی‌های جنگل و مرتع در زاگرس


ایجاد آتش‌سوزی با قصد تغییر کاربری و زمین‌خواری در جنگل‌ها یا مراتع از عمده دلایل آتش‌سوزی عمدی است. اما 95درصد آتش‌سوزی‌ها در اراضی ملی ناشی از خطای انسانی و عمدتا سهوی است. آتش‌سوزی‌های سهوی به‌دلیل بی‌احتیاطی گردشگران، چوپانان و یا کشاورزان در هنگام برداشت محصول و یا آتش‌زدن کاه و کلش و سرایت آن به مراتع و اراضی ملی رخ می‌دهد. به‌رغم تذکرات بسیار به کشاورزان هنوز شاهد سوزاندن زمین‌های کشاورزی پس از برداشت محصول هستیم. کارشناسان همیشه توصیه کرده‌اند که کشاورزان با شخم زدن، زمین خود را برای کشت دوم آماده کنند.

آتش بار دیگر به جان زاگرس افتاد


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha